امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3836 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

گزارش نیویورک تایمز از کاهش رشد جمعیت در ایران:

بچه‌دار شدن آخرین چیزی است که به ذهن جوانان طبقه متوسط در ایران می‌رسد

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به وضعیت کاهش رشد جمعیت در ایران پرداخته و می نویسد: اما برای آنها و تعداد زیادی از جوانان طبقه متوسط ایران که عمیقا درباره آینده کشورشان بدبین هستند، بچه دار شدن آخرین چیزی است که به ذهنشان می رسد.
بچه‌دار شدن آخرین چیزی است که به ذهن جوانان طبقه متوسط در ایران می‌رسد
خبرایران: در این گزارش آمده است:مقامات ایران هشدار داده اند و نسبت به کاهش شدید نرخ زاد و ولد در این کشور ابراز نگرانی کرده اند؛ کارشناسان پیش بینی کرده اند که این کاهش می تواند رشد جمعیت ایران را در 20 سال آینده به صفر برساند؛ تهران ابتکار عمل گسترده ای را برای متقاعد کردن خانواده های ایرانی برای بچه دار شدن آغاز کرده است.
اکنون زایمان در بیمارستان های ایران رایگان است و به زنان مرخصی زایمان بیشتری داده می شود. برخلاف سیاست های گذشته در ایران برای کنترل رشد جمعیت، دولت ایران یارانه استفاده از کاندوم و قرص های ضد بارداری و وازکتومی رایگان را لغو کرده است.
مشکل جمعیتی در ایران با جنگ طولانی مدت ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران در هم آمیخته شده است. یکی از منابع عمده مشکلات اقتصادی ایران مجموعه ای از تحریم های سخت اقتصادی است که غرب در سال های اخیر علیه ایران اعمال کرده است.اکنون تعداد فرزندان هر خانواده به عدد 1.3 نفر کاهش یافته است که بیشتر به مدل توسعه یافته کشورهایی با درآمد بالا مانند آلمان که تعداد فرزندان به ازای هرخانواده 1.4 نفر است، شبیه است، آلمان هم اکنون هزینه های سنگینی را برای افزایش میزان باروری در این کشور صرف می کند.
طاهره لباف مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران که به موضوع جمعیت می پردازد در این باره گفت که میزان موالید در کشورهای سنی مذهب تعداد چهار فرزند برای هر زن و شوهر است که موضوع کاهش رشد جمعیت در ایران موضوعی جدی محسوب می شود.محم جلال عباسی، رئیس بخش جمعیت شناسی دانشگاه تهران در این باره گفت که اصلی ترین فاکتور در کاهش رشد جمعیت ایران فاکتور اقتصاد است.وی افزود: یک دختر و یا پسر جوان و مجرد که شغل دائمی ندارند و متکی به قراردادهای شغلی یک ماهه هستند نمی توانند به این فکر کنند که ازدواج کنند و یا بچه دار شوند زیرا خطر امنیت شغلی زندگی آنها را تهدید می کند.
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب