امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 41661 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۹:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:

شبکه‌های اجتماعی برای تغییر فرهنگ طراحی شده‌اند/ هیچ رسانه‌ای کارکرد منبر را ندارد

حجت‌الاسلام ارزانی با بیان‌اینکه هیچ شبکه اجتماعی و رسانه‌ای کارکرد منبر را ندارد، گفت: شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی تشکیل شده‌اند تا ذائقه مخاطبان را شناسایی و بر اساس این شناسایی نسبت به تغییر فرهنگ جامعه ما برنامه‌ریزی کنند.
شبکه‌های اجتماعی برای تغییر فرهنگ طراحی شده‌اند/ هیچ رسانه‌ای کارکرد منبر را ندارد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در همایش «رسانه و سبک زندگی ایران اسلامی» که امروز (سه شنبه، پنجم شهریور ماه) به همت موسسه صراط المستقیم در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد با اشاره به آیه بلاغ، گفت: بررسی این آیه نشان می دهد که رسانه ها از دیرباز نقش مهمی در جامعه داشته اند، امروز نیز دارند و در آینده نیز خواهند داشت.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه نحوه معرفی امیرالمومنین علی (ع) در روز عید غدیر توسط پیامبر اسلام (ص) بسیار دقیق و با یک طراحی جالب بوده است، افزود: برای اینکه پیام به این مهمی به درستی منتقل شود، یک طراحی دقیق صورت گرفته است؛ بنابراین ما نیز در انتقال پیام های دینی باید به تمام جزییات دقت کنیم.

وی با بیان اینکه هشت میلیون ایرانی از گوشی هوشمند استفاده می کنند، اظهار کرد: همه افراد با گوشی های خود می توانند یک رسانه باشند، بنابراین اگر در گذشته داشتن رسانه مزیت بود ولی امروزه داشتن رسانه سخت است. امروز هر فردی می تواند به راحتی و به سرعت حتی در منزل خود خبر تولید کند.

ارزانی در ادامه با بیان اینکه دوران شعار به معنای اینکه باید چنین و چنان شود، تمام شده است، یادآور شد: تشکیل فضاهایی مانند تلگرام و اینستاگرام برای این است که ذائقه مخاطبان شناسایی شود. در واقع این شبکه ها تشکیل شده است تا ذائقه مخاطب ایرانی، جوان ایرانی، دختر ایرانی و روحانی ایرانی را شناسایی کنند و بر اساس این شناسایی ها برای تغییر فرهنگ جامعه ما برنامه ریزی کنند.

وی با اشاره به اثرات منبر به عنوان یک رسانه مهم، بیان کرد: مخاطبان منبر در پایان سخنرانی احساس می کنند تربیت و پالایش اخلاقی یافته اند. هیچ رسانه و هیچ شبکه اجتماعی نمی تواند این کار را انجام دهد.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: برای اینکه رسانه ها موفق باشند باید بدانیم از هر رسانه در کجا برای چه کسانی و در چه زمانی و با چه محتوایی استفاده کنیم. اگر این شرایط رعایت نشود رسانه ها اثر معکوس خواهند داشت. باید بدانیم چه انتظاری از رسانه ها داریم؛ این انتظار می رود در سطح عواطف یا عقاید باشد.

ارزانی با اشاره به تفاوت خبر (نیوز) با (ویوز) گفت: رسانه ها در حوزه سبک زندگی اسلامی ایرانی می توانند در عرصه گفتمان سازی و اطلاع رسانی فعالیت کنند و نقش آفرین باشند.

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرموده اند که سخنان ایشان تبدیل به شعار و لذا پوستر می شود اما جنبه عملیاتی پیدا نمی کند. ما باید از شعار دست برداریم و به سمت عمل برویم. رسانه ها در این زمینه می توانند بسیار اثرگذار باشند.

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وظیفه رسانه ها رساندن درست و دقیق اخبار فرهنگ ها و مذاهب مختلف کشور است، خاطرنشان کرد: ما در ایران به همزیستی اعتلایی میان فرهنگ ها، اقوام و مذاهب خود مفتخریم و رسانه ها باید این موضوع را به درستی منتقل کنند. این نوع همزیستی بالاتر و متعالی تر از همزیستی مسالمت آمیز است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب