امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 42339 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وحید قبادی دانا اعلام کرد؛

بهزیستی معتقد به حضور سالمندان در خانواده است / درحال حاضر ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان در تهران با عضویت ۶۰۰۰ هزار نفر حضور دارند

رییس سازمان بهزیستی کشور در آیین گرامیداشت روز جهانی سالمند، با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند، گفت: نرخ رشد جمعیت کشور تقریبا ۱.۲۴ درصد است در حالی که نرخ رشد جمعیت سالمندی ۳.۶ درصد است .
بهزیستی معتقد به حضور سالمندان در خانواده است / درحال حاضر ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان در تهران با عضویت ۶۰۰۰ هزار نفر حضور دارند

وحید قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور در آیین گرامیداشت روز جهانی سالمند در سالن همایش های برج میلاد ، با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند، افزود: نرخ رشد جمعیت کشور تقریبا ۱.۲۴ درصد است در حالی که نرخ رشد جمعیت سالمندی ۳.۶ درصد است و طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمندان کشور به ۲۶ درصد، یعنی معادل یک چهارم جمعیت کشور خواهد رسید و این میزان افزایش، اهمیت برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه را چند برابر می‌کند.

 

قبادی دانا با گرامیداشت روز سالمندی افزود: امیدوارم تلاش‌های مجموعه دستگاه‌های مرتبط را در تعهد و پای‌بندی به شعار این روز که فرصت‌های برابر برای همه سنین است، را به بار بنشاند .

 

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور معتقد به حضور سالمندان در درون خانواده است، تاکید کرد: سالمند همانند دیگر افراد تحت پوشش باید در کانون گرم خانواده مورد حمایت و احترام همیشگی باشد؛ همچنان که کودک معلول و افراد خاص تحت پوشش در درون خانواده امکان رشد و تربیت در سایه استقلال دارند و می‌توانند موفق‌تر و رضایتمندتر زندگی خود را اداره کند.

 

قبادی دانا با اشاره به آموزه‌های دینی و احادیث، احترام به سالمندان را ارزشمند خواند و گفت: امام رضا (ع) فرمود که برای بزرگان و کودکانتان احترام قایل باشید و با مهر با آنها رفتار کنید؛ اما این احترام متفاوت از استقلال قائل شدن برای آنهاست.

 

وی استقلال سالمند را نیازمند فراهم‌سازی بستر مناسب برای حضور مشارکت جویانه او در خانواده و اجتماع دانست.

 

قبادی دانا در ادامه، بر حداکثر شدن پوشش بیمه ای سالمندان تاکید کرد و گفت: ضمن فراهم ساختن پوشش بیمه ای کامل، درصدد مناسب‌سازی فضای شهری، بانک‌ها و دستگاه‌های اداری هستیم تا سالمندان در خارج منزل بتوانند به صوت مستقل امور شخصی خود را اداره و به انجام برساند.

 

رییس سازمان بهزیستی کشور، سالمندی را دوره‌ای مهم از زندگی خواند و گفت: اگر تمام سنین، سالمندی را به رسمیت بشناسند، قطعا لوازم و برنامه‌ریزی لازم برای ورود و عبور شایسته از این دوران نیز همواره در دستور کار خواهد بود.

 

قبادی دانا با اشاره به رونمایی از سند ملی سالمندی در مراسم امروز گفت: جای بسی خرسندی است که امروز ثمره دبیرخانه ملی سالمندان که از سال ۱۳۸۳ آغاز به کار کرده است، رونمایی می‌شود و لازم است از مشارکت و‌ هم‌افزایی وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شهرداری تهران و تشکل‌های سالمندی کمال قدردانی را داشته باشم.

 

قبادی دانا گفت: در حال حاضر ۷۲۵ هزار نفر سالمند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و بسیار افتخار بزرگی است که سازمان در راستای تحقق حضور سالمند در فضای خانواده از آسایشگاه‌های سالمندی فاصله می‌گیرد و تنها برای عزیزان سالمندی که امکان حضور در خانواده را ندارد فضای صمیمی خانه های کوچک سالمندی را ایجاد کرده است که در جمعی ۶ تا ۷ نفره با هم گذران زندگی می کنند و فعالیت اجتماعی و در عین حال مستقل دارند.

 

وی افزود: در حال حاضر ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان در تهران با عضویت ۶۰۰۰ هزار نفر حضور دارند .

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب