امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 38651 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۳:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در محل اردوگاه شهید باهنر تهران ؛

نشست هم‌اندیشی مجمع خیرین کشور با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد

خبرایران : نشست هم‌اندیشی مجمع خیرین کشور با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل اردوگاه شهید باهنر تهران، برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی مجمع خیرین کشور با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی مجمع خیرین کشور، اعضای شورای مرکزی و هیئت مدیره مجمع خیرین کشور نقطه نظرات خود را با نمایندگان مردم در مجلس، در میان گذاشتند و آن‌ها نیز متعهد به پیگیری مطالبات و رفع مشکلات شدند.

مهم‌ترین مباحثی که در این نشست مطرح شد همراهی تعریف‌شده و سازمان‌یافته مجلس با سازمان‌های مردم‌نهاد، به ویژه مجمع خیرین کشور بود و عنوان شد باید همکاری و تعامل در جهت افزایش مشارکت‌های مردمی باشد و رفع موانع تقنینی و تسهیل امور خیریه‌ها و تدوین قوانین حمایتی از خیرین. 

از دیگر اهداف نشست، تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ و بخشش، کمک به یکدیگر و تحکیم مفهوم مسئولیت‌پذیری و نگاه مسئولانه در رفع آسیب‌های اجتماعی بود. 

نشست هم اندیشی مجمع خیرین کشور با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه، مورخ ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، ویدئویی با محوریت گزارش عملکرد ۶۰ ماهه مجمع خیرین کشور برای حاضران به نمایش درآمد که طی آن، نکاتی از پیشینه این مجموعه مردم‌نهاد آمده بود و اقداماتی که در این مدت انجام شده است. 

در این ویدئو که تولید واحد روابط عمومی مجمع خیرین کشور بود، اطلاعاتی در خصوص کارهای فرهنگی و ترویجی صورت‌‌گرفته، مطرح شده بود و جلسات منظم هیئت مدیره و نشست‌های فصلی مجمع.

برنامه‌های طراحی شده عام‌المنفعه و خیرخواهانه مجمع خیرین کشور از دیگر سرفصل‌های این ویدئوی ۱۲ دقیقه‌ای بود که در آن به اقداماتی مانند راه‌اندازی شیرخوارگاه و بیمارستان‌های تخصصی و مدارس متعدد در سراسر کشور اشاره شده بود و اعزام نوجوانان ناتوان ذهنی و ناشنوایان به اردوهای تفریحی و ورزشی.

بخش مهم دیگری از این گزارش تصویری، به اقدامات مجمع خیرین کشور در مواقع بحرانی مثل زلزله سر پل ذهاب و سیل‌های آغاز سال ۹۸ اختصاص داشت که با فراخوان عمومی مجمع و استقبال اعضای حقیقی و حقوقی آن مواجه شده بود، از جمله آنکه مبلغی بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه در مناطق سیل‌زده جمع شده بود.

بنا بر اطلاعات این ویدئو مجمع خیرین کشور در دوره کرونا نیز فعال بودند و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان جهت پیشگیری، درمان و تجهیز بیمارستان‌ها در مناطق مختلف کشور کمک کرده‌اند.

رئیس هئیت مدیره مجمع خیرین کشور: مکمل اقدامات ما پشتوانه‌ها و حمایت‌های قانونی است

رئیس هئیت مدیره مجمع خیرین کشور با اشاره به اهداف نشست هم‌اندیشی مجمع خیرین کشور با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در این ۶۰ ماهی که مجمع فعالیت داشته است، به لطف خدا و کمک همراهان، دستاوردهای خوبی رقم خورده است، ولی مشکلات زیادی پیش رو بوده است که این نشست به منظور طرح آن‌ها و تلاش برای حل‌شان ترتیب داده شده است.

حبیب‌الله بوربور، رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور، سخنران افتتاحیه نشست بود و با گرامیداشت ایام و اعیاد پیش رو، خاطرنشان کرد: ایده این تشکل مردم‌نهاد از صحبت‌های مقام معظم رهبری شکل گرفت. زمانی که اینجانب به همراه آقای مظفر، وزیر وقت آموزش و پرورش خدمت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رسیدیم و ایشان برای مدرسه‌سازی فرمودند بروید به مردم رجوع کنید. همین فرمایش آقا سبب شد که نهضت مدرسه‌ساز از حدود ۲۴ سال پیش شروع شد و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: البته پیش از آن نیز یک بار هم در سال ۱۳۷۰ من و مرحوم ترکان نزد ایشان رفته بودیم و فرموده بودند کاری کنید که اسلامی بودن ما در کشور نمود داشته باشد. فردای آن روز آقای ترکان که وزیر دفاع بود مرا صدا کرد و گفت چه کار باید بکنیم؟ گفتم باید مسجد بسازیم، خصوصا مساجد بین راهی. همان زمان ۳۰ مسجد بین راهی ساختیم و ۷۰ مسجد دیگر هم با بودجه نهاد مقام معظم رهبری ساخته شد.

بوربور ادامه داد: من این نوع پیگیری‌ها را ادامه دادم و تجربه مسجدسازی و مدرسه‌سازی با کمک مردم را در سال ۱۳۸۰ در مسکن‌سازی تکرار شد. خدمت آقای عبدالعلی‌زاده رسیدیم و طرح تشکیل انجمن خیرین مسکن‌ساز را عنوان کردم که حاصل آن ساخت ۴۲ هزار مسکن برای افراد بی‌بضاعت بود.

وی به اختصار به تاریخچه تاسیس  مجمع خیرین کشور اشاره داشت و گفت: سال ۱۳۹۵ شورای اجتماعی گزارشی را خدمت مقام معظم رهبری ارائه داده بودند و ایشان هم بسیار ناراحت شده بودند. ما پس از آن احساس مسئولیت کرده و تقاضای تشکیل این مجموعه را به وزارت کشور ارسال کردیم و بنا به اهمیت کار، بعد از یک ماه به ما مجوز دادند.

رئیس هئیت مدیره مجمع خیرین کشور در ادامه ضمن تشریح عملکرد و تبیین جایگاه این تشکل مردم‌نهاد، تصریح کرد: به خاطر وزن و حسن سابقه افراد این مجمع، ما هم‌اکنون عضو شورای اجتماعی کشور هستیم و شورای انقلاب فرهنگی نیز مسئولیت بنیاد ملی خانواده را به مجمع خیرین کشور واگذار کرده است.

بوربور در پایان اعلام داشت: همانطور که در کلیپ ابتدای برنامه آمد، مجمع خیرین کشور در این مدت توانسته است اقدامات مهمی را سامان دهد، اما این اقدامات نیاز به پشتوانه و حمایت‌های قانونی دارد. این جلسه نیز ترتیب داده شد تا هم نمایندگان محترم مجلس با فعالیت‌های مجمع بیشتر آشنا شوند و هم مشاوره و همفکری‌ صورت گیرد برای رفع موانع قانونی پیش روی ما. چراکه ما معتقدیم اگر برای خیلی از مشکلات فعلی چاره‌ای اندیشیده نشود، در آینده به بحرانی بزرگ تبدیل خواهند شد.

مصلی‌نژاد، عضو شورای مرکزی مجمع خیرین کشور: کمبود کسی را آزار نمی‌دهد، تبعیض موجب ایجاد نارضایی در جامعه می‌شود

دکتر عباس مصلی‌نژاد، عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور با اشاره به دو نگاه متفاوت در حکمرانی پیرامون «زنده‌بودن» و «زندگی کردن» تاکید کرد: برخی از کشورها فقط برای زنده بودن شهروندان‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند، ولی کشورهای توسعه‌یافته سال‌هاست که این مرحله را پشت سر گذاشته‌اند و برای زندگی کردن و خوب زندگی کردن شهروندانشان در تلاش هستند. 

وی در ادامه، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مجلس ما باید در راستای زندگی کردن بهینه برای شهروندان برنامه داشته باشد و قانون تصویب کند، نه فقط به زنده بودن توجه داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد با بیان معنی «سندروم»، افزود: به مجموعه آثار و علایمی که نشان‌دهنده یک مشکل مشخص است، «سندروم گفته می‌شود. در پزشکی سندروم نازایی، در اقتصاد سندروم توسعه نیافتگی، سندروم عقب نگاه‌داشتگی، سندروم نبود فرصت‌های شغلی و … داریم. حال مجلس برای عبور از این همه سندروم در اقتصاد چه تدبیری اندیشیده است؟ 

دكتر مصلی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود گفت: متاسفانه در برخی از نهادهای اجرايی، سليقه شخصی جايگزين قانون شده است كه اين امر موجب ايجاد نارضايی شهروندان و از دست رفتن بخشی از سرمايه اجتماعی شده است.

عضو شورای مركزی مجمع خيرين كشور گفت: ما بايستی به دنبال نظام عادلانه مبادله با دنيا باشيم تا بتوانيم با بسياری از رانت‌ها و فسادها در پرتو شفافيت مقابله كنيم.

وی در پايان، از مهم‌ترين «يك»‌های زندگی گفت: از دشمنی تا دوستی «يك لبخند. از جدايی تا پيوند «يك» قدم. از توقف تا پيشرفت «يك» حركت. از كينه تا بخشش «يك» گذشت. از نفرت تا علاقه «يك» محبت.

مطلبی کاشانی، مدیرعامل موسسه خیریه ریحانه: باعث نشر خوبی‌ها شویم، نه انسداد خوبی‌ها

مدیرعامل موسسه خیریه ریحانه مشکلات پیش روی موسسات نیکوکاری و خیریه را برشمرد و تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ برای تراکنش‌ها سود در نظر می‌گیرند و برگه تشخیص صادر می‌کنند و ما می گوییم خود این‌ها فاقد تشخیص هستند. یکی از اصلاحاتی که باید انجام شود، در همین بخش است.

رضا مطلبی کاشانی در ادامه از سابقه موسسه خیریه و نیکوکاری ریحانه گفت و اضافه کرد: حدود ۲۲ سال پیش این مجموعه کار خود را با حمایت از دختران معلول ذهنی در کیانشهر شروع کرد و بعد از آن، به تدریج سالمندان زن و مرد، معلولان جسمی دختر و پسر هم اضافه شد. هر یک از این گروه‌ها در مناطق مختلف نگهداری می‌شدند تا اینکه تصمیم گرفتیم همه ۷ مرکز در احمدآباد مستوفی تجمیع شوند.

وی ادامه داد:عمده افرادی که در مجموعه خیریه و نیکوکاری ریحانه هستند، فاقد پدر و مادر هستند و لذا کارت ملی ندارند و به همین دلیل، دفترچه بیمه ندارند، ولی خدا را دارند و ما هم سر سفره این عزیزان هستیم.

مدیر موسسه خیریه ریحانه با اشاره به حجم اقدامات و کارهای انجام شده در این مجموعه گفت: در مجموعه، روزی ۲۰ هزار قرص و آمپول و کپسول مصرف می‌شود و همانطور که گفتم به دلیل نداشتن پوشش‌های بیمه‌ای، همه این‌ها به صورت آزاد تهیه می‌شوند. روزی ۳هزار پوشک مصرف می‌شود. روزی ۵ تن شستشوی لباس داریم که همه این اقدامات با عشق و علاقه صورت می‌گیرد و خدا را شکر تا به امروز یک مورد کرونا هم نداشتیم.

مطلبی کاشانی ادامه داد:‌ برخی از مسئولان از مجموعه بازدید داشتند، افرادی از دست‌اندرکاران دولتی در چند نوبت آمدند و قول‌هایی دادند که البته هیچ کمکی تا به حال صورت نگرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: مجلس و قانون‌گذاران باید باعث نشر خوبی‌ها شوند، نه انسداد خوبی‌ها. در حالیکه الان اینگونه نیست. الان خیریه‌ها مشمول جرایم بیمه‌ای می‌شوند و مثلا برای یک سال موسسه خیریه ریحانه ۴ میلیارد تومان جریمه در نظر گرفتند، در صورتی که موسسات خیریه‌ای باید معافیت مالیاتی داشته باشند.

مالکی، نماینده زاهدان: مهم‌ترین مشکل ما عدم خودباوری است

نماینده حوزه انتخابیه زاهدان در مجلس یازدهم گفت: متاسفانه ما با خود صادق نیستیم و وقتی چنین باشد، مردم هم ما را باور نمی‌کنند.

فداحسین مالکی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجمع خیرین کشور، اقرار داشت: خوشا به حال شما که همه مردم دوست‌تان دارند. ما را نه. مردم به ما بد و بیراه می گویند، حق هم دارند. مسئولی یک تصمیم می‌گیرد و همه زندگی مردم را به هم می‌ریزد و لعن و نفرین‌اش می‌شود برای ما.

وی با اشاره به صحبت‌های عباس مصلی‌نژاد، اظهار داشت: ما در همین اولین گردنه گیر کرده‌ایم و مردم ما همیشه با استرس زندگی می‌کنند و متاسفانه به زندگی کردن نرسیده‌ایم و در خم اولین کوچه زنده بودن، مانده‌ایم. چقدر تصمیمات ما از آلام روحی مردم می‌کاهد؟ چقدر به فکر مردم در همه جای ایران هستیم؟ اصلا فکری برای حل مشکلات مردم می‌شود؟

نماینده زاهدان در پیشنهادی به رئیس هئیت مدیره مجمع خیرین کشور تاکید کرد: جناب آقای بوربور، ذهن مردم الان درگیر کرونا است، لذا به نظر من بهتر است همه توان و امکانات خیرین را به آن سمت ببرید. خیلی از کشورها جشن پایان کرونا را اعلام کردند، اما وزیر ما هنوز دارد برای واکسن ثبت‌نام می‌کند. مردم در استان ما، سیستان و بلوچستان، به خاطر کرونا مثل برگ درخت، دارند می‌ریزند و درحالی که مسئولان وزارت بهداشت کاری نمی‌کنند، آقای شافعی، رئیس اتاق بازرگانی با من تماس گرفته است و اعلام آمادگی برای هر نوع کمکی به مردم سیستان و بلوچستان دارد. هم‌چنین فرماندهان سپاه و ارتش خواستند کمک کنند و مسئولان دولتی گفته‌اند نیازی نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما عدم خودباوری است. توانایی‌ها و استعدادهای خود را باور نداریم و به کار نمی‌گیریم.

نماینده زاهدان در پایان با اشاره به سوابق خدمتی خود اظهار داشت: من در همه قوا خدمت کردم، متاسفانه برخی تصمیمات و مشکلات مدیریتی به جای مانع‌زدایی، موجب مانع‌آفرینی می‌شود برای اقدامات و فعالیت‌هایی مثل کارهای شما خیرین محترم. ما در مجلس شورای اسلامی سعی می‌کنیم این موانع را با کمک و همفکری خود شما برطرف کنیم.

یزدی‌خواه، نماینده حوزه انتخابیه تهران: پروژه‌های مردمی سریع‌تر و ارزان‌تر اجرا می‌شوند

سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در نشست هم‌اندیشی مجمع خیرین کشور با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: من از همه اعضای محترم این مجمع می‌خواهم مشکلات را بگویند و انتقال دهند تا ما در مجلس بتوانیم برای حل آن‌ها، قوانین را اصلاح کنیم.

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه قرآنی «وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ» گفت: ما در فرهنگ دینی خود نمونه‌های متعددی از کارهای خیریه و وقف و کمک به همنوعان داریم. امام علی (ع) نخلستان درست می‌کرد و وقف می‌کرد، امام حسن (ع) بارها نصف زندگی خود را خرج کمک به ایتام و محرومان کرد. از این موارد در زندگی بزرگان دینی ما فراوان بوده است.

وی با اشاره به سابقه تدریس خود افزود: ما به هیچ طریقی نمی‌توانیم برخی از مفاهیم مثل کمک کردن را به دانش‌آموزان‌مان انتقال دهیم تا وقتی که خود بچه‌ها نبینند که یک خیر ساختمانی و مدرسه‌ای را ساخته است.

یزدی‌خواه تصریح کرد: بارها ثابت شده است که پروژه‌های مردمی هم سریع‌تر اجرا می‌شوند و هم قیمت‌ تمام‌شده‌شان ارزان‌تر از پروژه‌های دولتی است.

نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، ضمن تجلیل از اقدامات خیرین و فعالیت‌های فرهنگی و خیریه‌ای عباس مصلی‌نژاد، گفت: من با افتخار هم نوکر مردم هستم و هم نوکر شما عزیزان. هم‌چنین برای هر کمکی آماده هستم تا موانع و مشکلات مجمع خیرین کشور به حداقل برسد.

نماینده قزوین: فناوری، جبران قدرت از دست رفته بازنشستگان

لطف‌الله سیاهکلی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل آینده نه‌چندان دور ما، بحث سالمندی است و اگر از این فرصت استفاده نکنیم، تبدیل به بحرانی جدی می‌شود.

نماینده قزوین، آبیک و البرز اظهار داشت: الهیون قدرت را به خدمت تبدیل می‌کنند و به مردم خدمت تحویل می‌دهند. مجمع خیرین کشور هم کاری الهی انجام می‌دهند. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تاثیر فناوری در جامعه گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات، بعد مکان را حذف و زمان را به صفر نزدیک و تبدیل به قدرت می‌کند. ما باید از این قدرت در جهت توانمند کردن شهروندان‌مان استفاده کنیم.

سیاهکلی ادامه داد: یکی از جاهایی که می‌توان از این قدرت استفاده کرد، در خدمت به سالمندان است. فناوری اطلاعات می‌تواند قدرت از دست‌رفته آن‌ها را بازآفرینی کند.

نماینده قزوین ضمن برشمردن فواید استفاده از فناوری اطلاعات، اظهار داشت: دنیای مجازی و فناوری اطلاعات، قدرت را به صورت نمایی افزایش می‌دهند و نه خطی. بنابراین اگر از این قدرت استفاده نکنیم، منبع بزرگی را از دست داده‌ایم.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت بهداشت، اعلام داشت: جمهوری اسلامی امروز این توان را دارد که از پزشک خانواده، پرستار خانواده و سلامت الکترونیکی بهره‌مند شود، ولی نمی‌دانم چرا این طرح‌ها جدی پیگیری نمی‌شوند؟

نماینده گلستان: ما شرمنده خیرین کشور هستیم

نماینده حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا خطاب به اعضای مجمع خیرین کشور، اعلام داشت: من واقعا شرمنده شما هستم. شما آمده‌اید خالصانه کار کنید، بعد مسئولان برای شما مشکلات به وجود می‌آورند؟

رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به معضل اقتصاد خانواده‌ها، گفت: شاید باورتان نشود که برخی از زنان سرپرست خانوار به دفتر نمایندگان می‌آیند برای صد هزار تومان پول. آیا این دردآور نیست؟

وی تصریح کرد: ما اگر ساختار مدیریتی کشور را تغییر ندهیم و مدیریت جهادی را وارد عرصه نکنیم، مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند. ما از آقای رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب مردم می‌خواهیم که ساختار مدیریتی را به کلی تغییر دهند تا شاهد این نوع مشکلات نباشیم. چرا امثال آقای نبی که می‌خواهند به گروهی کمک کنند، باید با این همه مشکل مواجه باشند؟

نماینده مجلس یازدهم در پایان قول داد که همه نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس کمک کنند تا مطالبات مجمع خیرین کشور، آن طور که خود صلاح می‌دانند و می‌خواهند، به سرانجام برسد.

رییس کمیسیون کشاوزی مجلس: ما یک بدهی به مجمع خیرین کشور داریم

نماینده مردم کاشان گفت:‌ ما برای خیرین کشور کاری انجام ندادیم، نه برای خودشان، برای کارهای خداپسندانه‌شان. این بدهی ما مجلسیان است به مجمع خیرین کشور که امیدوارم هرچه زودتر آن طور که خود می‌خواهند، کارها پیش برود و به نتیجه برسد.

سید جواد ساداتی‌نژاد با بیان فواید چنین نشست‌هایی افزود: من فکر می‌کنم مهم‌ترین دستاورد این جلسه می‌تواند قانون حمایت از خیرین و کارهای خیریه باشد و اگر قرار است چنین قانونی تهیه شود، چه نهادی بهتر از مجمع خیرین کشور که متن آن را تهیه کنند و به مجلس بدهد؟

وی ادامه داد: ما از مجمع خیرین کشور می‌خواهیم هرچه زودتر این متن را آماده کنند تا در مجلس بررسی و تصویب شود تا شاید بخشی از مشکلات یادشده رفع و برطرف شود.

ساداتی‌نژاد در نشست هم‌اندیشی مجمع خیرین کشور با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: من خوشحالم که در این جلسه باشکوه حضور دارم و نمی‌دانم اگر شما خیرین کشور نبودید، ما امروز چه وضعی داشتیم؟ در سلامت، آموزش، مشکلات طبیعی، مثل سیل و زلزله، کمک شما عزیزان،‌ قدمی بزرگ و قابل توجه بوده است. مثلا تا آنجایی که من می‌دانم خیرین مدرسه‌ساز فقط در سال، ۱۷۰۰ میلیارد کمک می‌کنند برای ایجاد فضاهای آموزشی در سراسر کشور.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در پایان با ذکر خدمات ارزنده خیرین کشور، خاطرنشان کرد: آقای دکتر مصلی‌نژاد، امپراطور خیرین ایران است. کارهای بزرگی انجام داده است که بخشی از فعالیت‌های خیرخواهانه ایشان را من از نزدیک در بنیاد حامیان دانشگاه تهران، شاهد بوده‌ام. یا آقای مطلبی کاشانی که واقعا حاتم طایی امروز ماست. هم‌چنین آقایان نبی و خداوردی و دیگر عزیزان مجمع خیرین کشور که هریک پرچم افتخار کشور هستند.

نماینده حوزه انتخابیه نوشهر: شکلات باید اولویت‌بندی شوند

محمدعلی محسنی بندپی در نشست هم‌اندیشی مجمع خیرین کشور با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما دو فراکسیون در مجلس داریم که فراکسیون بهزیستی و توانبخشی است و فراکسیون سالمندان. مشکلات پیش روی خیرین می‌تواند با جلسات مشترک این کمیسیون‌ها برطرف شود.

وی افزود: برای حل مشکلات و موانعی که اعضای مجمع خیرین کشور مطرح کردند باید کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود که در آن نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور هم حضور داشته باشند تا اگر قرار است قوانینی تصویب شود، مورد تایید شورای نگهبان هم برسد و رد نشود.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای اینکه به قوانین راهگشا برسیم، نیاز است اول مشکلات اولویت‌بندی شوند و سپس از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان فراکسیون‌های بهزیستی و سالمندان هم استفاده شود تا قوانین مورد نظر مجمع خیرین کشور، بدون مشکل تصویب شود.

نماینده هرمزگان: ظرفیت مجلس در اختیار مجمع خیرین کشور قرار می‌گیرد

نماینده مردم جاسک و میناب در مجلس شورای اسلامی با اعلام تعجب از برخی برخوردها گفت: به جای اینکه کمک کنند و از اقدامات مجمع خیرین کشور استقبال شود، بیشتر مشکل‌تراشی می‌شود؟

حسین رئیسی تصریح کرد: اگر مالیاتی اخذ می‌شود، برای خدمت‌‌رسانی بیشتر و بهتر به مردم در حوزه‌های سلامت و بهداشت و آموزش است. وقتی خود عزیزان مجمع خیرین کشور پیشقدم شده‌اند و دارند این کار را انجام می‌دهند، دیگر مالیات گرفتن چه معنایی دارد؟

وی در پایان از اعضای مجمع خیرین کشور دعوت کرد تا از حوزه انتخابیه جاسک و میناب نیز بازدید داشته باشند و ابراز امیدواری کرد بتواند همه ظرفیت مجلس را در اختیار مجمع خیرین کشور قرار دهند.

نماینده چابهار: کار خیر در دنیا تبدیل به علم شده است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: ‌ما محدودیت‌هایی در خارج از مرکز داریم که باید آن‌ها نیز مورد توجه قرار گیرند. 

معین‌الدین سعیدی در نشست هم‌اندیشی مجمع خیرین کشور با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در چنین جلساتی ما سیاسیون خیلی نباید صحبت کنیم و بیشتر باید شنوای مشکلات شما باشیم تا از همه ظرفیت‌های مجلس استفاده کنیم برای حل آن‌ها.

نماینده چابهار اضافه کرد: کار خیر در دنیا تبدیل به علم شده است و اینجا بیشتر کارها، دلی انجام می‌شود. وظیفه ما نمایندگان هم این است که بسترهای لازم برای تنوع فعالیت‌های شما فراهم کنیم.

وی با ارجاع تعریف «عدل» به کلام امام علی (ع) خاطرنشان کرد: ما پیرو مولای متقیانی هستیم که می‌گویند عدل یعنی قرار دادن هر چیز، سر جای خودش. تعریفی از عدل که به نظر بهترین تعرف است. حالا در نظر بگیرید اگر سرانه فضای آموزشی برای هر نفر ۶ متر است، در یک منطقه استان ما ۱۰ متر است و در منطقه دیگری، ۴۸ سانتی‌متر است.

سعیدی، سخنان خود را با یک شعر ختم کرد: 
این خانه قشنگ است ولی خانۀ من نیست
این خاک چه زیباست ولی خاک وطن نیست
آن کشور نو، آن وطــــنِ دانش و صنعت
هرگز به دل‌انگیـــــزیِ ایران کهن نیست
در مشهد و یزد و قم و سمنان و لرستان
لطفی است که در کَلگری و نیس و پکن نیست
در دامنِ بحر خزر و ساحــــل گیلان
موجی است که در ساحل دریای عدن نیست
آواره‌ام و خسته و سرگشته و حیران
هر جا که رَوَم، هیچ کجا خانۀ من نیست
من بهر که خوانم غزل سعدی و حافظ
در شهر غریبی که در او فهم سخن نیست
هر کس که زَنَد طعنه به ایرانی و ایران
بی‌شبهه که مغزش به سر و روح به تن نیست
پاریس قشنگ است ولی نیست چو تهران
لندن به دلاویزی شیراز کهن نیست
هر چند که سرسبز بُوَد دامنۀ آلپ
چون دامن البرز پر از چین و شکن نیست
این کوه بلند است، ولی نیست دماوند
این رود چه زیباست، ولی رود تجن نیست
این شهر عظیم است، ولی شهرِ غریب است
این خانه قشنگ است، ولی خانۀ من نیست

بیانیه پایانی هشت‌بندی نشست، توسط مدیرعامل مجمع خیرین کشور قرائت شد

بعد از طرح نظرات و مشکلات اعضای مجمع خیرین کشور و سخنرانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیانیه پایانی نشست هم‌اندیشی مجمع خیرین کشور با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، توسط حسن حمزه‌زاده، مدیرعامل مجمع قرائت شد که پایان‌بخش این مراسم بود و پس از آن از حاضران پذیرایی به عمل آمد.

متن کامل این بیانیه هشت‌بندی به شرح زیر است:

مجمع خیرین کشور که برآیند خیرین و خیریه‌های فعال در سطح ملی است با هدف هم‌افزایی و گردهم‌آوردن مجامع خیری و نیکوکاران عرصه‌های مختلف تشکیل شده است. این تشکل، مهم‌ترین رسالت خود را گره‌گشایی از مشکلات مردم توسط خود مردم و ترویج و اشاعه کار خیر و انسان‌دوستانه می‌داند. این دغدغه متعالی نیکوکاران عضو مجمع خیرین کشور، همانا از مهمترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که بارها و بارها در دیدار با مردم و دست‌اندرکاران دولتی بر آن تاکید کرده‌اند و همواره خواسته‌اند در رفع آسیب‌های اجتماعی و بحران‌ها از توان مردمی و خیرین استفاده شود. 

از همین‌روست که مجمع خیرین کشور از یک طرف به‌دنبال این است که مسئولیت‌پذیری و مسئولیت اجتماعی و فرهنگ وقف و خیر را در گستره میهن اسلامی نهادینه کند و از طرف دیگر به‌دنبال تسهیل و روان‌کردن بورکراسی انجام امور خیریه‌ها در ادارات و سازمان‌های دولتی است.

لذاست که از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که به‌نظر می‌رسد در عرصه تسهیل انجام امور خیر و ترویج و تبلیغ و فرهنگ‌سازی آن در کشور با مجمع خیرین کشور اشتراک نظر دارند، تقاضا داریم در عرصه قانونگذاری و تدوین مقررات و همچنین بازنگری در قوانین و مقررات دست‌و‌پاگیر، موارد زیر را در مطمح نظر خود قرار دهند.

۱.  به حمد خداوند نطفه شجره طیبه هماهنگی امور خیریه‌ها در قالب همراهی تعریف شده و سازمان‌یافته بین نمایندگان مجلس و مجمع خیرین کشور با «تشکیل فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه» در کشور بسته شد و ان‌شاءالله شاهد به ثمر نشستن این نهال برومند انقلاب اسلامی در عرصه کارهای نیک خواهیم بود.

۲. پیشنهاد می‌شود با همکاری مشترک مجمع خیرین کشور و فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه، قوانینی با رویکرد فرهنگی و ترویج کار خیر در برنامه‌های آموزشی فرزندان و آینده‌سازان انقلاب اسلامی تدوین شود تا درد‌آشنایی، کمک به یکدیگر، نوع‌دوستی، مسئولیت‌پذیری، سخت‌کوشی رهیافت آموزه‌ها و برنامه‌های فرهنگی ما برای کودکان و نوجوانان و جوانان آینده‌ساز کشورمان باشد.

۳. همکاری و مشارکت در جهت افزایش مشارکت‌های مردمی و رفع موانع تقنینی و تسهیل امور خیریه‌ها و تدوین قوانین حمایتی از خیرین. 

۴. پیشنهاد می‌شود سازوکار حضور وقف و خیریه‌ها و خدمات اجتماعی و عام المنفعه به صورت نظام‌مند در اقتصاد کشور تدوین شود و هزینه‌های سربار انجام کارهای خیر، داوطلبانه و جهادی کاهش یابد.

۵. نظارت دقیقی در جهت شفافیت و آمار دقیق خیریه‌ها و عملکرد آن‌ها صورت پذیرد. چرا که عدم شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق، یکی از بزرگترین موانع بر سر راه نهادهای خیریه است.  

۶.  حمایت از وقف و امور خیریه  با وضع قوانین و مقررات، معافیت‌ها، مجوزها، مشوق‌ها و ...

۷. نهادینه کردن نقش مردم در رفع آسیب‌های اجتماعی و ایجاد تفاهم و درک مشترک و مناسب بین تصمیم‌سازان و برنامه‌نویسان در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان سازمان‌های مردم‌نهاد باید در اولویت‌های این فراکسیون باشد.

۸. از ظرفیت و توان تخصصی مجمع خیرین کشور در جهت بررسی و تدقیق لوایح و طرح‌های ارجاع شده به مجلس استفاده شود. به عنوان مثال طرحی که به تازگی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس برای «تشویق حمایت از خیرین» ارایه شده است، می‌تواند بسیار پخته‌تر از آنچه مطرح شده است باشد و مجمع خیرین کشور می‌تواند در کامل‌تر شدن آن کمک کند.

و من‌الله‌التوفیق.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب