رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور با انتقاد از درج قیمت مصرف کننده روی کالاها بر روی اجناس گفت: هیچ جای دنیا قیمت مصرف کننده روی کالا ثبت نمی شود و فروشنده و مجموعه اش قیمت را مشخص می کنند.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور» بعداز ظهر امروز سه شنبه 8 مردادماه 1398 با حضور«امیرخسرو فخریان» رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور، «سعید صرافی اقدم » مدیر اجرایی اتحادیه كشوری فروشگاه های زنجیره ای و اصحاب رسانه در هتل سیمرغ تهران برگزار و در این نشست خبری«امیرخسرو فخریان» رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور اظهارداشت: اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور در فروردین ماه 1395 تاسیس و بنیانگذاری شده است.
فخریان تصریح کرد: تعداد فروشگاه های زنجیره ای کشور به رقم 4600 شعبه فعال به گواه آمارهای موجوددرسطح کشور فعال هستند و ازاین طریق ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم در فروشگاه ها مشغول به کارند.
وی با انتقاد از درج قیمت مصرف کننده روی کالاها بر روی اجناس ابرازداشت: هیچ جای دنیا قیمت مصرف کننده روی کالا ثبت نمی شود و فروشنده و مجموعه اش قیمت را مشخص می کنند.
رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور عنوان داشت: قیمت کالاها درایران نیز تغییرات زیادی داشته و فروشگاه های زنجیره ای مجبورهستند دائم قیمت کالاها را با قیمت مصرف کننده تطبیق داده و قیمت را برای مشتری درج کنند.
وی تاکید کرد: وقتی قیمت مصرف کننده یک کالا در 2 ماه چندین بار تغییر می کند و محصولات جدید باقیمت جدیدکنار محصولات قدیم در قفسه چیده می شوند، مشتری از بالاتر بودن قیمت آن محصول نسبت به مشابه خودش گلایه کرده و شاید جنس دیگر خریداری نکند.
فخریان افزود: متصدی فروشگاه زنجیره ای به همین دلیل مجبور است قیمت جدید را روی محصولات قدیمی درج کند و امسال سهم فروشگاه های زنجیره ای در بازار خرده فروشی نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشته و امید می رود این روند برای متصدیان فروش ادامه داشته باشد.
وی درخصوص ورود فروشگاه های زنجیره ای به بورس هم خاطرنشان کرد: سیاست هر شرکت برای ورود به بورس متفاوت بوده و سال گذشته یک شرکت حاضر در بورس در صف خرید، رکورد بورس را شکست و از زمان عرضه تاکنون سهام آن بیش از 3 تا 4 برابر افزایش داشت.
رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور با اشاره به پایین بودن سود در فروشگاه های زنجیره ای افزود: تنها با بهره وری بهتر و کاهش فاصله تولید تا مصرف می توانیم کار را بهینه سازیم و چنانچه کسی نتواند بهینه کار کند، موفق نخواهد شد.
وی اضافه کرد: درصد موفقیت در فروشگاه های زنجیره ای در عین حال بسیار کم بوده و به همین دلیل بسیاری از سازمان ها به آن ورود پیدا نمی کنند و سبد مردم کوچک شده و خرید آنها به سمت کالاهای اساسی رفته است.
وی ادامه داد:قبلا سهم سبد مردم از کالاهای اساسی ۳۰ درصد بود که این رقم امروز به ۵۰ درصد رسیده و فروش این کالاها سودی برای فروشگاه ها ندارد و اما فروشگاه ها مجبور هستند با این شرایط به کار خودشان ادامه دهند.
فخریان یادآورشد: برای عرضه و توزیع کالاهایی که ارز دولتی اخذ می کنند، از جمله شکر مشکل وجود دارد که این مشکل در کالاهای روغن و برنج هندی چندان جدی نیست و فقط در بحث شکر این موضوع مطرح است.
وی درپایان سخنان خودگفت: همیشه پیشنهاد این بوده که اختصاص ارز دولتی به این کالاها حذف شده و اجازه دهند با ارز نیمایی وارد شوند. اما تاکنون دراین خصوص کاری صورت نگرفته است.