او با اشاره به فرایند ثبت اظهارنامههای مالیاتی ادامه داد: همه مؤدیان طی یک سال کاری فعالیت خود را انجام میدهند و در سال بعد اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل میدهند؛ پس از این مرحله است که سازمان امور مالیاتی به دنبال حسابرسی و مطالبه مالیات و جرائم مالیاتی خواهد رفت.
اظهارنامهها با اطلاعات دیگری هم تکمیل میشود
مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با تاکید بر مطالبه دو درصد از کل درآمد پزشکان در صورت سرپیچی از قانون نصب کارتخوانها اظهار کرد: زمانی که مؤدیان مالیاتی اعم از پزشکان اظهارنامه خود را ارسال کردند سازمان امور مالیاتی این اظهارنامهها را بر اساس دیگر اطلاعات موجود در این زمینه شامل درآمد و هزینه و سود اظهار شده را بر اساس اطلاعاتی که در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی جمعآوری شده است بررسی می کند.
وی درگفتگو با ایسنا با بیان اینکه پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی شامل اطلاعات درآمدی، پولی، بانکی و معاملاتی است، ادامه داد: نوع حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی حسابرسی رعایت است، به این معنی که آیا قوانین و مقررات رعایت شده است یا نه و بعد هم اطلاعاتی که از مؤدیان داریم با آن چیزی که او گفته است مغایرت دارد یا نه؛ بر این اساس اگر اطلاعات دریافتی مغایرتی با اطلاعات سازمان امور مالیاتی داشته باشد مالیات حقه دولت مطالبه میشود.
اطلاعات مؤدیان از کانالهای مختلف ردیابی میشود
رستم پور با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان امور مالیاتی صرفا اخذ مالیات است، درباره درخواست وجه نقد از طرف بسیاری از پزشکان به جای استفاده از دستگاه کارتخوان اظهار کرد: این وجوه نقد دریافتی بالاخره یک جایی در خرید ملک، بورس، ماشین یا حسابهای بانکی خود را نشان میدهد. سازمان امور مالیاتی عمدتا اطلاعات این جریان مالی که بعد از تجمیع درآمدها ایجاد میشود را در اختیار دارد و اگر این اطلاعات با اظهارنامه مؤدیان مالیاتی یا کارکرد کارتخوان آنها مغایرات داشته باشد مشکوک به کم اظهاری است و اگر ثابت شود مالیات درآمدهای کتمان شده مطالبه میشود.
اگر نگذاشتند از کارتخوان استفاده کنید به ۱۵۲۶ اطلاع دهید
وی در ادامه به مسئولیت اجتماعی شهروندان در قبال تخلفات صورت گرفته هم اشاره کرد و گفت: حالا که مردم می دانند سازمان امور مالیاتی در احقاق حقوق عمومی جدی است باید آنها هم همراهی کنند و اگر در جایی مشاهده کردند که پزشکی به جای استفاده از کارتخوان تقاضای دریافت وجه نقد کرد، مراتب را با شماره ۱۵۲۶ در میان بگذارند تا به این شکایتها رسیدگی شود؛ بدیهی است زمانی که چند شکایت از یک تخلف واحد حکایت دارند سازمانهای نظارتی وارد عمل میشوند و با تخلفات برخورد میکنند.