امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 42805 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران

خبرایران: مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار از ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران خبر داد.
ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران

به گزارش خبرایران از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، نخستین نشست تخصصی ارزیابی استراتژیک محیط زیستی سیاست ها، طرح ها و برنامه های جامع و تفصیلی شهر تهران با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار، مدیران ادارات محیط زیست مناطق 22گانه شهرداری تهران و برخی اساتید دانشگاه در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

شینا انصاری مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه شهرها به دلیل بارگذاری زیاد جمعیت دارای مسایل و معضلات محیط‌زیستی متعدد هستند، اظهار کرد: وضعیت محیط‌زیستی در کشور ما به یک نظام برنامه‌ریزی پایدار نیازمند است.

وی شناسایی بهترین و عملی‌ترین گزینه‌های محیط‌زیستی، هشدار اولیه در خصوص اثرات تجمعی و تغییرات عمده، نظام‌مندسازی ملاحظات محیط‌زیستی در تدوین، گزینش، پیاده‌سازی، مدیریت، ارزشیابی استراتژی‌ها و سیاست‌های توسعه، ارتقاء توسعه پایدار شهری و کاهش اثرات مخرب محیط‌زیستی در سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های جامع، تسهیل در طرح سیاست‌ها و برنامه‌ها جهت آینده‌ای پایدار از طریق تأمین اطلاعات پایه محیط‌زیستی را از جمله اهداف ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی(SEA) شهر تهران برشمرد.

انصاری با اشاره به لزوم پایش و ارزیابی در طول اجرای برنامه تصریح کرد: هم‌اکنون برخی از کشورها از جمله آمریکا در این زمینه دارای قانون هستند و در برخی از کشورهای دیگر نیز SEA قانون مشخصی ندارد اما در برنامه‌ها به آن اشاره شده است. به عنوان مثال در کشور ما قانونی مشخصی در این باره وجود ندارد اما در قانون‌های موقت و برنامه‌ها به آن اشاره شده است.

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به جایگاه ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی SEA در اسناد فرادست کشور عنوان کرد: در ایران ارزیابی راهبردی زیستی علی‌رغم اهمیت موضوع پیشینه چندان طولانی‌ای ندارد.

وی ادامه داد: توجه به ملاحظات محیط‌زیستی و ادغام آنها در سیاست‌ها و برنامه‌های کلان برای نخستین بار در ماده 184 قانون برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفت. بر اساس این ماده، مقرر شد به منظور تحقق اهداف مندرج در اصل 50 قانون اساسی، نظام ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی در سطوح ملی، منطقه‌ای و موضوعی تدوین و به اجرا درآید.

انصاری با اشاره به ماده 38 برنامه ششم توسعه گفت: نظارت بر ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی در سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای و ارزیابی اثرات محیط‌زیستی در طرح‌های بزرگ کلیه دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی و نهادهای دولتی و غیردولتی در پهنه سرزمینی از جمله موضوعاتی است که در شاخص‌های محیط‌زیست پایدار به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه طرح جامع شهری بیشتر به منظور ترویج ضوابط شهرسازی، کنترل توسعه شهرها، گرایش به نظام برنامه‌ریزی و هماهنگ‌سازی بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی تهیه می‌شوند گفت: طرح‌های جامع شهری، طرح‌هایی فراگیر هستند که برای نظم ‌بخشیدن به عرصه‌های شهری، تعریف خطوط کلی توسعه پس از بررسی وضعیت موجود و نیازسنجی‌های متناسب برای شهرها تهیه می‌شوند.

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در توضیح طرح تفصیلی عنوان کرد: طرح تفصیلی عبارت است از طرحی که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها و اولویت‌های مربوط به نوسازی و توسعه حل مشکلات شهری، تهیه و تنظیم شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح‌های جامع سنتی با تأکید بر مطالعات جامع به بررسی همه اجزای شهر بدون توجه به نیازهای درونی آن پرداخته می‌شود، عنوان کرد: این در حالی است که در برنامه‌ریزی راهبردی، اصل بر در نظر گرفتن کلیت و تمامیت شهر و ارتباط بین اجزای اساسی آن قرار می‌گیرد. تجربیات جهانی و به ویژه تجربیات متعدد و طولانی در ایران نشان داده است که الگوی غالب برنامه‌ریزی شهری که الگوی طرح‌های جامع و تفصیلی بوده نتوانسته نیازهای برنامه‌ریزی توسعه شهری در ایران را در شرایط متغیر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پاسخگو باشد و در عمل موفقیت چندانی حاصل نشده است.

انصاری تأکید کرد: به نظر می‌رسد برخی از این کم‌توجهی به اصول محیط‌زیستی در طرح‌های توسعه شهری متأثر از الگوی تهیه این طرح‌ها مبتنی بر الگوی جامع - عقلانی و همچنین عدم ادغام فرایندهای مبتنی بر ارزیابی‌های محیط‌زیستی در فرایند تهیه طرح‌های توسعه شهری و تدوین اهداف و راهبردهای آنها باشد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: عدم توجه به جنبه‌های محیط‌زیستی در تدوین اهداف و راهبردهای طرح‌های توسعه شهری و تأکید بیشتر بر جنبه‌های کالبدی نظیر مسکن، کاهش کیفیت زیست‌پذیری شهر تهران و عدم مدیریت و بهره‌برداری صحیح و کارا از منابع پایه و طبیعی در شهر تهران از جمله ضعف‌های این دو طرح است.

وی در پایان با اشاره به ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران عنوان کرد: اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به منظور پیاده‌سازی ملاحظات محیط‌زیستی در سیاست‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های جامع و تفصیلی شهر تهران و اجرای صحیح فرایند ملاحظات محیط‌زیستی از بالادست تا مرحله اجرا و اقدامات اصلاحی برنامه مدیریت محیط‌زیست و همچنین به استناد ماده 67 برنامه پنج ساله سوم پروژه مطالعاتی ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران را در سال 98 با همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تعریف کرده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب