امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 37751 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری اعلام شد؛

پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال تجلیل ازپژوهش‌های فرهنگی است/ فرهنگ در ابعاد ساختاری جامعه و ساختارهای شخصیتی افراد اهمیت دارد/ امیدواریم این جشنواره بتواند هسته اصلی و مرکز اسناد و آرشیو پژوهش فرهنگی کشور را تشکیل دهد

خبرایران: رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: اظهارداشت: جشنواره پژوهش فرهنگی سال، جشنواره‌ای با قدمت ۱۴ ساله است که هدف از برپایی آن، تجلیل از پژوهش‌های فرهنگی است وامسال اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال برگزار می شود.
پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال تجلیل ازپژوهش‌های فرهنگی است/ فرهنگ در ابعاد ساختاری جامعه و ساختارهای شخصیتی افراد اهمیت دارد/ امیدواریم این جشنواره بتواند هسته اصلی و مرکز اسناد و آرشیو پژوهش فرهنگی کشور را تشکیل دهد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «آیین پایانی پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال» صبح امروز سه شنبه 7 اسفند ماه 1397 با حضور دکتر«محمد سلگی»، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیرپانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی ، دکتر«حسین دهقان» دبیرعلمی جشنواره پانزدهم پژوهش فرهنگی سال، دکتر«داریوش مطلبی» معاون پژوهشی پژوهشگاه و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره پانزدهم،دکتر «زهره سعیدی» دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال و اصحاب رسانه درپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  برگزار و دراین نشست خبری دکتر«محمد سلگی» رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیر جشنواره پانزدهم پژوهش فرهنگی سال اظهارداشت: این جشنواره، جشنواره‌ای با قدمت ۱۴ ساله است که هدف از برپایی آن، تجلیل از پژوهش‌های فرهنگی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تصریح کرد: در این دوره علی‌رغم کمبود زمان، حدود ۱۰۰۰ اثر به جشنواره رسید که مطابق با ۱۰ محور طرح‌شده در فراخوان، ۱۰ گروه داوری برای بررسی و داوری آن‌ها تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بخش اصلی جشنواره، دو بخش دیگر نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به «حوزه استان‌های برگزیده» است که باتوجه به آن، حداقل یک استان از میان استان‌ها برگزیده خواهد شد.

دکترسلگی در پایان سخنان خود از همه کسانی که آثار خود را به جشنواره ارسال کردند، تشکر کرد و گفت: انتخاب ۱۰ یا ۲۰ اثر از میان آثار مختلف، به معنی نفی ارزش‌ها و اعتبار علمی آثار دیگر نیست.

 

دکتردهقان: فرهنگ در ابعاد ساختاری جامعه و ساختارهای شخصیتی افراد اهمیت دارد

دکتر حسین دهقان دبیر علمی جشنواره پانزدهم پژوهش فرهنگی سال نیز دراین نشست خبری با اشاره به اهمیت فرهنگ هم در ابعاد ساختاری جامعه و هم در ساختارهای شخصیتی افراد، به اقدامات صورت گرفته در فرآیند برگزاری جشنواره پرداخت و اظهارداشت: باتوجه به اهمیت مقوله فرهنگ، استفاده از ظرفیت علمی و آکادمیک کشوری در این حوزه، هدفی است که ما از برگزاری این جشنواره دنبال می‌کنیم.

 وی ادامه داد: در این دوره، ۲۰۰ داور از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف کشور دعوت کردیم که ما را در قسمت‌های مختلف کمک کردند. درمجموع در چهار مرحله قریب به ۳۰۰ داوری انجام شد. تمام این تمهیدات بنا به نظر مسئولان پژوهشگاه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدین منظور انجام شد که تا حد امکان بتوانیم داوری‌ها را خارج از نگاه سازمانی پژوهشگاه انجام دهیم تا فرآیند داوری فارغ از نظر و نگاه سازمانی سازمان مجری، انجام شود و از بی‌طرفی لازم برخوردار باشد.

 

دکترمطلبی: امیدواریم این جشنواره بتواند هسته اصلی و مرکز اسناد و آرشیو پژوهش فرهنگی کشور را تشکیل دهد

دکترداریوش مطلبی معاون پژوهشی پژوهشگاه و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره پانزدهم در ادامه این نشست خبری از اقدامات پیش‌بینی شده برای آینده سخن گفت و اظهارداشت: تصمیم بر آن است دبیرخانه جشنواره، برخلاف دوره‌های قبل هم‌چنان فعالیت خود را درطول سال ادامه دهد تا شناسایی آثار برتر و پژوهشگران برتر و تعامل با آن‌ها ادامه یابد که بتوان جامعیت بیشتری به جمع‌آوری آثار داد.

دکترمطلبی تاکید کرد: برخلاف دوره‌های قبل که آثار در سه حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات، جمع‌آوری و داوری میشد، در این دوره تلاش شد تا فرهنگ به‌صورت یک حوزه کلان درنظر گرفته و به تمام حوزه‌های داخل در این مجموعه پرداخته شود و هرچند با تجربیاتی که در این دوره داشتیم، قرار بر این شد که برای دوره‌ بعدی، برخی حوزه‌ها ادغام و برخی تفکیک گردد.

وی ادامه داد: اصولاً کار کلی جشنواره‌ها اینگونه است که بعد از معرفی آثار و دادن جوایز پایان می‌پذیرند درحالی که طبیعتاً باید آثار برگزیده بعد از جشنواره بیشتر مطرح شوند، کار اطلاع‌رسانی صورت گیرد، نشست‌هایی برای آن تدارک دیده شود و پژوهشگران بتوانند تجربیاتشان را منتقل کنند و خود به نوعی مرکز مشاوره و اعلام‌نظر تبدیل شوند.

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره افزود: یکی از کارهایی که در پژوهشگاه بدین منظور پیش‌بینی شده و از دستاوردهای این دوره می‌باشد، این است که تمامی آثار رسیده به جشنواره به‌غیر از آن‌هایی که ملاحظاتی دارند، برای همه پژوهشگران کشور دسترس‌پذیر شوند که امیدواریم این جشنواره بتواند هسته اصلی و مرکز اسناد و آرشیو پژوهش فرهنگی کشور را تشکیل دهد که مبنای مراجعه و استفاده سایر پژوهشگران باشد.

 

دکترسعیدی: تلاش ما درپانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال داوری استاندارد آثار بود

دکتر زهره سعیدی، دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: دو نکته برجسته این جشنواره که جزء تفاوت‌های آن با جشنواره دوره‌های قبل بود یکی بحث «دریافت آثار» بود که در دوره قبل قریب به ۷۰۰ اثر به جشنواره رسید ولی در جشنواره پانزدهم قریب به ۱۰۰۰ اثر دریافت کردیم و نکته دوم بحث «داوری» بود که در این حوزه تلاش کردیم کار داوری استانداردهای لازم یک پژوهش فرهنگی را داشته باشد، به‌همین دلیل داوری آثار را در چندین مرحله با کمک قریب به ۲۰۰ داور انجام شد.

وی در پایان سخنان خود به این مسأله اشاره کرد که قطعاً نواقصی در جشنواره بوده که سعی بر این است که در دوره‌های بعدی این نواقص جبران شود و پژوهش فرهنگی به‌نحو بهتری اجرا گردد.

بنابراین گزارش، مراسم پایانی جشنواره پژوهشی فرهنگی سال یکشنبه ۱۲ اسفند ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و هنر معماری برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب