امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 37658 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

عبدالجبار کاکایی؛

برگزاری جشنواره «سیمرغ» را باید به فال نیک گرفت/ توجه به اوزان استاندارد عروضی؛ ملاک سرودن ترانه

خبرایران: دبیر بخش ادبی نهمین جشنواره بین‌المللی «سیمرغ» با بیان اینکه برگزاری این رویداد بزرگ دانشجویی را باید به فال نیک گرفت به علاقمندان شرکت در دهمین دوره این رویداد بزرگ دانشجویی توصیه کرد، اوزان استاندارد عروضی را ملاک سرودن ترانه‌هایشان قرار دهند.
برگزاری جشنواره «سیمرغ» را باید به فال نیک گرفت/ توجه به اوزان استاندارد عروضی؛ ملاک سرودن ترانه

به گزارش خبرایران از روابط عمومی دهمین جشنواره بین المللی سیمرغ؛ عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرای نام‌آشنای کشور و دبیر بخش ادبی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سیمرغ گفت: برگزاری جشنواره "سیمرغ" را به‌طور کلی باید به فال نیک گرفت؛ به این دلیل که جشنواره‌های بزرگ دانشجویی که در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد برگزار می‌شد دیگر برگزار نمی‌شود و نهادهای وابسته به وزارت علوم غالباً شب شعرهای موضوعی برگزار می‌کنند؛ در وادی هنر خیلی از استعدادها در دوران تحصیلات عالی شناسایی و شکفته می‌شوند؛ در این شرایط وزارت بهداشت اقدام مناسبی کرد؛ به خاطر اینکه با حجم وسیعی از دانشجویان روبرو است و استعدادهای این تعداد کثیر، جایی باید شناسایی شود. بنابراین برگزاری این جشنواره، قدم خوبی بود؛ اگرچه هر دو وزارت علوم و بهداشت می‌توانستند با مشارکت یکدیگر این جشنواره را در ابعاد بزرگتری نیز برگزار کنند و به کشف استعدادها بپردازند.

*حجم آثار باکیفیت در یک جشنواره دانشجویی برایمان شوکه‌کننده بود

وی افزود: آثاری که در بخش شعر به دبیرخانه جشنواره رسید، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، واقعاً زیبا بود و قالب‌های متنوعی از شعر آزاد و نو تا کلاسیک را دربرمی گرفت؛ عمده آثار از شاعرانی بود که صاحب سبک و کتاب بودند و یا استعدادهایی بودند که زمینه کسب موفقیت را داشتند ولی تاکنون آثارشان درجایی منتشر و منعکس نشده بود.

کاکایی اظهار کرد: کیفیت آثار به‌گونه‌ای بود که تا انتخاب‌های نهایی با کثرت آثار مواجه می‌شدیم و این اتفاق نشان از کیفیت بالای یک جشنواره دارد که انتخاب‌های نهایی تعداد بالایی را شامل شود و برای انتخاب برندگان نهایی مردد باشیم؛ این تنها صحبت من نیست؛ بلکه صحبت تمام اعضای هیئت‌داوران بخش شعر جشنواره است و به تعبیری این حجم از آثار باکیفیت در یک جشنواره دانشجویی برایمان شوکه‌کننده بود.

وی افزود: همان‌گونه که در دهه 60 و 70 غالباً تریبیون‌ها محلی برای دیده شدن استعدادهای تازه بود، سیمرغ نیز چنین کارکردی دارد؛ افزون بر کیفیت خوب آثار که از نقاط بارز جشنواره بوده است، در بخش داوری نیز هیچ محدودیتی نداشتیم و از بخش بزرگ و وسیعی از کارشناسان ادبی بهره بردیم؛ هیچ محدودیتی در انتخاب اعضای هیئت‌داوران نداشتیم و مسئولان جشنواره نیز هیچ دخالتی در انتخاب اسامی یا اشعار نداشتند؛ این موارد از نکات مثبت و بارز یک جشنواره است زیرا غالب جشنواره‌ها از جهاتی محدود می‌شوند. به‌طورکلی جشنواره از کیفیت خوبی برخوردار بوده است و اقبال خوبی به آن شده است.

*پرهیز از ارسال آثار تکراری به جشنواره

کاکایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به علاقمندان شرکت در دهمین دوره جشنواره توصیه کرد از ارسال آثاری که در جشنواره‌های گذشته و در رویدادهای مختلف شرکت داده‌اند به دبیرخانه جشنواره پرهیز کنند و گفت: هیئت‌داوران آثار تکراری که پیش ‌از این به سایر جشنواره‌ها ارسال شده است را از لیست داوری و گزینش کنار می‌گذارد. بنابراین ضروری است که شاعران اشعار تازه‌ای بگویند تا جشنواره دستاورد تازه و جدیدی داشته باشد.

وی گفت: علاقمندان و شرکت‌کنندگان رشته "ترانه" و شعر محاوره سعی کنند آثاری را بفرستند که بر اوزان استاندارد عروضی سروده شده باشد، برای اینکه در هنگام قرائت شعر و نمره دادن روشی برای دکلمه شعر و نتیجه‌گیری وجود داشته باشد چون غالباً در زبان محاوره به دو شکل هجایی و عروضی شعر گفته می‌شود که روش هجایی برای تلفیق با آهنگ و موسیقی مناسب است اما شعر عروضی محاوره را به‌راحتی می‌توان بر اساس کتابت و دکلمه داوری کرد و نظر داد و بنابراین به شرکت‌کنندگان رشته ترانه توصیه می‌کنم که ترانه‌هایشان عروضی باشد.

گفتنی است؛ جشنواره بین المللی «سیمرغ» با شعار "سالم زیستن، هنر است" در پنج بخش تئاتر،‌ فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی، تابستان ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب