امروز: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4183 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درخواست زتگنه از شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به وزارت نفت/ فروش هزارمیلیاردی یک پارک‌ علم و فناوری‌

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست مشترک با وزیر نفت عنوان کرد:معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت درآمدزا کردن فعالیت های پژوهشی در کشور، از فروش 10هزارمیلیارد ریالی پارک های علم وفناوری در سال گذشته خبر داد.
درخواست زتگنه از شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به وزارت نفت/ فروش هزارمیلیاردی یک پارک‌ علم و فناوری‌
 

به گزارش خبر ایران و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری، در نشست مشترک با وزیر نفت که در پارک فناوری پردیس برگزار شد، گفت: هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نهادینه کرد بحث پژوهش در کشور در راستای درآمدزایی و تجاری سازی است.

وی اضافه کرد: پژوهش منبع هزینه نیست بلکه منبع درآمد است و باید از آن درآمدزایی و ارزش افزوده ایجاد کرد. در حالی که هم اینک این تفکر اشتباه در کشور وجود دارد که کار پژوهش هزینه بر خواهد بود.

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید براینکه به منظور درآمدزا کردن فعالیت های پژوهشی نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم در این حوزه هستیم اظهار کرد: ضروری است حلقه های واسط در حوزه پژوهش ایجاد شود که از آن جمله راه اندازی پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان است و دانشگاه ها می توانند در پیشبرد این کار، تاثیرگذار باشند.

 

سرمایه گذاری چهارصد میلیاردی و فروش ده هزار میلیاردی

دکتر ستاری فعالیت در حوزه پژوهش و فناوری را اقدامی اقتصادی و دارای ارزش افزوده بالا عنوان و بیان کرد: میزان سرمایه گذاری دولت در حوزه پارک های علم و فناوری تنها چهارصد میلیارد ریال بوده است در حالی که این پارک ها سال گذشته موفق شدند ده هزار میلیارد ریال تکنولوژی تولیدی خود را به متقاضیان در بازار به فروش برسانند.

رئیس هیات عامل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با تاکید براینکه ظرفیت های بالایی در حوزه پژوهش، تولید دانش و فناوری برای ایجاد اشتغال و درآمد برای کشور وجود دارد گفت: این تفکر که یک متخصص در هیات علمی استخدام شود، سی سال کار کند و سپس بازنشسته شود، قدیمی و غیرقابل قبول است. در حال حاضر باید این رویه تغییر کند و اعضای هیات علمی پس از پنج سال ایده ها و تفکرات خود را به مرحله تجاری برسانند و تکنولوژی خود را به ثروت تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون 30 پارک علمی و فناوری در کشور فعالیت می کنند، بر توسعه فعالیت های مبتنی بر علم و فناوری میان دستگاه ها، نهادها و وزارت خانه ها تاکید و ابراز کرد: با وجود این که در حوزه هایی چون آی تی، آی سی تی، پزشکی و داروسازی دارای بیشترین تعداد شرکت های دانش بنیان هستیم اما در حوزه نفت تعداد این شرکت ها محدود است و لازم است در این حوزه با حمایت وزارت نفت تعداد موسسات و شرکت های دانش بنیان افزایش یابد.

 

دولت در حوزه تجاری سازی هزینه نخواهد کرد

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه در موضوع دانش، ما با دو بخش مهم و اساسی روبرو هستیم، توضیح داد: مرز دانش و تجاری سازی دو بخش مهم علم به شمار می روند که دولت می باید در حوزه مرز دانش سرمایه گذاری کند چرا که انجام چنین فعالیتی یکی از ماموریت ها و وظایف هر دولتی به شمار می آید.

دکتر ستاری همچنین بیان کرد: اگر پولی را که باید در مرز دانش هزینه شود در حوزه تجاری سازی صرف شود مرز دانش از بین خواهد رفت. بنابراین با اعطای معافیت های مالیاتی و گمرکی در ازای کار تجاری سازی و ایجاد تسهیلات و وام به عنوان مشوق های بیشتر برای شرکت های دانش بنیان، می توانیم از خلاء حمایت از این بخش را رفع کنیم.

 

وزیر نفت: شرکت های دانش بنیان به 10 حوزه موردنیاز وزارت نفت ورود کنند

مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست مشترک با دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: امتیاز بزرگی از مجلس شورای اسلامی برای انجام فعالیت هایی در سطح بالا داریم که این فعالیت ها می تواند از سوی شرکت های دانش نیان به انجام برسد. بنابراین انتظار می رود شرکت های دانش نیان به 10 حوزه ای که مورد نیاز وزارت نفت است ورود پیدا کنند و از فرصت ایجاد شده بهترین بهره برداری را داشته باشند.

وی اضافه کرد: هم اینک با بررسی های صورت گرفته در وزارت نفت به تامین 10 قلم کالا نیازمند هستیم که برای هریک از این کالاها یک مجری تعیین شده است که شرکت های دانش بنیان می توانند با مراجعه به سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دریافت اطلاعات مربوط به این کالاها، مجریان هر طرح را شناسایی و نسبت به تولید محصول مورد نیاز در فرصت تعیین شده اقدام کنند.

زنگنه، تامین قطعات ایستگاه های تقلیل فشار، سامانه های مختلف کاهنده مصرف انرژی، ایستگاه های کوچک در گازرسانی شبکه ای و روستایی، سیستم های مربوط به بهینه سازی مصرف سوخت و نیز ایجاد واحدهای نمک زدایی را از مهمترین نیازهای این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: در این راستا وزارت نفت از تولید محصولاتی که منطبق با استانداردهای این وزارتخانه است استقبال و از شرکت های دانش بنیان در این حوزه حمایت خواهد کرد.

وزیر نفت، با اشاره به برخی اظهارنظرها در زمینه واردات محصولات خارجی در صنعت نفت که توسط شرکت های داخلی قابل تامین است، با بیان اینکه باید رقابت پذیری شرکت های داخلی با شرکت های خارجی افزایش یابد، ابراز کرد: اعتقادی به ممنوعیت واردات کالاهای خارجی ندارم چرا که تجربه ثابت کرده است در صورت تولید محصول با کیفیت داخلی و تثبیت آن، دیگر واردات از خارج کشور به انجام نمی رسد و نیازها به صورت داخلی تامین می شود.

وی همچنین، فعالیت حوزه های بالادستی نفت، بهینه سازی و خدمات در صنعت را سه اولویت اصلی وزارت نفت عنوان کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند در حوزه خدمات و تجهیزاتی که در آن با مشکل رو به رو هستیم همکاری نزدیک با وزارت نفت داشته باشند و نیاز این بخش را تامین کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب