امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4093 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس‌جمهور تأکید کرد:

ضرورت استفاده از اجتهاد پویا در امور قوه قضائیه/ هماهنگی سران قوا؛ از نتایج انتخابات/ باید با فقر مبارزه کنیم

دکتر روحانی در همایش ملی قوه قضائیه، بر ضرورت استفاده از اجتهاد پویا در امور قوه قضائیه تأکید کرد و گفت: امروز بزرگان و علمای حوزه و دانشگاه می‌توانند در این راستا به این قوه کمک کنند.
ضرورت استفاده از اجتهاد پویا در امور قوه قضائیه/ هماهنگی سران قوا؛ از نتایج انتخابات/ باید با فقر مبارزه کنیم

به گزارش خبر ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، صبح امروز 31 خردادماه، در همایش ملی قوه قضائیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهید بهشتی اظهار کرد: بی‌تردید شهید بهشتی نمونه روشن و بارز یک مدیریت پخته و آگاه توأم با سعه صدر، صبر و استقامت بود.
وی افزود: شهید بهشتی از نظر جایگاه علمی هم از حوزه علمیه قم بهره گرفته و هم از علوم و دانش‌های روز و مکاتب فلسفی و فکری غرب بهره می‌برد و دارای فکر و اندیشه‌ای بلند بود که توانست در تمام مراحل زندگی خدمات کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیری داشته باشد.
دکتر روحانی با اشاره به آشنایی خود با شهید بهشتی از سال 1340 گفت: من با شهید بهشتی از نزدیک آشنا بود و تا چند روز قبل از شهادت ایشان جلساتی با شهید بهشتی داشتم؛ ایشان عادلانه تصمیم می‌گرفت، مصمم بود، هراسی نداشت و همه وجودش و حتی آبرویش را برای انقلاب و نظام در طبق اخلاص گذاشته بود.
رئیس‌جمهور در مورد اخلاص شهید بهشتی افزود: اگر بزرگان و مدیرانی به این نقطه برسند که فریادهای موافق و مخالف در راه صحیح و منطقی آنها تأثیرگذار نباشد آن وقت به نقطه‌ای خواهیم رسید که به راحتری بار مسئولیت را به دوش بگیریم.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: متاسفانه بعد از گذشت سالیان دراز هنوز بد اخلاقانی هستند که فکر می‌کنند راه پیشرفت‌شان بد حرفی، واژگون بیان کردن مسائل، اتهام‌زنی و درشت‌گویی در جامعه حضور دارد.
وی با بیان اینکه افراطی‌گری و خشنونت به عنوان بالاترین خطر برای اخلاق و مدیریت محسوب می‌شود، گفت: امروز شاهد هستیم افراط با خشونت در لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه و جهان چه بلاهایی بر سر بشریت آورده‌ است.
دکتر روحانی یادآور شد: بهشتی از میان ما رفت اما قوه قضائیه‌ای آبرومند، اسلامی و قانونی از خود به یادگار گذاشت و امروز ما دارای قوانینی مترقی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کار قضات کار بسیار سختی است، اظهار کرد: کسانی که در عدل‌گستری و دادگستری مشغول تلاش و کوشش هستند کار سنگینی بر دوش دارند.
وی افزود: قوه قضائیه قوه‌ای است مستقل که قضاتش به دادرسی می‌نشینند و هیچ مقام و صاحب نفوذی نمی‌تواند و نباید بر داوری عادلانه تأثیر بگذارد. بگذاریم قاضی خودش را در برابر قوانین و برای اجرای عدالت در چارچوب قانون ببیند و آنچه وظیفه دارد عمل کند.

رئیس‌جمهور افزود: در عین حالی که سه قوه مستقل هستند اما هر یک برای اجرای عدالت رسالت‌های مشترکی دارند و برای دستیابی به اهداف نظام در کنار یکدیگر قرار دارند.
دکتر روحانی  خاطرنشان کرد: رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون و پاسدار مذهب رسمی کشور و نظام جمهوری اسلامی و همچنین پاسدار حقوق مردم وظیفه سنگینی بر دوش دارد و در کنار دو قوه دیگر باید کشور را به نقطه مطلوب برساند.
وی با اشاره به انتخابات پرشور خرداد ماه سال گذشته گفت: یکی از دستاوردهای انتخابات 24 خرداد همکاری و هماهنگی رؤسای سه قوه بود که امروز سه قوه به فکر مطالبات مردم، توسعه کشور و اجرای سیاست‌های کلی هستند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه امروز کشور نیاز به توسعه همه جانبه در چارچوب چشم‌انداز بیست‌ساله دارد، گفت: اگر می‌خواهیم در مسیر توسعه قرار بگیریم، راهی جز سپردن امور به مردم نداریم. البته این بدین معنا نیست که دولت نباید زمینه‌ها را فراهم کند اما هر کجا که کارها به مردم سپرده شده موفقیت‌هایی کسب کردیم و سریع‌تر به مقصد رسیده‌ایم.
دکتر روحانی تصریح کرد: کشورهایی که کارفرما بوده‌اند با شکست مواجه شده‌اند بنابراین باید بخش خصوصی و تعاون و مردم را دعوت کنیم و بخواهیم و کمک کنیم تا مسیر پیش روی آنها تسهیل شود.
وی با بیان اینکه زیر بنای اصلی برای حرکت، توسعه نشاط و حضور و مشارکت مردم است، گفت: امروز اقتصاد و فرهنگ نیاز به عزم ملی در کنار مدیریت جهادی دارد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: قوه قضائیه می‌تواند زمینه‌های ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را تسهیل کند، در چنین شرایطی می‌توان نشان داد که سرمایه‌داران می‌توانند ثروت خود را آشکار کنند و روی پای خود بایستند.
وی ادامه داد: یکی از عوامل بزرگ ایجاد آسیب‌های اجتماعی، فقر است و باید با فقر مبارزه کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 گفت: این سیاست‌ها بر آن بود که اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارند اما در مقام عمل سرمایه به سمت شبه‌دولتی رفت لذا تاثیرگذار نبود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرروت مبارزه قوه قضائیه با فساد اظهار کرد: توسعه دولت الکترونیک و شفافیت در عملکرد قوه قضائیه از عوامل مبارزه با فساد است.
وی همچنین تصریح کرد: سلامت قوه قضائیه امر بسیار مهمی است، هر چند قوه قضائیه تلاش می‌کند که کار به سلامت انجام بگیرد اما در عین حال احساس سلامت از طرف مردم بسیار مهم است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تنها جایی که نمی‌تواند جناحی باشد، قوه قضائیه است، اظهار کرد: نباید از هیچ کجای قوه قضائیه احساس شود کار جناحی صورت گرفته است، کرسی قضاوت کرسی قانون است و تنها باید با زبان قانون سخن گفته شود.
وی تصریح کرد: ملت و دولت ایران مبنایش این است که در کشور یک قوه قضائیه بیشتر نداریم که در کاخ دادگستری حضور دارد و قوه قضائیه دیگری در خیابان نیست؛ قوه قضائیه مستقل است و بر مبنای سیره پیامبر و ائمه(ع) حرکت می‌کند.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: احزاب و گروه‌ها می‌توانند سخن گویند اما نمی‌توانند حکم صادر بکنند.
وی  بر ضرورت استفاده از اجتهاد پویاد در امور قوه قضائیه تأکید کرد و گفت: امروز بزرگان و علمای حوزه و دانشگاه می‌توانند در این راستا به این قوه کمک کنند.
رئیس‌‌جمهور در پایان اظهار کرد: هیئت منصفه نیز که در قانون اساسی از سوی خبرگان نظام آورده شده است، برای رسیدن به عدالت واقعی می‌تواند مؤثر باشد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب