امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3866 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در 2 ماهه ابتداي سال 93؛

بالغ بر 10 ميليون تن كالا از مرزهاي زميني و آبي كشور به ساير كشورها صادر شد

طي 2 ماهه ابتداي سال 93، در مجموع 7 ميليون و 19 هزار تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني و آبي وارد و 10 ميليون و 400 هزار تن كالا از مرزهاي كشور صادر شده است، كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ميزان واردات 19 درصد افزايش و صادرات كالا 6 درصد افزايش داشته است.
بالغ بر 10 ميليون تن كالا از مرزهاي زميني و آبي كشور به ساير كشورها صادر شد

به گزارش خبرایران از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، فرامرز مداح مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات اين سازمان با اعلام اين خبر افزود: در پي اقدامات مؤثر وزارت راه‌وشهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در زمينه بهبود زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل‌ و تسهيل در امر صادرات و ترانزيت كالا از مرزهاي جاده‌اي كشور با همكاري و توانمندي بخش‌هاي خصوصي و حمايت‌هاي لازم از سوي دولت روند صادرات در سطح خوبي رو به رشد بوده است.

از مجموع كالاهاي صادر شده 22 درصد كالاي نفتي و 78 درصد كالاي غيرنفتي بوده و از مجموع كالاهاي وارد شده 7 درصد كالاهاي نفتي و 93 درصد كالاي غيرنفتي بودند.

فرامرز مداح با اشاره به اين كه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 8 درصد، راه‌آهن 2 درصد و سهم دريا 90 درصد مي‌باشد، اظهار داشت: از مجموع كالاهاي صادر شده، ميزان يك ميليون و 129 هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده‌اي از كشور خارج و ميزان 226 هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده‌اي به كشور وارد شده است.

وي در زمينه عملكرد مرزهاي جاده‌اي در واردات كالا به كشور اظهار داشت: از ميان مرزهاي جاده‌اي كشور، مرز بازرگان با سهم 61 درصدي فعال‌ترين مرز در زمينه واردات كالا به كشور به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي آستارا و ميرجاوه به ترتيب با 18 و 10 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي افزود: عملكرد مرزهاي جاده‌اي در زمينه صادرات كالا از كشور نشان مي‌دهد، مرز بازرگان با 24 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي دوغارون با 21 درصد و آستارا با 12 درصد قرار دارند.

مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات با بيان اين كه سهم كاميون‌هاي ايراني در صادرات كالا 58 درصد و در جابه‌جايي واردات كالا 43 درصد بوده است، افزود: از مجموع كالاهاي صادر شده بيشترين ميزان به كشورهاي افغانستان و تركيه و از مجموع كالاهاي وارد شده بيشترين ميزان از كشورهاي تركيه و آذربايجان بوده است.

وي با اشاره به اين كه طي مدت مذكور، 37 هزار نفر مسافر توسط 3800 دستگاه وسيله‌نقليه مسافري وارد كشور شدند، افزود: در جابه‌جايي اين مسافران سهم اتوبوس 46 درصد، ميني‌بوس 4 درصد و سواري 50 درصد است.

همچنين تعداد 65 هزار نفر توسط 6400 دستگاه وسيله‌نقليه مسافري از كشور خارج شدند كه سهم اتوبوس 58 درصد، ميني‌بوس 2 درصد و سواري 40 درصد بوده است.

مداح درخصوص آمار تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي كشور گفت:

در مدت مذكور، بيشترين تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي دوغارون با 31 درصد و بيله‌سوار با 17 درصد بوده است.

وي خاطرنشان كرد: از مجموع مسافران وارد شده به كشور 19 هزار نفر مسافر خارجي و 18 هزار نفر مسافر ايراني بوده و از مجموع مسافران خارج شده از كشور 24 هزار نفر مسافر خارجي و  41 هزار نفر مسافر ايراني از مرزهاي جاده‌اي كشور خارج شدند.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب