امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 39076 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۳:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اوقات شرعی در ماه مبارک رمضان سال ۹۸

خبرایران: اوقات شرعی، ساعات مشخصی از شبانه‌روز هستند که توسط دین مشخص‌شده تا فرایض خاصی در این زمان‌ها انجام شود؛ مثلا نمازهای روزانه و روزه ماه رمضان از جمله فرایضی هستند که اجرای آن‌ها بدون اطلاع دقیق از اوقات شرعی میسر نیست. بنابر اعلام سیری در ایران، معیار ساعات شرعی، موقعیت خورشید در آسمان می‌باشد.
اوقات شرعی در ماه مبارک رمضان سال ۹۸

به گزارش خبرایران، اوقات شرعی، شامل وقت دقیق ساعت اذان صبح تهران، اذان ظهر به افق تهران، اذان مغرب و اوقات شرعی به افق تهران، زمان طلوع و غروب آفتاب می‌باشد.

آداب و رسوم مردم تهران قدیم در ایام ماه مبارک رمضان:

نانوایی‌ها در این ماه، مثل تمامی ماه‌های سال پر از مشتری و طالبان نان بودند، اما فقط دو وعده پخت در طول روز انجام می‌دادند. در تهران قدیم حمام‌های عمومی در تمامی محلات و خیابان‌ها، در تمامی ساعات روز پذیرای مردم بودند. در روزهای رمضان، از افطار تا نزدیکی‌های سحر، مملو و شلوغ از مردم محل و چه جای باصفایی که تمامی اهل محل، علاوه بر مسجد محله و خیابان خود، فرصت رویارویی در این مکان را نیز پیدا می‌کردند.

مردم تهران در روزگار قدیم در ماه مبارک رمضان از افطار تا سحر بیدار می‌ماندند و سحرگاهان، به خصوص در تابستان‌ها، پشت‌بام به پشت‌بام صدا برمی‌خاست و حتی در روزگاری اندکی دورتر، کوبیدن بر پشت طشت مسی نیز رسم بود و در برخی از محلات مردم به صورت گروهی «چاووشی‌خوانی» می‌کردند تا کسی خواب نماند. در تهران قدیم در ایام رمضان و به جز ایام قدر و شهادت مولی‌علی (ع) مردم به دید و بازدید می‌رفتند و «صله‌رحم» به جا می‌آوردند.

چه بسا، صحبت خواستگاری به‌میان می‌آمد و «نشانه» ای گذارده می‌شد تا برکت زندگی در این ماه بیشتر شود و بقیه مراسم به بعد از عید فطر موکول می‌شد. حلوا و آش در انواع مختلف از جمله نذورات مردم قدیم تهران بود. ازآنجا که تهران از دیرباز شهری مهاجرنشین بود و خرده فرهنگ‌های مختلف در آن بروز و ظهور یافته بود، هرکس به فراخور حال خود برای باقیات‌صالحات و فاتحه اهل قبور و طلب آمرزش دو، سه ساعت مانده به افطار آش و حلوایش را آماده می‌ساخت و نیم ساعت مانده به افطار، حداقل برای هفت خانه نذری می‌فرستاد.

مبانی تعیین اوقات شرعی

مبانی فقهی تشخیص اوقات شرعی در دین اسلام بر مبنای مشاهده مکان خورشید در آسمان است. در حقیقت ناظر زمینی مکان خورشید را مشاهده می‌کند و بر اساس اصول فقهی، اوقات شرعی به افق منطقه‌ای که در آن حضور دارد را مشخص می‌کند. به‌عنوان‌مثال زمانی که خورشید بیش‌ترین ارتفاع را در آسمان یک منطقه داشته باشد، لحظه ظهر شرعی برای آن منطقه فرا رسیده است. مبانی فقهی تعیین زمان اذان‌های صبح و ظهر و مغرب و سایر اوقات شرعی در مذهب تشیع به‌طور خلاصه عبارتند از:

اذان صبح به افق تهران: اولین روشنایی خورشید (فجر صادق) پدیدار شود و در سمت مشرق پخش شود.

طلوع آفتاب تهران: لبه بالای قرص خورشید از زیر افق بیرون بیاید.

اذان ظهر تهران: خورشید بیش‌ترین ارتفاع را در آسمان داشته و سایه شاخص به کمترین مقدار خود برسد.

غروب آفتاب تهران: ناپدید و پنهان شدن قرص خورشید از افق غربی.

اذان مغرب تهران: اندکی پس از غروب آفتاب و زمانی که حمره مشرقیه (سرخی هنگام غروب آفتاب) به بالای سر ناظر برسد و یا از آن بگذرد.

اوقات شرعی تهران شامل اذان صبح به افق تهران، اذان ظهر به افق تهران، اذان مغرب به افق تهران است. همچنین زمان طلوع و غروب آفتاب و نیمه شب شرعی به‌وقت‌تهران مشهد تبریز اصفهان برای ماه مبارک رمضان سال ۹۸ در صفحه مربوطه سایت سیری در ایران نوشته شده است.

اوقات شرعی تهران در ماه مبارک رمضان ۹۸:

اول سیری در ایران بعداً سفر در ایران

سایت سیری در ایران با تجربه و سابقه ۸ ساله در معرفی جاهای دیدنی ایران توانسته است تاکنون در حدود ۲۳ هزار جاذبه گردشگری ایران را شناسایی و معرفی کند. امیدواریم هموطنان عزیز با آشنایی کامل از مقاصد گردشگری به سفرهای داخلی مراجعت کنند. در صورت علاقه به مشاهده جاهای دیدنی شهرهای دیگر ایران می‌توانید به آدرس seeiran.ir مراجعه کنید.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب