امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 42241 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در برنامه بحث روز بررسی شد:

از بزرگترین مشکل بخش های غیرنظامی تا کم اعتمادی به جوانان

خبرایران: برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران میزبان امیر سرتیپ دوم علیرضا شیخ؛ معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران و سردار سرتیپ پاسدار داوود عامری؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بود.
از بزرگترین مشکل بخش های غیرنظامی تا کم اعتمادی به جوانان
به گزارش خبرایران، در ابتدای برنامه سردار عامری درباره دستاوردهای نیروهای مسلح در چهل ساله ابتدایی انقلاب عنوان کرد:  اگر ما بخواهیم تجربیات و موفقیت ها و دستاوردهای انقلاب در چهل سال گذشته  در حوزه نیروهای مسلح را برشمریم بزرگترین آن احیا و ایجاد اعتماد به نفس عمومی و ملی بود.یکی از دلایلی که صدام به خود جرات حمله به کشور ما را داد  این بود که احساس می کرد ایرانیان اعتماد به نفس لازم را ندارند اما اعتماد به نفس به برکت همان دفاع مقدس در ملت به وجود آمد که یکی از مهمترین میوه های آن در نیروهای مسلح؛ موضوع رشد علم و فناوری  بوده  تا جایی که توانسته ما را امروز ما را در لبه‌های پیشرفت علم قرار دهد. 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس درباره تاریخ نگاری دوران جنگ و اقدامات سپاه و بنیاد حفظ آثارنشر ارزش های دفاع مقدس هم سخن گفت و خبر داد: هم اکنون در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فقط ۱۰۰ کتاب تاریخ شفاهی در اختبار مخاطبان قرار داده شده و همچنین به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ۵۶ پروژه ملی انجام گرفته تا دستاوردهای عظیم دفاع مقدس مستندسازی شده و در اختیار عموم و به ویژه نسل جوان قرار گیرد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که دفاع مقدس یک گنج بی پایان است. هرچند ما در این زمینه غفلت داشتیم با این همه به همین میزان که توانسته ایم به این هجم بالا از پیشرفت های علمی تخصصی و فرهنگی و اجتماعی نتیجه همین مقدار انتقال فرهنگ دفاع مقدس است.
 
***امروز کمتر به جوانان اعتماد می شود.
وی درباره اعتماد به نسل جوان هم وی با انتقاد از وضعیت کنونی مدیریتی کشور تصریح کرد: اکنون در کشور اعتماد کمتر به نسل مدیران جوان وجود دارد  البته مفهوم آن نادیده نگرفتن نسل پرتجربه نیست اما جوان‌ها باید بیایند و  فضای جدیدی را تجربه کنند همچنان که در دوران دفاع مقدس حضور جوانان در کنار انگیزه های ایمانی  هدفمندی از آنان فرماندهان و مدیران بزرگی ساخت و فرهنگ دفاع مقدس از جوانان کم تجربه فرماندهان بزرگ و مسئولین بی نظیری تربیت کرد.
 
***بزرگترین مشکل بخش های دیگر، نشناختن مشکل است
امیر سرتیپ دوم شیخ هم به عنوان دیگر مهمان برنامه بحث روز به تغییر و تحول روش ها در نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: ما امروز به سطح بالایی از توان و قدرت دفاعی رسیدیم و دنیا به قدرت دفاعی ایران توجه خاصی دارد.  دستاوردهای ما چه در حوزه سخت افزاری و چه در  حوزه روش های نبرد موجب شد تا به اصطلاح ما نظامی‌ها، به چشم اسفندیار یا همان نقاط ضعف و قدرت دشمن پی ببریم اما از آن سو به گونه‌ای عمل کنیم که دشمن با تمام توان و فناوری‌هایش در برابر توانمندی های ما  دچار ابهام بشود.
معاون تربیت و آموزش ارتش یکی از معضلات امروز کشور را عدم شناخت درست از نقاط گلوگاهی دانست و گفت:  به نظر من مشکل ما در حوزه های عیر دفاعی کشور عدم شناخت مشکل است. ما در نیروهای مسلح بر خلاف این رویه به سمت بومی سازی نیازهای خودمان حرکت کردیم. چرا که وابستگی ما به خارج با حیات ملی بازی می کرد. از این رو نیاز را شناختیم و به سمت رفع آن با استفاده از ظرفیت‌های درونی حرکت کردیم که به نظر می‌رسد در سایر حوزه‌ها نیز باید با شناخت  درست از نقاط گلوگاهی به سمت رفع آنها حرکت کنیم.
 
**حضور نیروهای مسلح در عرصه اقتصاد؛ صرفا در جهت سازندگی
بخش پایانی برنامه به سوالی درباره فعالیت های اقتصادی نیروهای مسلح  در زمان صلح اختصاص پیدا کرد.
امیر سرتیپ دوم شیخ در پاسخ به این سوال عنوان کرد: برابر قانون اساسی در زمان صلح از تجهیزات و امکانات سازمان‌های نظامی بایستی در حوزه سازندگی و بازسازی استفاده بشود. از این رو برنامه مشخصی هم در ساختار سازمانی شما وجود دارد تا با به‌کارگیری قابلیت‌ها و توانمندی‌های دفاعی در زمانی که جنگ نیست در حوزه محرومیت‌زدایی در قسمت‌های مختلف و به اصطلاح نظامیان در زمینه توسعه پدافند داخلی به کار گرفته می شود.  از همین رو  کارهایی که عزیزانمان در سپاه پاسداران  انجام می دهند در همین راستاست و آنچه که ارتش جمهوری اسلامی ایران  تا بتوان مشکل آن کشور را در زمینه های سازندگی رفع کنند.
سردار عامری هم در پایان در همین باره خاطرنشان کرد: آنچه که در حوزه سازندگی با استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح انجام می گیرد  با بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند دوران دفاع مقدس است.
 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب