امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3821 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

فعالیت ۲۰ هزار پایگاه تابستانی برای دانش‌آموزان/ فعالیت تابستانی شهرداری تهران برای دانش‌آموزان در 110 مدرسه / مرمت و بازسازی 8 هزار مدرسه در قالب طرح هجرت 3

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ستاد اجرایی بسیج دانش‌آموزی سه برنامه عمده برای تابستان دانش‌آموزان تهیه کرده ، گفت: در نخستین برنامه دانش‌آموزان در قالب طرح هجرت سازندگی، 8 هزار مدرسه را در تابستان مرمت و بازسازی می‌کنند.
فعالیت ۲۰ هزار پایگاه تابستانی برای دانش‌آموزان/ فعالیت تابستانی شهرداری تهران برای دانش‌آموزان در 110 مدرسه / مرمت و بازسازی 8 هزار مدرسه در قالب طرح هجرت 3

به گزارش خبرنگار خبرایران ، نشست خبری تشریح فعالیت‌های تابستانه وزارت آموزش و پرورش صبح امروز با حضور«حمیدرضا کفاش» معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و اصحاب رسانه در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

دراین نشست خبری «حمیدرضا کفاش» معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اوقات فراغت، اوقات دور از کار و آموزش رسمی است و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند، نقش اوقات فراغت بیشتر از تربیت رسمی است، زیرا الزام ندارد؛ در طراحی آن دانش‌آموز نقش دارد، تنوع دارد، سازنده است و انحصار به تابستان نیست.

کفاش تصریح کرد: برنامه‌ریزی تأمین و غنی‌سازی اوقات فراغت بسیار مهم است و اینکه ما به چه صورت و به چه نحوی اوقات فراغت را برنامه‌ریزی کنیم تا بیشترین بهره‌وری را داشته باشد، بسیار مهم است و مدیریت اوقات فراغت در وهله اول به عهده خانواده است و نهادهای اجتماعی دیگر می‌توانند تولید برنامه مناسب کنند و مانند بوفه ارائه دهند.

 

 25 دستگاه در کشور متولی غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هستند

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 25 دستگاه در کشور متولی تأمین و غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هستند، خاطرنشان کرد:‌ مصوبه 160 کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش را موظف کرده است تا برای تأمین اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه داشته باشد.ما در آموزش و پرورش مسئولیت داریم، فکر کنیم و تنها تأمین‌کننده اوقات فراغت نیستیم و قانونگذار آموزش و پرورش را موظف کرده است بر اساس برنامه‌ها این کار را انجام دهد.

 

هر دانش‌آموز یک مهارت

کفاش تصریح کرد: دستورالعمل موضوع اوقات فراغت از 16 اردیبهشت 93 تدوین و به استان‌ها ارسال شد و دوره‌های توجیهی برای عملیاتی شدن آنها انجام شد.

وی با بیان اینکه شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» برای اوقات فراغت در نظر گرفته شده است، گفت: دانش‌آموزان بر اساس حضور در پایگاه‌ها با یک مهارت آشنا خواهند شد و با توجه به اینکه خودشان انتخاب می‌کنند، بیشترین مهارت را آموزش می‌بینند.بر اساس آیین‌نامه فعالیت‌های تابستانی تمام بخش‌های آموزش و پرورش موظف هستند، امکانات و فضا را در اختیار پایگاه‌های تابستانه قرار دهند.

 

فعالیت تابستانی شهرداری تهران برای دانش‌آموزان در 110 مدرسه

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 20 هزار پایگاه تابستانی در آموزش و پرورش سراسر کشور فعال خواهند بود، تصریح کرد: اردوگاه‌ها، کانون‌های فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن‌ها، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، مراکز کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخشی از هنرستان‌های فنی و کاردانش و مراکز تخصصی تشکل‌های دانش‌آموزی با مدیریت پرورشی و فرهنگی فعالیت‌های تابستانه را برگزار می‌کنند.تعداد 1500 کانون و اردوگاه در کشور داریم که اصلی‌ترین پایگاه‌های ما در تابستان هستند.

کفاش ادامه داد: تلاش‌مان این است که این 25 سازمانی که در غنی سازی اوقات فراغت نقش دارند، جلب و جذب شوند و فعالیت‌هایی که به آنها سپرده شد با هماهنگی آموزش و پرورش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران 110 مدرسه را برای فعالیت‌های تابستانه درخواست کرده است، تصریح کرد: قرار است این 110 مدرسه در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران قرار گیرد تا ویژه دانش‌آموزان برنامه‌های فرهنگی هنری رایگان را ارائه دهد؛ ‌بخش اعظم فرهنگسراها و سینماها در تابستان هم ویژه دانش‌آموزان برای ارائه خدمات اعلام آمادگی کردند.

کفاش با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) برای 30 هزار نفر از دانش‌آموزان برنامه‌های تابستانی دارد، گفت: تعداد 500 هزار دانش‌آموز در مجموع تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند که 30 هزار نفر آنها در 22 اردوگاه کشور تحت پوشش این فعالیت‌ها خواهند بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: 107 کانون فرهنگی و هنری کمیته امداد، تعداد 100 هزار نفر از دانش‌آموزان خودشان را جذب این فعالیت‌ها و از آموزش و پرورش درخواست کردند 500 مرکز موقت نیز در اختیار آنها قرار گیرد.

 

مرمت و بازسازی 8 هزار مدرسه در قالب طرح هجرت 3

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ستاد اجرایی بسیج دانش‌آموزی سه برنامه عمده برای تابستان دانش‌آموزان تهیه کرده است، خاطرنشان کرد: در نخستین برنامه دانش‌آموزان در قالب طرح هجرت سازندگی، 8 هزار مدرسه را در تابستان مرمت و بازسازی می‌کنند.دومین برنامه اردوهای جهادی دانش‌آموزی به مناطق محروم کشور است که به مدت یک هفته دانش‌آموزان در قالب کاروان‌های مختلف خدماتی به مناطق محروم ارائه می‌کنند.

 

شرکت 20 هزار دانش‌آموز در طرح یاوران ولایت

کفاش سومین برنامه را برگزاری طرح یاوران ولایت در استان‌ها عنوان و گفت: 20 هزار دانش‌آموز بسیجی مقطع دوم متوسطه در این طرح شرکت و خدمت‌رسانی خواهند داشت.

وی افزود: همچنین دانش‌آموزان در اردوی یک روزه سازندگی در باب اقتصاد مقاومتی با عنوان «دروی گندم»، فعالیت جذابی خواهند داشت.

 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشارکت سازمان جوانان هلال احمر در فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: این سازمان اردوی دانش‌آموزان برتر به میزان 4500 نفر را با 1600 نفرروز اردوی شکرانه برگزار خواهد کرد.

 وی همچنین به مشارکت حوزه فرهنگی بنیاد شهید اشاره و اظهار کرد: بنیاد شهید هم برای دانش‌آموزان تحت پوشش خود برنامه‌های تابستانه انجام خواهد داد.

 کفاش با بیان اینکه بنیاد علوی ظرفیت اردویی خوبی را اعلام کرده است، گفت: 15 هزار دانش‌آموز در مناطق محروم و در تابستان سرویس رایگاه اردویی از این بنیاد دریافت خواهند کرد.

 

دانش‌آموزان دختر زیارت اولی در مشهد مقدس

 کفاش با بیان اینکه طرحی با عنوان زیارت اولی‌ها را خواهیم داشت، اظهار داشت: این کار برای دانش‌آموزان دختر دبستانی خواهد بود که در مناطق محروم حضور دارند و تاکنون به زیارت امام رضا(ع) مشرف نشده‌اند.

وی به طرح دیگری به نام «مزرعه تابستانی من» اشاره و تصریح کرد:‌ این طرح در سال گذشته در 10 استان برگزار شد که 5600 دانش‌آموز در 2250 مزرعه حضور داشتند.فعالیت‌های متمرکز اردویی شامل قرآن، نماز، نویسندگی، شعر، داستان، هنرهای تجسمی، فیلم و مسابقات فرهنگی در مدارس برگزار می‌شود که حدود 20 هزار نفر ظرفیت ما در کشور است.

 کفاش با بیان اینکه سازمان دانش‌آموزی اعتکاف رمضانیه را برای دانش‌آموزان تدارک دیده است، گفت: تعداد 30 هزار دانش‌آموز در طول ماه رمضان می‌توانند در جلسات قرآنی و آموزش‌های قرآنی شرکت داشته باشند.32 مرکز مشاوره در استان‌ها و 718 هسته مشاوره در مناطق کشور در فصل تابستان فعال هستند و با دانش‌آموزان مشاوره‌های تحصیلی، رفتاری و انتخاب رشته خواهند داشت؛ ضمن اینکه 2 هزار پایگاه انتخاب رشته ویژه آن ایام پیش‌بینی شده است.

 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که متولی اوقات فراغت دانش‌آموزان در کشور کیست، خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت پرورشی و فرهنگی را موظف کرده است که فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان را برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: یک نقص در موضوع اوقات فراغت وجود دارد که نیاز است این 25 دستگاه متولی با یکدیگر متصل شوند که این یک حلقه مفقوده است.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت پذیرش بیش از 12 میلیون دانش‌آموز را برای دانش‌آموزان دارید، گفت: خیر، نداریم؛ بسیاری از خانواده‌ها هم دوست دارند فرزندشان در کنار خودشان باشد یا به مسافرت بروند اما در مجموع فعالیت‌ها، 50 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

 

هزینه ثبت‌نام پایگاه تابستانی مختصر است

 کفاش در پاسخ به این پرسش که مبلغ وجه دریافتی از دانش‌آموزان در پایگاه‌های تابستانی چقدر است، گفت:‌ محدودیت نداریم، اما حداقل مشارکت که صرف مواد مصرفی اولیه بشود، دریافت می‌شود؛ این عدد مختصری است که فشار به خانواده‌ها نباشد.

 

فرهنگسراها در تابستان برای دانش‌آموزان رایگان است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه آیا سینماها و فرهنگسراها در تابستان برای دانش‌آموزان رایگان است، تصریح کرد: سینماها از قبل برای دانش‌آموزان 50 درصد تخفیف داشت که ما انتظار داریم این عدد در تابستان خیلی بیشتر از 50 درصد باشد.فرهنگسراها بدون قید و شرط و رایگان دانش‌آموزان را در فعالیت‌های تابستانه می‌پذیرند.

 کفاش در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش برای جام جهانی فوتبال برنامه‌ای برای پخش فوتبال در سینماهای کانون پرورش فکری دارد، گفت: تکلیفی برای آموزش و پرورش در این باره تعیین نشده است.

 وی همچنین با اشاره به اعتباری که برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان 93 در نظر گرفته شده است، گفت: 50 میلیارد ریال اعتبار به استان‌ها برای فعالیت‌های تابستانی در نظر گرفته شده است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب