امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 413 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

به همت سازمان زیباسازی شهر تهران؛

مجسمه برنزی شهید مفتح رونمایی شد

خبر ایران: مجسمه برنزی شهید محمد مفتح، همزمان با سالروز شهادت او و روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشکده الهیات دانشگاه تهران رونمایی شد.
مجسمه برنزی شهید مفتح رونمایی شد

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی، در این مراسم که به مناسبت بزرگداشت شهادت دکتر محمد مفتح، نماد وحدت و حوزه و دانشگاه برگزار شده بود‌، شخصیت‌هایی چون زهرا مصطفوی دختر امام خمینی(ره) عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات ،‌ دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران‌، دکتر هادی مفتح فرزند دکتر فتح ‌، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا امام‌ رئیس دانشکده الهیات ،‌حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی مشاور عالی شهردار تهران و دکتر هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم، علی موسوی گرمارودی، سیدمجتبی موسوی رئیس اداره حجم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا امام رئیس دانشکده الهیات درباره شخصیت دکتر محمد مفتح گفت: شهید مفتح با یک هدف بزرگ مسؤولیت و ریاست دانشکده الهیات را برعهده گرفت. یکی از اهداف مهم او اتحاد میان حوزه و دانشگاه بود و می‌خواست این فرهنگ را بین افراد حوزه و دانشگاه تبلیغ کند. خود او هم نمونه و الگو بسیار خوبی برای این هدف بود.

او افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل اتحاد حوزه ودانشگاه هدف دکتر مفتح بود. شاید تا قبل از انقلاب این چنین تصور می‌شد که دانشگاه فقط دنبال علم است و کسی که بخواهد مومن باشد نمی‌تواند رابطه خوبی با دانشگاه داشته باشد آن زمان بسیاری از اساتید رشته‌های مختلف اطلاعات مذهبی و دینی بسیار پایینی داشتند، اما امروزه شاهد هستیم که اساتید دانشگاهی در خیلی از رشته‌های دانشگاهی که حتی مرتبط با علوم انسانی هم نیستند یک آیه و روایت برای سخن و نظریه‌شان می‌آورند.

امام، اتحاد دانشگاه و حوزه را مدیون کسانی چون دکتر مفتح دانست و گفت: دکتر مفتح با نیت خالص هدف خود را به ثمر نشاندند. بعضی‌ها فکر می‌کنند دانشگاه کفرستان است، در حالی که دانشگاه بیشترین خدمت را به بعد انسان‌سازی می‌کند. این ها نتیجه‌ ثمره و نتیجه‌ کار علما و دانشمندان در دو موسسه حوزه و دانشگاه است امیدوارم این نیت خیر در آینده هم ادامه پیدا کند.

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: ما در رابطه با شهدا وظایفی داریم که یکی از آنها حفظ یاد و خاطره آنها است. یکی از کارهایی که شهرداری تهران به آن ارج و قرب زیادی می‌نهد ساخت مجسمه‌ها و تندیس‌هایی از شهدا و نصب‌ آنها در بوستان‌های مختلف است. اکنون تهران تبدیل به نمایشگاه بزرگی از شهدا شده است و ما در هر کوچه‌ای تصویر شهید را در کنار جمله‌ای از او نصب کرده‌ایم.

او افزود: نکته دوم این است که وظیفه همه ما حفظ وحدت حوزه و دانشگاه است. متاسفانه امروز جوانان ارتباط با روحانیون محله را فراموش کرده‌اند، ترویج ایثار و شهادت مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود. دفاع مقدس موجب شد ما در جبهه‌ها حرف‌های دینی‌مان را محقق شده ببینیم. چون آنجا نه زیاده خواهی بود و نه دنیا طلبی بود هرچه بود ایثار بود. امیدوارم حوزه و دانشگاه افرادی همچون شهدا تربیت کنند.

سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نظر دارد با کارکنانی که گمنام و زلال زحمت می‌کشند، شهر تهران را به جایی تبدیل کند که در آن اخلاق و علم و دین پیشرفت کند.

هادی مفتح فرزند دکتر مفتح گفت: دکتر مفتح مصداق کسانی بود که فقط خدا را می‌دیدند و فقط آنچه را به عنوان وظیفه الهی احساس می‌کنند اساس قرار می‌دهند. پدرم در زندگی کوتاهی که داشت بسیاری از کارهایی را انجام داد که خیلی از بزرگان ما نتوانستند. با گذشت 34 سال که از شهادت پدرم هنوز حرف‌های او و کارهایی که کرده زنده و الهام بخش هستند.

او در دورانی که تحصیلات حوزوی‌، ارج و منزلتی نداشت راه خود را انتخاب کرد. ارتباط با قشر دانشگاهی باعث شد او یکی از کسانی باشد که وحدت بین حوزه و دانشگاه را آغاز کند و تداوم ببخشد.

مفتح با بیان این مطلب که امروزه تعدادی از شاگردان پدر او هستند گفت: زمانی که وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه تعریف درستی نداشته باشد و کسانی که از حوزه به دانشگاه می‌آیند، اعتبار خود را از دست می‌دهند،‌ شهید مفتح به دلیل شخصیت منحصر به فردش در هر دو جبهه حضور داشت. او و آیت الله جوادی آملی از معدود شاگردان علامه طباطبایی بودند که علامه پاسخ به سوالات مراجعه‌انش را به آنها واگذار می‌کرد. کسانی که امروز به مراجعی بزرگ تبدیل شده‌اند. زمانی افتخار شاگردی پدرم را داشتند.

ادامه داد: چون پدرم هر دو سنگر حوزه و دانشگاه را لمس کرده بود جامعیتی را در شخصیت خود به وجود آورده بود که هم طلبه بود و هم دانشجو و هم استاد دانشگاه. در مدت کوتاه زندگی‌اش چنان تاثیری از خود به جای گذاشت که از نزدیک‌ترین و محوری‌ترین یاران امام در مبارزات انقلاب بود. پدرم در دورانی که بسیاری از علما مایوس شده بودند و امام در تبعید بود در فاصله سال 56 و 57 یک تنه در مسجد قبا تلاش کرد که اجازه ندهد تنها پایگاه انقلاب که مسجد قبا بود تعطیل شود و انقلاب به بیراهه نرود.

اما او شاید از معدود کسانی بود که به سهم خواهی برنخواست و تمام تلاش و وقت اش را صرف آموزش کرد.

هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم نیز سخنران بعدی این مراسم بود که از مفتح به عنوان شخصیتی که پایه‌گذار نظریه وحدت حوزه و دانشگاه بود یاد کرد و گفت: هر جا که علم و دین در کنار هم قرار گرفته‌اند شاهد بروز یک تمدن اسلامی بوده‌ایم و تمدن ایرانی و اسلامی نیز این گونه شکل گرفته است.

او با تأکید بر نگاه جامع نسبت به علم و دین گفت: علم نه تنها یک فضیلت بلکه یک فریضه است وجوامع به سعادت نمی‌رسند مگر آن که از علم برخوردار باشند.

هاشمی همچنین با تأکید بر این که نباید به استادان دانشگاه اتهام سکولار بزنیم گفت: متاسفانه این روزها به بسیاری از استادان دانشگاه انگ سکولار و بی دینی زده می شود و چنین دیدگاهی نادرست است اگر چنین دیدگاهی در جامعه رواج پیدا کند دیگر هرگز نمی توانیم شاهد وحدت حوزه و دانشگاه باشیم و به این راحتی نیز نباید به علما اتهام زد.

رضا قره‌باغی مجسمه‌ساز و سازنده سردیس دکتر محمد مفتح در این مراسم گفت: پییشنهاد ساخت این مجسمه را در حدود یک سال و نیم پیش سازمان زیبا سازی شهر تهران به من داد و مجموعه ای از عکس و اسناد هم درباره این شهید در اختیار من گذاشته شد تا براساس آنها این مجسمه را بسازم.

او افزود: برای ساخت این مجسمه من تنها به عکس های موجود از این شهید اکتفا نکردم و تعدادی از آثار او را مطالعه کردم تا با شناخت دقیق تری این مجسمه را بسازم. در واقع برای ساختن این مجسمه تلاش کرده ام که به روحیات این شهید نیز توجه کنم.

به گفته قره باغی این مجسمه با تکنیک برنز ساخته شده است و 150 کیلوگرم وزن دارد و برای ساخت این مجسمه مختار بودم که براساس برداشت و دیدگاه خودم این اثر را بسازم.

 

او ابراز امیدواری کرد که از یادمان شهید مفتح هم تا سال آینده در همین دانشکده الهیات رونمایی شود.

 

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب