امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 41663 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

صالحی با تقدیر از بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران مطرح کرد؛

عدالت فرهنگی، بسط گستره کارکردی و گستره اقشاری سه رویکرد مهم نهاد، در اداره کتابخانه های عمومی است/ در ۶ سال گذشته حدود ۶۰۰ کتابخانه تاسیس و نوسازی شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر با اشاره به سه رویکرد عدالت فرهنگی، بسط گسترده کارکردی و گستره اقشاری در اداره کتابخانه های عمومی گفت: ما که در گام دوم انقلاب قرار داریم و مسیر تمدن سازی اسلامی را دنبال می کنیم، باید توجه داشته باشیم که این گام دوم جز با تعمیق بحث کتاب و کتابخوانی برداشته نخواهد شد.
عدالت فرهنگی، بسط گستره کارکردی و گستره اقشاری سه رویکرد مهم نهاد، در اداره کتابخانه های عمومی است/ در ۶ سال گذشته حدود ۶۰۰ کتابخانه تاسیس و نوسازی شده است

به گزارش خبرایران ، مراسم بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران، سه‌شنبه ۵ شهریور با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونان و مدیران نهاد و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن ایام هفته دولت گفت: یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌دارم که یکی از ویژگی های بارز ایشان انس با کتاب و کتابخوانی بود و ایشان با این ویژگی هم شناخته می شدند. همچنین به دوستان در نهاد کتابخانه‌های عمومی برای اتفاقات خوبی که در حوزه کتابخانه ها در سراسر کشور رخ داده و امروز در حال ثمر دادن و به بار نشستن است، تبریک می‌گویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکردهای ویژه فرهنگی در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: رویکرد نخست این است که ما به سمت عدالت فرهنگی و ایجاد دسترسی به کتاب حرکت کنیم تا گستره جغرافیایی کتابخانه های ما یک گستره قابل دفاع باشد؛ اینکه ما بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم که شهر بدون کتابخانه نداشته باشیم و لو در مناطق محروم و دور افتاده.

وی در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در ۶ سال گذشته حدود ۶۰۰ کتابخانه تاسیس و نوسازی شده؛ هم در سال گذشته تعدادی قابل توجه و امسال نیز تاکنون ۴۰ کتابخانه تا پایان هفته دولت افتتاح و بازگشایی می شود. این مسیر، مسیری است که می‌تواند ما را به دسترسی جغرافیایی صحیح‌تر به کتابخانه امیدوار تر کند.

سید عباس صالحی ادامه داد: نکته دوم گستره «کارکردی» کتابخانه ها بود؛ در پاره ای از نقاط جهان این کارکردها به رسمیت شناخته شده و ما نیز می بایست این کارکردهای جدید را به کار بگیریم و از فضا و مکان استفاده حداکثری در حوزه فرهنگ داشته باشیم. با این نگاه، اتفاقات قابل توجهی را در مسیری که عزیزان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شروع کردند مشاهده می‌کنیم. این مسیر هنوز می تواند دامنه های گسترده تری داشته باشد.

رئیس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی درباره سومین رویکرد مورد توجه در حوزه فرهنگ گفت: رویکرد سوم گستره «اقشاری» بود؛ اینکه اقشار متنوع‌تری بتوانند از خدمات کتابخانه ها  بهره مند شوند. گاهی پاره‌ای از اقشار در گذشته به اعتبار محرومیت های طبیعی و جسمی، گاهی به اعتبار محرومیت‌های اقتصادی و حوزه‌های حاشیه نشینی شهری و گاهی به دلیل محدودیت های عدم پیش‌بینی شرایط و فضای مناسب برای ارائه خدمات به بانوان، کمتر از خدمات کتابخانه ای بهره مند بودند.

وی افزود: اما با توجه به اینکه گستره «اقشاری» یکی دیگر از رویکردهای قابل توجه و مد نظر دوستان در نهاد بود، تنوع اقشاری کتابخانه های ما نیز روز به روز در حال گسترده شدن است.

سیدعباس صالحی با اشاره به بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک‌شهر نیز گفت: امروز افتتاح مجدد و آغاز دوره جدید فعالیت کتابخانه مرکزی پارک شهر را به فال نیک می‌گیریم. چراکه نقطه هایی در شهر ها وجود دارند که جزء نقطه های خاطره برانگیز محسوب می شوند، بنابراین مهم است که این نقاط خاطره انگیز تکامل پیدا کنند تا خاطرات نسلی به هم وصل شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از کتابخانه هایی که در تهران به عنوان کتابخانه‌ای پرخاطره شناخته می‌شود، کتابخانه عمومی پارک شهر است که نوسازی آن را از لحاظ زیرساختی و کارکردی باید به فال نیک گرفت. به جناب آقای مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همکاران ایشان تبریک می گوییم؛ چرا که این فرصت را پدید آوردند تا در این منطقه این فضا برای مردم فراهم شود.

صالحی تأکید کرد: امیدواریم مسیرهایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی در قالب های متعدد و مختلف در حال دنبال شدن است، گام های موثری برای اتفاقات خوب در حوزه کتاب و کتابخوانی باشد. اگر موضوع کتاب و کتابخوانی در یک جامعه جدی باشد، تمدن انسانی و بشری در آن جامعه شکل می‌گیرد و ما که در گام دوم انقلاب قرار داریم و مسیر تمدن سازی اسلامی را دنبال می کنیم، باید توجه داشته باشیم که این گام دوم جز با تعمیق بحث کتاب و کتابخوانی برداشته نخواهد شد. اما اتفاقاتی از قبیل مواردی که ذکر شد و پاره ای از اتفاقات دیگر در این حوزه، ان شاءالله این امیدواری را ایجاد می کند که هسته تمدن سازی نوین بتوانند محکم و محکم تر شکل بگیرد.

وی در پایان گفت: از همه همکاران و عزیزانی که در ارتباط با بازگشایی این کتابخانه سهمی داشتند تا مردم این روز را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این کتابخانه به خاطر داشته باشند، تشکر می کنم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب