امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 38911 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

معاون وزیر اقتصاد:

پیاده‌سازی اقتصاد هوشمند در ۵ بخش کلید خورد

خبرایران: معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد از اجرای برنامه اقتصاد هوشمند در ۵ بخش به منظور توسعه زیرساخت‌های ارتباطی خبر داد.
پیاده‌سازی اقتصاد هوشمند در ۵ بخش کلید خورد
به گزارش خبرایران، عباس معمار نژاد طی سخنانی اظهار داشت: به‌ کارگیری فناوری‌های نوین در اقتصاد منجر به ارایه خدمات متنوع‌تر، ‌ارزان‌تر، ‌سریع‌تر و با کیفیت‌ بهتر به مردم می‌شود؛ وزارت اقتصاد به عنوان تنظیم‌کننده سیاست‌های اقتصادی کشور وارد این موضوع شده و قرار است به موضوع اقتصاد هوشمند ورود کند.

 

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، از جمله "توسعه سواد دیجیتالی مردم"، "توسعه هویت دیجیتال" و "کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف" و "نظام یکپارچه اطلاعات و داده‌های ملی" را پنج زمینه توسعه‌ای مورد نیاز برای پیاده‌سازی اقتصاد هوشمند دانست.

وی افزود: وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی در حوزه اقتصادی، اقتصاد هوشمند را از دو منظر پیگیری می‌کند؛ ابتدا اینکه به عنوان حاکمیت به دنبال آن هستیم که در کل اقتصاد، خدمات و محصولات متنوع‌، ارزان و با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد. از سوی دیگر این وزارتخانه برای داشتن دستگاه‌های متعددی از جمله بانک، ‌بیمه، ‌گمرک، بورس، ‌خزانه، مالیات و ...، یک ابر وزارتخانه است و برای ارائه خدمات بهتر به مردم، باید فناوری‌های نوین را به‌کار بگیرد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به اینکه اگر نتوانید اقتصاد را به سمت هوشمندی ببرید، نمی‌توانید در دنیای امروز رقابت کنید، گفت: درست است که ما مرزهای جغرافیایی و سیاسی داریم ولی با گسترش اینترنت و با توسعه فناوری‌های نوین عملا مرزهای اقتصادی برداشته می‌شود و اگر ما نتوانیم در داخل کشور خودمان به سمت اقتصاد هوشمند برویم که نوآوری، ‌تنوع خدمات و محصولات و ارزان‌تر تمام شدن قیمت کالاها و خدمات را به همراه خواهد داشت در دنیای آینده حرفی برای گفتن در حوزه اقتصاد نداریم.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه دنیا به سرعت به سمت هوشمند شدن اقتصاد پیش می‌رود و ما هم باید برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم، گفت: اکنون کشورهایی مانند هند و کانادا برنامه اقتصاد هوشمند را برای خود تهیه کرده‌اند و اتحادیه اروپا هم برای اینکه بتواند توسعه خود را تداوم بخشد، برنامه اقتصاد هوشمند دارد.  

وی با اشاره به ابهاماتی که در طرح مباحث تجارت الکترونیک در سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ برای نخستین ‌بار وجود داشت ولی اکنون مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: پیش رفتن در اقتصاد هوشمند برای اقتصاد ما زود نیست.  

اهمیت زیرساخت‌ و سواد دیجیتالی

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با بیان اینکه تهیه زیر ساخت‌ها مهم است و نباید ازآنها غافل ماند، گفت: باید بتوانیم زیرساخت‌ها و سواد دیجیتالی مردم را گسترش دهیم. همچنین باید بتوانیم فناوری‌های نوین را به‌کار ببریم و بستری از داده‌های نوین را در کشور فراهم کنیم.

معمارنژاد افزود: اگر وزارت اقتصاد در زیر مجموعه خود یعنی سازمان امور مالیاتی، ‌گمرک، بورس، بانک‌ها، ‌بیمه‌ها و... بتواند خدمات خود را با استفاده از فناوری‌های نوین ارایه کند، بخش عمده‌ای از مردم مجبور خواهند شد به این سمت و سو حرکت کنند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با تاکید بر موضوع شفافیت که یکی از برنامه‌های سیاست‌های کلی نظام و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اظهار داشت: دولت از ابتدا بر ضرورت شفافیت تاکید کرده است و استفاده از فناوری‌های نوین، خود به خود شفافیت به همراه خواهد داشت.  

شفافیت، مطالبه مردم

وی تاکید کرد: این موضوع امروز مطالبه مردم است و حتی اگر افرادی در مجموعه دستگاه‌های اجرایی تمایلی به شفافیت نداشته باشند، توسط مردم مجبور خواهند شد به این سمت و سو حرکت کنند، ضمن اینکه، باید تاکید کنم که اگر همین حالا قوانین و مقررات کشور بدون کاستی اجرا شود، شفافیت هم رخ خواهد داد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد ادامه داد: منافع هوشمندسازی اقتصاد گسترده است و اگر افرادی از این جریان کنار بکشند، خودشان ضرر می‌کنند. همچنین شفافیت یک مطالبه عمومی است که منجر به تهیه قانون «انتشار آزاد اطلاعات» شده است و باید همگی تلاش کنند که این قانون اجرا شود و ناظرین در این زمینه نیز خوب کار کنند.

معمارنژاد با بیان اینکه به کارگیری فناوری‌های نوین در بستر شبکه‌ ملی اطلاعات باید در اولویت باشد، افزود: به کارگیری این فناوری‌ هم امنیت بیشتری دارد و هم ارزان‌تر است. همچنین بی شک یکی از موارد اساسی در بکارگیری فناوری‌های نوین، امنیت سایبری است که باید مورد توجه فعالان این حوزه و دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.  

وی در ادامه گفت: تحریم‌ها ماندگار نیستند پس باید شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانیم در آینده با دنیا ارتباط بهتری برقرار کنیم. این درست نیست که بخاطر تحریم از هر اقدام سازنده‌ای برای اقتصاد دست بکشیم تا ببینیم تحریم با اقتصاد ما چه می‌کند؟ کمترین منفعت حرکت به سمت اقتصاد هوشمند این است که اکنون می‌توانیم از آن برای تجارت داخلی استفاده کنیم.

معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه نباید بین «انقلاب دیجیتال»، «تحول دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتال» خلط مبحث کنیم، گفت: انقلاب دیجیتال در عمل کاربرد کامپیوتر و تلفن همراه و ... است در حالی که تحول دیجیتال، کاربرد فناوری‌های نوین و تحول‌آفرین در سازمان‌ها از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و ... اقتصاد دیجیتال «کاربرد فناوری‌های نوین»، در فرآیندهای کسب و کار و انجام تراکنش‌ها و تعاملات به صورت اینترنتی است. بنابراین نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی، گسترش سواد دیجیتالی مردم و ترویج به‌کارگیری فناوری‌های نوین مهم است و انتظار این است که در این زمینه مشارکت داشته باشند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب