امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4023 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور مطرح کرد؛

مسکن مهر مسأله نظام مهندسی نیست/ انتقاد از نظارت ۲۳شرکت بر۷۰درصد ساخت‌وساز/ نان شهرداری‌ها در فروش تراکم و جریمه‌تخلف است/

اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه این سازمان تاکنون خط ‌مشی نداشته است از تهیه و تدوین 17 بندی خط مشی نظام مهندسی خبر داد و گفت: برخی از شهرداری‌ها راه تخلف را باز می‌گذارند تا درآمد کسب کنند.
مسکن مهر مسأله نظام مهندسی نیست/ انتقاد از نظارت ۲۳شرکت بر۷۰درصد ساخت‌وساز/ نان شهرداری‌ها در فروش تراکم و جریمه‌تخلف است/
 

 

به گزارش خبر ایران، اکبر ترکان در نشست خبری هفدهمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: یکی از وظایف شورای مرکزی تهیه و تدوین خط‌ مشی سازمان نظام مهندسی و ارائه آن به هیأت عمومی است که این فرآیند چندی پیش به عنوان خط‌ مشی در 17 بند تدوین و به هیأت عمومی ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه 32 قلم مصالح ساختمانی باید استاندارد باشد که قصد ورود به این مقوله را داریم گفت: بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی 122 میلیون مترمربع ساخت و ساز در شهرها (بدون ساختمان‌های دولتی) انجام می‌شود بنابراین اگر بتوانیم مأموریت خود را که کنترل ساخت و ساز مسکن شهری است درست انجام دهیم به وظایف خود به نحو احسن انجام داده‌ایم.

 انتقاد از نظارت 70 درصد ساخت و ساز توسط 23 شرکت

ترکان با انتقاد از اینکه برخی شرکت‌ها بدون هیچ نظارت مستقیمی کار نظارت بر ساخت و ساز را بر عهده گرفته‌اند تأکید کرد: طبق آمارهای به دست آمده برخی شرکت‌ها که تعداد آنها 23 شرکت است 70 درصد ساخت و ساز را نظارت کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر به دقت این آمار بررسی شود می‌بینیم که نظارت این 70 درصد به هیچ وجه قابل انجام نیست.

به گفته وی، برخی از شرکت‌ها با افزودن نام مهندسان در شرکت خود هدایت 25 میلیون مترمربع ساخت مسکن را بر عهده گرفته‌اند و اگر دقت کنیم می‌بینیم که کار نظارت در این حجم به هیچ وجه عملیاتی نیست.

پایین بودن عمر مفید ساختمان محصول یک متغیر نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دلایل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها چیست، گفت: پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها محصول مجموعه متغیرهایی است و محصول یک متغیر نیست.

ترکان ادامه داد: پایین بودن عمر مفید ساختمان به کیفیت مصالح ساختمانی، طراحی و شیوه اجرا و نظارت برمی‌گردد.

در مورد کیفیت مسکن مهر وزارت راه و شهرسازی پاسخ دهد

ترکان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا کیفیت ساخت و سازهای مسکن مهر را تأیید می‌کنید گفت: مسکن مهر در سطح کلان با سیستم نظام مهندسی آغاز نشده است و باید به سؤالات مربوط به کیفیت مسکن مهر را وزارت راه و شهرسازی پاسخ دهد.

مسکن مهر مسأله نظام مهندسی نیست 

وی تأکید کرد: پس مسکن مهر مسأله نظام مهندسی نیست و مقوله‌ای است که بخشهای اقتصادی، تأمین مالی و طراحی مورد سؤال است.

وی اضافه کرد: روز گذشته سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که از 100 هزار میلیارد تومان پایه پولی سال 91 حدود 44 هزار میلیارد تومان نتیجه خلق پول سیستم بانکی برای مسکن مهر است.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا موافق طرح شهرداری تهران برای جلوگیری از تخریب واحدهای مسکونی زیر 25 سال ساخت هستید گفت: این موضوع را باید شهرداری تهران پاسخ دهد بنابراین وقتی این طرح اجرا شد می‌توان در خصوص آن اظهارنظر کرد.

ترکان در پاسخ به این سؤال که چرا ساختمان‌های 20 سال ساخت در کشور تخریب می‌شود گفت: اگر ساختمان‌های 20 سال در ایران تخریب می‌شود به خاطر فرسودگی نیست بلکه به خاطر تغییر معیارهای شهرسازی است.در یکی از جلسات که برخی از شهرداران استانها نیز حضور داشتند اعلام شد که 20 درصد درآمد آنها از محل ارائه خدمات و 80 درصد از محل تراکم و تخلف و جریمه کسب می‌شود.

ترکان اضافه کرد: پس وقتی نان شهرداری‌ها از این راه است که تخلف زیاد شود و جریمه بگیرند چگونه می‌توان اصول شهرسازی را رعایت کرد.وقتی شهرداری‌ها می‌خواهند این جریان تخلف در ساخت و ساز انجام شود و درآمد کسب کنند آیا می‌توان در رعایت اصول ساخت و ساز و جلوگیری از تخریب واحدهای مسکونی با عمر پایین کاری کرد.

به گفته وی، تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش اسلامی در معماری و شهرسازی، تقویت نگاه ملی به موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی، شناسایی راه‌های جلوگیری از تولید و مصرف مصالح ساختمانی غیراستاندارد، به روز نمودن دانش فنی اعضا، تلاش در جهت تقویت و توسعه ‌آموزش فنی و حرفه‌ای برای تولید نیروی کار ماهر، هدایت صنعت ساختمان به سمت نیروی مولد، اهتمام در جهت بازتعریف نظام فنی اجرایی، حمایت همه جانبه و مؤثر از سازندگان حرفه‌ای، فراهم کردن عرضه بازار خدمات مهندسی، تبیین نحوه نظارت و عملکرد شرکت‌ها، تنظیم رابطه بین تسهیلات بانکی و بیمه، اهتمام در عملیاتی کردن بیمه کیفیت ساختمان، عملیاتی کردن نظارت مقیم در کارگاه‌های متوسط به بالا، ارائه خدمات در مناطق آزاد، تلاش در جهت کاهش حوادث ساختمان، اهتمام به رعایت الزام‌های زیست محیطی در تولید ساختمان، برخورد با تخلفات حرفه‌ای خط مش‌های نظام مهندسی 17 بندی است که تقدیم هیأت عمومی خواهد شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب