امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3803 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۳۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران اعلام کرد؛

برگزاری همایش آمایش سرزمین زیربنای برنامه ریزی توسعه / می خواهیم برای توسعه همه جانبه کشور به یک جمع بندی برسیم

هرمزد رامینه رییس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: همایش ˈآمایش سرزمین زیربنای برنامه ریزی توسعهˈ به منظور ایجاد نظم و ترتیب در تعیین کاربردها و توسعه سکونتگاه ها با توجه به ظرفیت های موجود آنها برگزار می شود.
برگزاری همایش آمایش سرزمین زیربنای برنامه ریزی توسعه / می خواهیم برای توسعه همه جانبه کشور به یک جمع بندی برسیم

به گزارش خبرنگار خبرایران، هرمزد رامينه رييس شوراي مديريت جامعه مهندسان مشاور ايران، در نشست خبری همايش آمايش سرزمين، زيربناي برنامه‌ريزي توسعه   اظهارداشت: اهمیت آمایش سرزمین زمانی معنا پیدا می کند که در توزیع جغرافیایی سکونت و فراهم آوردن دسترسی به خدمات مهم در سکونتگاه ها و تعیین کاربری و پوشش مطلوب سرزمین با حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی با نظم و ترتیب خاصی انجام شود.

وی اظهار داشت: برنامه پنجم توسعه در سال 94 به پایان می رسد و برنامه ششم هم اکنون در دست تهیه قرار گرفته و جامعه مهندسان مشاور ایران آمادگی دارد با برگزاری این همایش در تهیه برنامه ششم توسعه کشور با مسئولان و دست اندرکاران این برنامه همکاری کند.

رامینه یادآور شد: جامعه مهندسان مشاور ایران یک سازمان دانش بنیان و مردم نهاد است و هم اکنون با بیش از 40 سال قدمت در ایران با فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور به عنوان یک مرجع بین المللی در خصوص صنعت احداث همکاری نزدیکی دارد.

وی خاطر نشان کرد: همکاری های بین المللی جامعه مهندسان مشاور ایران سبب شده است برای نخستین بار کنفرانس 2015 بخش آسیایی و اقیانوسه فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور با حضور بیش از 150 نماینده کشورهای خارجی در تهران برگزار شود.

رامینه گفت: در این کنفرانس آمایش سرزمین توسط متخصصان و مهندسان از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد تا برای توسعه همه جانبه کشور به یک جمع بندی برسیم.

وی به ظرفیت های جامعه مهندسان کشور اشاره کرد و یادآور شد: در دولت گذشته با افزایش شرکت های دولتی، جامعه مهندسان کشور به تدریج از گردونه خارج شد و هم اکنون به رغم بدهی 400 میلیارد تومانی دولت به شرکت های عضو این جامعه، تنها از 30 تا 40 درصد ظرفیت جامعه مهندسان کشور استفاده می شود.

فیروز توفیق پژوهشگر مستقل نیز در خصوص این همایش گفت: هم اکنون در آمایش سرزمینی دچار یک آشفتگی هستیم و تعریف مشخصی برای توسعه کشور با نظم و نسق نداریم و برگزاری این همایش به سیاست گذاری ما به توسعه فضای شهری کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در آمایش سرزمینی نمی تواینم از دیگر کشورهای جهان الگوبرداری کنیم، افزود: سکونتگاههای کشور از ظرفیت های خاصی برخوردار هستند و با بررسی این ظرفیت ها باید آمایش سرزمینی ما با نظم و نسق خاصی با ایجاد مرکز ملی آمایش سرزمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز دنبال شود.

توفیق افزود: استقرار فعالیتها و تکمیل زیر ساخت ها در بستر طبیعی سرزمین با چینش نظم و ترتیب هدف آمایش سرزمین است و هم اکنون در 31 استان کشور تهیه طرح آمایش سرزمینی در دستور کار قرار گرفته است.

اسمعیل مسگرپور عضو هیات رییسه جامعه مهندسان مشاور ایران نیز گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم به تشکل های صنفی بخش خصوصی توجه ویژه ای می شود و جامعه مهندسان مشاور با برگزاری این همایش درصدد است در تهیه برنامه توسعه ششم کشور بتواند به خوبی ایفای نقش کند.

عبدالرضا فروغی رییس بنیاد آب ایرانیان نیز در این نشست خبری گفت: امسال در تامین آب مورد نیاز در شهرهای مختلف کشور کمبود داریم و تنها با مصرف منطقی آب می توانیم از این چالش بزرگ گذر کنیم.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می دهند که واقعا در کشور کمبود آب وجود دارد، اظهار داشت: مردم باید به ضوابط مصرف آب بیش از پیش توجه کنند تا کشورمان بیش از این دچار چالش تامین آب نشود.

شایان ذکر است، همایش آمایش سرزمین زیربنای برنامه ریزی توسعه روزهای 21، 22 و 29 خرداد ماه سال جاری با حضور متخصصان و کارشناسان بخش های مختلف کشور در سالن اجتماعات جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار می شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب