امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 38417 تاریخ انتشار: شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

به همت مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه؛

نشست رونمایی و بررسی کتاب «جامعه بی سر؛ نظم در سیاست جهان» برگزار می شود

خبرایران: به همت مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، نشست رونمایی و بررسی کتاب «جامعه بی سر؛ نظم در سیاست جهان» فردا یکشنبه 9 خردادماه برگزار می شود.
نشست رونمایی و بررسی کتاب «جامعه بی سر؛ نظم در سیاست جهان» برگزار می شود

به گزارش خبرایران، این مراسم با حضور فرهنگ رجایی استاد دانشگاه کارلتون و مترجم این اثر، حمیرا مشیرزاده استاد دانشگاه تهران، محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، غلامعلی چگنی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.

دبیری نشست هم برعهده کیهان برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است.

نشست یادشده فردا یکشنبه 9 خردادماه از ساعت 18:30 تا 20 در فضای مجازی به آدرس https://online.meetingyar.com/ipis برگزار می شود.

یادآور می شود، کتاب «جامعه بی سر؛ نظم در سیاست جهان» تألیف هدلی بال استاد دانشگاه آکسفورد با ترجمه فرهنگ رجایی استاد ایرانی دانشگاه کارلتون کانادا به همت مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با قیمت یکصد هزار تومان ترجمه و منتشر شد.

هدلی بال(۱۹۸۵- ۱۹۳۲) نظریه پرداز روابط بین الملل است که در سال ۱۹۷۷ کتاب حاضر یعنی جامعه بی سر، نظم در سیاست جهان را تألیف کرد که به گمان فرهنگ رجایی، مترجم این اثر از کتابهای ماندگار در حوزه روابط بین الملل به شمار می رود. کتاب به مقولات ماندگار در روابط بین المللل اختصاص دارد و مهمتر از آن نویسنده هم حرفهای ماندگاری در کتاب زده است و هم با روش استواری این بصیرت ها را ارائه داده است.

ترجمه حاضر براساس ویراست چهارم از کتاب هدلی بال انجام شده است که در سال ۲۰۱۲ نشر و تا به حال(۲۰۲۰) چندین بار تجدید چاپ شده است. هدلی بال در کتاب جامعه بی سر، به سامان آن بخش از زندگی جمعی در دوران معاصر علاقه مند است که به سیاست جهان و روابط بین الملل معروف است. مهمترین و مسلط ترین سازوکار آن در حال حاضر نظام دولتها یا نهاد مورد علاقه بال جامعه بین الملل است. به گمان مترجم این اثر براساس فهم درست وی از این بخش از زندگی جمعی، جامعه بین الملل نتیجه و برآمده منطقی از بینش و نگرش انسان حضوری مسلط در جهان معاصر است که صحنه بازیگری و جهانداری  تمدن برآمده از این بینش هم هست. نکته متناقض نما این است که مهمترین ویژگی تمدن برآمده از جهان بینی انسان حضوری یا تجدد، «بی سری» یا نبود آقابالاسر پیشینی است و از این رو، مؤلف، تجمع بین الملل ملتها را جامعه بی سر می خواند و کتاب حاضر را نیز با همین عنوان نشر داده است که به گمان فرهنگ رجایی، حالا در زمره کتابهای ماندگار میراث بشری شده است.

فهرست این اثر عبارت است از:

درباره نویسنده، مقدمه نویسان و مترجم

مقدمه مترجم

مقدمه برای ویرایش چهارم

مقدمه برای ویرایش دوم

پیشگفتار

بخش اول – سرشت نظم در سیاست جهان

گفتار یک – مفهوم نظم در سیاست جهان

گفتار دو – آیا نظم در سیاست جهان وجود دارد؟

گفتار سه – نظم در سیاست جهان چگونه حفظ می شود؟

گفتار چهار – نظم و عدالت در سیاست جهان

بخش دوم – نظم در نظام بین المللی معاصر

گفتار پنج – موازنه قدرت و نظم بین الملل

گفتار شش – حقوق بین الملل و نظم بین الملل

گفتار هفت – دیپلماسی و نظم بین الملل

گفتار هشت – جنگ و نظم بین الملل

گفتار نه – قدرتهای بزرگ و نظم بین الملل

بخش سوم – راه های بدیل برای نظام بین الملل

گفتار ده – بدیل هایی برای نظام دولت های معاصر

گفتار یازده – سقوط نظام دولتها؟

گفتار دوازده – نسخ نظام دولتها

گفتار سیزده – اصلاح نظام دولتها

گفتار چهارده – نتیجه

واژگان تخصصی

نمایه

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب