امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3972 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سعید بیابانکی خبرداد؛

رقابت ۱۲۶۰ اثر در دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان جوان سوره/علومی، شعبان‌نژاد و شریفی نعمت‌آباد تقدیر می‌شوند/ پیشنهاد افزودن بخش غیر رقابتی

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: در آئین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره از محمد‌علی علومی، افسانه شعبان‌نژاد و محمد شریفی نعمت‌آباد تقدیر می‌شود.
رقابت ۱۲۶۰ اثر در دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان جوان سوره/علومی، شعبان‌نژاد و شریفی نعمت‌آباد تقدیر می‌شوند/ پیشنهاد افزودن بخش غیر رقابتی

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره صبح امروز با حضور «سعید بیابانکی» دبیر علمی دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره و «عباس سالاری» مدیر حوزه هنری کرمان و اصحاب در حوزه هنری تهران برگزار شد.

دراین نشست خبری «سعید بیابانکی» دبیر علمی دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره اظهار داشت: جریان شعر و ادبیات بعد از انقلاب جریان بالنده‌ای شده که می توانیم براین اساس ادعا کنیم که دارای ادبیاتی هستیم که سبک و سیاق خاص خود را دارد و از آن می‌توانیم با عنوان «ادبیات عصر انقلاب» یاد کنیم و بسیاری از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی، به دلیل اهمیت این جریان ادبی در سه دهه گذشته، به بررسی این موضوع اختصاص یافته است.

وی افزود: در کنار این سازمان‌هایی مانند حوزه هنری نیز طی سال‌های اخیر برای این منظور فعالیت خود را آغاز کردند. حوزه هنری از دهه 60 محور فعالیت‌های خود را در بررسی حوزه‌های مختلف هنری انقلاب اسلامی قرار داده است که همیشه یکی از محوری‌ترین موضوعات ادبیات انقلاب بوده است.

بیابانکی تصریح کرد: تعداد جشنواره‌ها در کشور زیاد است ولی وظیفه ما ایجاب می‌کرد جشنواره منطبق با اهداف و سیاست‌های حوزه هنری برگزار کنیم. همان مفاهیم چون دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، فرهنگ، تمدن، عدالت، پیشرفت و سبک زندگی اسلامی و ایرانی که در این راستا تلاش‌هایی شده تا طی 12 دوره برگزار شده مفاهیم ارزشی محور کار باشد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره دوازدهم در کرمان برگزار می‌شود و محمد ابراهیم باستانی پاریزی از بزرگان کشورمان است که طی یکی دو ماه گذشته دار فانی را وداع گفته است و گرچه در حوزه ادبیات، شعر و داستان آمار و ارقام چیزی را اثبات نمی‌کند اما اطلاعات وصولی جشنواره نشان می‌دهد 1260 اثر به دبیرخانه رسیده که متعلق به 377 نفر از شاعران و نویسندگان جوان است البته شرایط سنی برای جشنواره وجود دارد و افراد زیر 30 سال می‌توانند در جشنواره حاضر باشند.

بیابانکی به آمار تعداد نفرات در بخش داستان اشاره کرد و گفت: در بخش داستان کوتاه و بزرگسال 144 اثر داستان بلند بزرگسال 11 اثر، داستان کوتاه کودک و نوجوان 31 اثر، شعر کودک و نوجوان 13 اثر، شعر نو، آزاد و نیمایی 65 اثر، شعر کلاسیک 90 اثر، ترانه و سرود 23 اثر واصل شده است.

وی آماری را نیز بر اساس تعداد اثر اینگونه اعلام کرد که در بخش داستان بلند بزرگسال 22 اثر، داستان کوتاه بزرگسال 355 اثر، داستان کوتاه کودک و نوجوان 63 اثر شعر کودک و نوجوان 66 اثر، شعر نو 297 اثر، شعر کلاسیک 350 اثر، ترانه و سرود 107 اثر به دبیرخانه رسیده.

بیابانکی به تفکیک جنسیتی آمار نیز اشاره داشت و گفت: در بخش بانوان 183 نفر و در بخش آقایان 194 نفر شرکت‌ کردند آمار نشان می‌دهد بیشترین شرکت‌کنندگان مربوط به شهر تهران و کمترین آن مربوط به خراسان شمالی است و البته از سیستان و بلوچستان شرکت‌کننده‌ای نداریم.

وی با بیان اینکه تعدادی از آثار به تشخیص هیأت داوران که از کل کشور انتخاب شده بودند به عنوان برتر شناخته و به بخش نهایی راه یافتند گفت: بر اساس آثار 92 اثر در بخش نهایی حائز امتیاز شدند. 21 داستان کوتاه بزرگسال، یک داستان بلند بزرگسال، 5 داستان کوتاه کودک و نوجوان، 7 شعر کودک و نوجوان، 20 شعر نو، 28 شعر کلاسیک و 10 ترانه و سرود معرفی می‌شوند که مجموعا 80 نفر به افتتاحیه دعوت شدند.

بیابانکی به اسامی داوران اشاره و مراسم افتتاحیه را اول تیر خواند و گفت: در مراسم افتتاحیه از 3 نفر از فعالان عرصه شعر و داستان تقدیم شود و کتاب جشنواره که دو کتاب از جشنواره سال پیش که در سنندج برگزار شد برای جشنواره امسال آماده شده که در مراسم توزیع خواهد شد. نام این کتاب ارمغان آبیدر است. البته کتابی هم از آثار برگزیدگان جشنواره، یادداشت داوران و فعالان کشور در حوزه شعر و داستان آماده شده است.

در این نشست سالاری رئیس حوزه هنری کرمان با بیان اینکه از آذرماه پیشنهاد دادیم دوازدهمین دوره جشنواره سوره در کرمان برگزار شود و پس از پذیرش کار کلید خرد گفت: کرمان در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود اهالی فرهنگ و ادب بسیاری را در خود جای داده است که بدون شک مشهور ترین آنها خواجوی کرمانی است.

وی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه اول تیرماه ساعت 9.5 صبح در تالار ترنج مهمانسرای جهانگردی جهان برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: در این مراسم از محمد‌علی علومی، افسانه شعبان‌نژاد و محمد شریفی نعمت‌آباد تقدیر به عمل می‌آید و پس از آن فیلم بوی زیره مروری اجمالی بر فعالیت‌های حوزه هنری استان در بیش از 3 دهه پخش خواهد شد. در حاشیه جشنواره نیز برای 80 نفر از حاضران که از 20 استان نیز میزبان آنها خواهیم بود برنامه‌های بازدید از میراث فرهنگی را تدارک دیدند.

وی در پایان آماری را اینگونه اعلام کرد و گفت: در بخش داستان کوتاه و بزرگسال 16 نفر داستان بلند بزرگسال 1 نفر داستان کوتاه کودک و نوجوان 5 نفر، شعر کودک و نوجوان 7 نفر، شعر نو نیمایی و آزاد 18 نفر، کلاسیک 17 نفر، ترانه و سرود 10 نفر به جشنواره دعوت شدند.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب