امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3810 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد؛

دو درصد منابع بانکی صرف اقتصاد مقاومتی شد/ امیدواریم نرخ سود تسهیلات مانند نرخ سود سپرده‌ها ساماندهی شود / وجه التزام شرط بقای موسسات پولی وبانکی است

غلامحسن نقی نتاج مدیرعامل بانک مهر اقتصاد گفت: در بین کل موسسات پولی و بانکی تنها بانکی که کل منابع قرض الحسنه را صرف قرض الحسنه می‌کند مهر اقتصاد است.
دو درصد منابع بانکی صرف اقتصاد مقاومتی شد/ امیدواریم نرخ سود تسهیلات مانند نرخ سود سپرده‌ها ساماندهی شود / وجه التزام شرط بقای موسسات پولی وبانکی است

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «غلامحسن نقی نتاج» مدیرعامل بانک مهر اقتصاد  با حضوراصحاب رسانه در هشتمین نمایشگاه بین المللی بانک، بیمه و بورس برگزار  و دراین نشست خبری غلامحسن نقی نتاج» مدیرعامل بانک مهر اقتصاد  اظهارداشت: بانک مهر اقتصاد  همواره در هر مجموعه‌ای که قرار داشته هدف اصلی خود را بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا قرار داده است که توانسته در سال‌های اخیر در این زمینه موفق عمل کند.

وی با اشاره به این‌که عمدتا بانک‌ها منابع قرض الحسنه خود را به طور کامل صرف قرض الحسنه نمی‌کنند، گفت: تنها مجموعه‌ای که توانسته تمامی منابع مربوط به قرض‌الحسنه را تنها در این مورد صرف کند بانک مهر اقتصاد است در غیر این صورت اگر موسسه یا بانک دیگری چنین ادعایی دارد می‌تواند مطرح کند.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد ادامه داد: بانک مهر اقتصاد سپرده‌های سرمایه‌گذاری که مردم نزد آن به امانت می گذارند را در عقود انتفاعی مصرف می کند.

نقی نتاج در ادامه با اشاره به اهمیت توجه بانک‌ها به اقتصاد مقاومتی گفت:‌حدود دو سال است که این واژه به ادبیات اقتصادی ما وارد شد، از این رو برای توجه ویژه به آن بانک مهر اقتصاد در سال 92 حدود 200 میلیارد تومان و در سال 93 نزدیک به 400 میلیارد تومان را برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی که بیشتر آن در کشاورزی بوده هزینه کرده است.

وی افزود: شاید صرف تنها دو درصد از منابع بانک مهر اقتصاد در زمینه اقتصاد مقاومتی قابل توجه نباشد اما نشان از عزم ما برای محکم کردن پایه‌های اقتصاد است.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به این‌که ساماندهی نرخ سود سپرده‌ها با همراهی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قابل اهمیت است، گفت: باید توجه داشت که اصلی ترین قلم بهای تمام شده پول در موسسات مالی نرخ سود سپرده‌ها است ک ه اکنون مدیریت شده و جذب منابع با طیفی بین 10 تا 22 درصد انجام می‌شود.

نقی نتاج با اشاره به این که برای روشن شدن اثر کاهش سود سپرده‌ها باید منتظر گذر زمان بود، بیان کرد:‌از آنجایی که برای امضای قرارداد سپرده باید تا پایان تعهد قبلی صبر کرد از این رو تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها در ماه‌های آینده که بسیاری از این قراردادها سر رسید می‌شوند مشخص می‌شود.این درحالی است که قراردادهای جدید سپرده با ابلاغیه اخیر تمدید می‌شوند.

وی تاکید کرد: نرخ تورم به مراتب آثار بیشتری بر نرخ سود تسهیلات دارد از این رو نباید این دو موضوع را از یکدیگر جدا کرد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد همچنین با اشاره به جریمه دیرکرد که اخیرا مورد توجه مراجع قرار گرفت گفت: جریمه دیرکرد همیشه حرام بوده است اما آنچه در مقررات آمده وجه التزام به عنوان شرط ضمن عقد اشکالی ندارد. چرا که اگر چنین شرطی وجود نداشته باشد آنگاه بسیاری از منابع به بانک‌ها بازنگشته و به ایجاد معوقات بانکی می انجامد.

نقی نتاج با بیان این‌که وجه التزام به عنوان شرط ضمن عقد قرارداد موجب بقای موسسات پولی و بانکی می‌شود گفت:‌اما این‌که جریمه دیرکردی انجام شود اما قبل از آن توافقی صورت نگرفته باشد حرام بوده و موسسات پولی و بانکی چنین حقی ندارند.

وی با بیان این‌که مهر اقتصاد مراحل نهایی اخذ مجوز بانکی خود از بانک مرکزی را طی می‌کند، خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه این بانک از دو هزار به 12 هزار میلیارد ریال انجام خواهد شد که 51 درصد سهام بانک را به بازار عرضه می‌کنیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب