امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3769 تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاونت صنایع‌دستی خبرداد؛

نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان ۴۰۰ هنرمند صنایع‌دستی / نمایشگاه صنایع دستی، بدون مصنوعات پلاستیکی/ 800 میلیون تومان اعتبار تصویب شده نمایشگاه امسال

معاونت صنایع‌دستی کشور امسال به ‌مناسب روز جهانی و بزرگداشت هفته صنایع‌دستی قرار است نمایشگاهی از تولیدات آثار هنری را در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا کند. برگزاری این نمایشگاه که مهمترین اتفاق و برنامه معاونت صنایع‌دستی محسوب می‌شود با جذب اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان و دعوت از ۴۰۰ هنرمند، فعالیت خود را از ۲۴ خردادماه آغاز می‌کند.
نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان ۴۰۰ هنرمند صنایع‌دستی / نمایشگاه صنایع دستی، بدون مصنوعات پلاستیکی/ 800 میلیون تومان اعتبار تصویب شده نمایشگاه امسال

به گزارش خبرنگار خبرایران، صبح امروز نشست خبری معاون صنایع‌دستی کشور به‌منظور ارائه برنامه‌های هفته‌ صنایع‌دستی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد. در این نشست «بهمن نامور مطلق»، معاون صنایع‌دستی کشور، برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه داخلی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی را مهمترین اتفاق در حوزه صنایع‌دستی دانست.

معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره بر اینکه هفته صنایع‌دستی موقعیت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های صنایع‌دستی و آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از مشکلات این حوزه است گفت: «از آنجایی‌که معاونت صنایع‌دستی، از دو عنوان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تشکیل شده و هر یک از این بخش‌ها روش و رویه حمایت جداگانه‌ای دارد بنابراین در هفته صنایع‌دستی بخش هنرهای سنتی مطرح نمی‌شود و از 24 خردادماه سال جاری نمایشگاهی از تولیدات آثار هنرمندان و صنعتگران با هدف معرفی توانمندی‌های صنایع‌دستی، ایجاد فضای مناسب در جهت اهداف بازرگانی و بستری برای گفتمان‌سازی و تبلیغات برگزار می‌شود.»

 بهمن نامور مطلق به 4 محور اصلی در هفته صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: «اولین محور در هفته‌ صنایع‌دستی به گردهمایی هنرمندان در سالن اجلاس سران مربوط می‌شود. در این گردهمایی به تقویت فعالیت‌های سالانه پرداخته و اقداماتی که در حوزه تحقیقات و احیاء صنایع‌دستی صورت گرفته معرفی می‌شود.»

 او گفت: «دومین محور برنامه‌های هفته صنایع‌دستی شامل نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی می‌شود که فعالیت‌ اصلی هفته صنایع‌دستی را تشکیل می‌دهد و از 20 خردادماه آغاز و تا 25 همان ماه ادامه دارد.»

 

400 هنرمند در 450 غرفه

نامور مطلق همچنین ادامه داد: «در این نمایشگاه 450 غرفه در 4 سالن برای عرضه تولیدات صنایع‌دستی برپا می‌شود به‌طوری‌که 400 غرفه به بخش فروش و 50 غرفه نیز به بخش تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و مجامع صنایع‌دستی اختصاص پیدا می‌کند.»

 او گفت: «در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی، از چین، هند و پاکستان به‌عنوان بزرگترین صادرکننده و از عراق، ترکیه و ازبکستان به‌عنوان بزرگترین کشورهای واردکننده صنایع‌دستی به ایران دعوت شده‌اند. در این میان بخشی از نمایشگاه به حضور عشایر چادرنشین اختصاص پیدا کرده تا از یک سو به جذابیت‌های نمایشگاه اضافه شود و از سوی دیگر انسجام و وحدت ملی را به نمایش بگذارد.»

او همچنین برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی را نیازمند حمایت دولتی دانست و گفت: «برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نیاز به حمایت دولتی دارد و ما امیدواریم با ارائه برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه تهران را به‌عنوان برند و یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های جهان مطرح کنیم.»

 

غرفه‌ها و اسکان هنرمندان صنایع‌دستی رایگان است

آنطور که معاون صنایع‌دستی کشور اعلام کرد: تمامی غرفه‌های نمایشگاه صنایع‌دستی برای هنرمندان رایگان است و مباحث مربوط به اقامت و اسکان هنرمندان نیز همچون سال گذشته برای تمامی هنرمندان جز هنرمندان تهران و البرز رایگان است.

او گفت: «از آنجایی‌که بحث نهادینه شدن قیمت‌گذاری به‌صورت چند لایه در بخش بازرگانی معاونت صنایع‌دستی آغاز شده تلاش شده در قیمت‌‌گذاری‌ تولیدات در نمایشگاه امسال کاملا کارشناسی باشد. در واقع این موضوع یکی از مهمترین گام‌ معاونت صنایع‌ دستی در نمایشگاه امسال به‌شمار می‌رود چراکه پیشتر یکی از نقدهای جدی به حوزه صنایع‌دستی بالا بودن و تنوع قیمت‌ها بود.

 او همچنین کاهش قیمت تمام‌شده‌ی کالا را یکی از سیاست‌های اصلی معاونت صنایع دستی دانست و اظهار کرد: «این طرح در حال پیگیری است. علاوه‌ بر این، «تنوع قیمتی» طرح دیگری است که پیگیری می‌شود.»

 

نمایشگاه صنایع دستی، بدون مصنوعات پلاستیکی

معاون صنایع‌دستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود توجه به محیط زیست را از اولویت‌های این نمایشگاه دانست. او گفت: «ابتدا فکر کردیم، امسال از مصرف بسته‌های پلاستیکی خودداری کنیم؛ ولی دیدیم اجرای این طرح با توجه به شرایط هنرمندان و توان موجود، زود است. بنابراین با امکانات موجود کیسه‌های محیط زیستی تهیه شد و قرار است به‌شکل نمادین در اختیار هنرمندان قرار گیرد. همچنین بسته‌بندی‌های سبز دیگری را نیز در چند اندازه‌ی مختلف به استان‌ها ارسال شد تا در حد امکان، به آن بسته‌بندی مطلوب و زیست‌محیطی نزدیک شویم.

 او تاکید کرد: «هدف معاونت صنایع‌دستی اینست که از سال آینده، حفظ محیط‌زیست و  استفاده از بسته‌بندی سبز و خودداری از مصنوعات پلاستیکی، یک اصل شود.»

او ادامه داد: «اختصاص 30 غرفه در نمایشگاه به بخش دانشگاهی برای دانش‌بنیان کردن صنایع دستی و کارگاه‌های تولید زنده و آموزش برای کودکان نیز از بخش‌های جدید نمایشگاه امسال خواهد بود. همچنین حضور فعال بانوان که از بضاعت آن‌ها کمتر استفاده می‌شد، در نمایشگاه امسال پررنگ‌تر می‌شود.»

نامورمطلق همچنین درباره‌ی تبلیغات نمایشگاه امسال گفت: «پیش‌بینی‌های زیادی برای جذب اعتبار نمایشگاه شده بود که درست از آب درنیامد؛ اما با این وجود سعی کردیم تبلیغات و کیفیت نمایشگاه کاهش پیدا نکند. به همین منظور با سازمان زیباسازی شهر تهران، معاونت‌های شهر تهران و جراید هماهنگی‌هایی انجام گرفت هرچند که شرکت‌ نمایشگاه‌های بین‌اللملی با دریافت 360 میلیون حمایتی از صنایع‌دستی نکرد، اما شرکت زیبا سازی شهر تهران با نصب 100 بیلبورد رایگان همکاری جدی با معاونت صنایع‌دستی داشت.

 

800 میلیون تومان اعتبار تصویب شده نمایشگاه امسال

معاون صنایع‌دستی کشور همچنین درخصوص مخالفت شورای ماونت با اعتبار نمایشگاه در جمع رسانه‌ها گفت: «ابتدا قرار بود، دومیلیارد و 100میلیون تومان برای نمایشگاه امسال جذب شود که شورای معاونان سازمان به‌شدت در برابر آن مقاومت کرد. پس از بررسی اعتبارات سازمان و در نظر گرفتن این موضوع که برای هفته‌ی میراث فرهنگی 500 میلیون تومان هزینه شد، شورای معاونت تصمیم گرفت با اعتبار 800 میلیون تومان موافقت کند. درحال‌حاضر اعتبار رسمی و غیررسمی نمایشگاه امسال همین است. به همین دلیل، مجبور بودیم از خیلی‌ جاها بزنیم.»

نامورمطلق با تشریح شفافِ هزینه‌کرد این بودجه، بیان کرد: «نزدیک به نیمی از آن مبلغ، یعنی حدود 360 میلیون تومان برای اجاره‌ سالن‌ها از شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اختصاص یافت و نیمی دیگر از آن اعتبار قرار است صرف پذیرایی، اسکان، غرفه‌بندی و فعالیت‌های تبلیغاتی شود. با این حال سعی شد کیفیت کار، بویژه در بخش تبلیغات و ویژه‌نامه‌هایی که قرار است منتشر شود، پایین نیاید، حتا پوستر نمایشگاه امسال را «ابراهیم حقیقی» - گرافیست صاحب‌نام ایرانی - طراحی کرده است.»

  او در همین حال به آمار فروش نمایشگاه سال گذشته و میزان هزینه‌کرد آن اشاره کرد و گفت: «سال پیش، بیش از یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان برای این نمایشگاه هزینه شد؛ اما در مقابل، بیش از 800 میلیون تومان فروش داشت.»

او با بیان این‌که مسیرهای دیگری برای جبران کاهش اعتبار نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده، گفت: «معمولا رسم این بود که در چنین مواقعی با ترک تشریفات، کمبود هزینه‌ها را جبران کنند؛ اما امسال سعی شد مناقصه‌ی محدودی با حضور سه - چهار پیمانکار که با آن‌ها همکاری داشتیم، برگزار شود. تمامی مدیران صنایع دستی در این مناقصه حضور داشتند و این فعالیت توسط بخش پشتیبانی معاونت، مدیریت می‌شد. نتیجه، خوب بود و با توجه به برآورد قبلی که 400 میلیون تومان شده بود، هزینه به نصف رسید. هرچند مقداری از برنامه‌ها کم شد؛ اما در رقابت سالم سعی شد به صرف و صلاح بیت‌المال عمل کنیم.»

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب