امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3712 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

روز گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزارشد

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز گذشته با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشد.
نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزارشد

به گزارش خبرایران به نقل ازکمیته اطلاع رسانی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ، نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز گذشته، 13 خردادماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، عباس سلیمی استاد و پیشکسوت قرآنی، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و... برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به ارائه گزارشی درباره تعداد کمیته‌های بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پرداخت.

محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: برای برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دو معاونت سینمایی و هنری وزارت ارشاد را نیز درگیر کرده‌ایم. همچنین درباره حوزه بین‌المللی نمایشگاه قرآن سعی می‌کنیم که این بخش را در خدمت نمایشگاه قرآن داشته باشیم و همچنین سطح علمی و تخصصی نمایشگاه قرآن را برای مخاطبان تخصصی بالا ببریم.

حجت الاسلام و المسلمین امرودی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه قرآن با بیان اینکه، نمایشگاه قرآن امسال برای نخستین‌بار با مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، گفت: امسال بنا داریم که همزمان با ماه مبارک رمضان و برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن شهر را شهر قرآنی کنیم. همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن 22 منطقه و در هر منطقه 10 هکتار را درگیر فعالیت‌های قرآنی می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی با محوریت قرآن کریم و فعالیت‌های ورزشی و گردشگری با محوریت قرآن شهر تهران در طول ماه مبارک رمضان و برپایی نمایشگاه قرآن عنوان کرد: طرح گردشگری اسلامی را دو روز پس از سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) آغاز می‌کنیم.

امرودی درباره انتخاب شعار بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: کلماتی مانند قرآن و فرهنگ باید در شعار نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شود تا بتوانیم شهر و کشوری قرآنی داشته باشیم. به نظرم شعار «تحقق فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی» می‌تواند برای نمایشگاه قرآن مناسب باشد.

وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: امسال فصل تابستان با ماه شعبان و ماه رمضان تلاقی پیدا کرده که به همین دلیل تابستان را فصل نیایش معرفی کرده‌ایم.

عباس سلیمی، عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: درست است که سیاست‌گذاری در هر کاری مقدم بر برنامه‌ریزی و اجرا است اما برنامه‌ریزی برای بیست و دوم نمایشگاه قرآن باید هر چه زودتر به پایان برسد.

سلیمی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید دو ملاک اصلی داشته باشند، گفت: یکی از این ملاک‌ها بحث علمی نمایشگاه قرآن است. نمایشگاه قرآن نباید خیلی علمی باشد تا بتواند مخاطبان عام را نیز دربربگیرد. ملاک دیگر مقوله سنی است که برای دستیابی به این ملاک می‌توانیم بخش‌هایی از جمله؛ کودک و نوجوان، جوان؛ میانسال و بزرگسال داشته باشیم.

وی در ادامه به فعالیت‌های حوزه بین‌المللی نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مطرح شده در مسابقات بین‌المللی قرآن نیز بحث ملی یا بین‌المللی بودن آن است.

همچنین، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در این جلسه گفت: در سه سال گذشته «قرآن، سبک زندگی»، «قرآن، کتاب بیداری» و «قرآن، فرهنگ بیداری» شعار نمایشگاه بین‌المللی قرآن بوده است.

وی با بیان اینکه شعار نمایشگاه قرآن خوب است که کلمه فرهنگ که امسال مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، گنجانده شود، ادامه داد: الزامی برای به کار بردن کلمه اقتصاد در شعار سال نیست. باید اعتراف کنیم که نمایشگاه قرآن محلی برای نمایش ارتقای سطح انس مردم با قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی است.

وی افزود: بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن از جمله؛ بخش آموزش، پژوهش و... ناظر بر معرفت‌افزایی و ایمان‌افزایی هستند و موجب می‌شوند تا عمل به قرآن محقق شود. یکی از فعالیت‌هایی که در نمایشگاه قرآن می‌تواند صورت گیرد راه‌اندازی بخش «قهرمانان قرآنی» است؛ نمایشگاه قرآن باید به گونه‌ای باشد که مردم یک حس مثبت پیدا کنند و با حضور در نمایشگاه قرآن به آرامش برسند. مردم در نمایشگاه قرآن باید یک احساس عاطفی و تعلق عملی نسبت به قرآن به دست آورند.

محمدی ادامه داد: امکان آنکه تمامی فعالیت‌ها و محصولات قرآنی را در یک نمایشگاه قرآن جمع کنیم وجود ندارد اما نمایشگاه قرآن باید نمادی از نوع فعالیت‌هایی که در حوزه قرآن اتفاق می‌افتد، باشد.

وی در ادامه با اشاره به نظرسنجی‌هایی که طی سال‌های گذشته در نمایشگاه قرآن صورت گرفته است، عنوان کرد: طی نظرسنجی‌های انجام شده در سال‌های گذشته، 63 درصد از بازدیدکنندگان عنوان کرده‌اند که برای خرید نیازهای قرآنی خود به نمایشگاه قرآن می‌آیند؛ بنابراین در نمایشگاه قرآن امسال باید بتوانیم نیازمندی‌های قرآنی بازدیدکنندگان را به آنها عرضه کنیم.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: در نمایشگاه قرآن کریم باید بنا را بر کیفیت بگذاریم و از توجه به کمیت پرهیز کنیم. بخش فروش محصولات قرآنی در نمایشگاه قرآن نباید آنقدر پررنگ باشد که تمام نمایشگاه را تحت تأثیر قرار دهد.

مسئول کمیته محافل و مراسم بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن افزود: گاهی اوقات اهدافی آرمانی برای نمایشگاه قرآن تصویر می‌کنیم که به هیچ عنوان دست یافتنی نیست باید اهدافی برای برپایی نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شود که قابل اندازه‌گیری باشد و تحقق آن به راحتی امکان‌پذیر باشد.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید بتوانیم دستاوردهای انقلاب اسلامی طی 30 سال گذشته معرفی کنیم، گفت: همچنین نمایشگاه قرآن می‌تواند محلی برای ارائه اطلاعات قرآنی و تولیدات قرآنی کشور باشد. البته ارائه اطلاعات قرآنی و تولیدات قرآنی در نمایشگاه قرآن باید به صورت کاملا مشخص باشد تا نتیجه‌بخش شود.

داودآبادی، عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: برای موفقیت در هر رویداد قرآنی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در اولویت است. پس از سیاست‌گذاری و تعیین اهداف باید وارد فاز بعدی که اجرا است، بشویم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نمایشگاه بیست و دوم قرآن خیلی دیر است، عنوان کرد: این بحث که سیاست‌گذاری برای نمایشگاه بیست و دوم قرآن 20 روز قبل از برپایی نمایشگاه انجام شود ضعف دوره‌های گذشته را نشان می‌دهد و نشاندهنده آن است که در دوره‌های قبل یک برنامه‌ریزی مشخص برای آینده نبوده است.

داودآبادی با بیان اینکه در حال حاضر باید جلسات شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بیست و سوم قرآن برگزار شود نه نمایشگاه بیست و دوم، افزود: حتی باید بتوانیم شورای سیاست‌گذاری برای چهار سال آینده نمایشگاه قرآن را تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه قرآن کریم 22 سال پیش براساس سلایق شخصی مدیران آغاز شده و در این سالها تغییرات خاصی نیز در این نمایشگاه شاهد نبوده‌ایم فقط گاهی اوقات یک چیزی به آن کم شده و یک چیز دیگر به آن اضافه شده است که برای رفع این مشکل باید یک اتاق فکر زیر نظر شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه قرآن تشکیل شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن عنوان کرد: درباره این بحث که نمایشگاه قرآن ملی باشد یا بین‌المللی نیز باید بحث‌های جدی انجام شود. نمایشگاهی که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود باید شرایط لازم برای بین‌المللی بودن را نیز ایجاد کند.

وی با اشاره به نمایشگاه‌های متعددی که در حوزه فرهنگ، اقتصاد، صنعتی و... برگزار می‌شود، گفت: چنین نمایشگاه‌هایی مخاطبان تخصصی خود را دارند اما مخاطبان نمایشگاه قرآن هنوز مشخص نیست که تخصصی هستند یا عمومی؛ خیلی از پدیده‌ها در نمایشگاه قرآن کریم هنوز نمایشگاهی نیست.

عزیززاده در این نشست با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم باید با اهداف و راهبردهای مشخص برگزار شود، عنوان کرد: با مشخص شدن اهداف و راهبردهای کلان برای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم باید این اتفاق بیافتد که تمامی برنامه‌های نمایشگاه قرآن در جهت تحقق اهداف و سیاست‌های کلی نمایشگاه پیش برود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید انس با قرآن و علاقه‌مند کردن مردم به قرآن باشد، عنوان کرد: نمایشگاه قرآن باید به نحوی برگزار شود که هرکس وارد این نمایشگاه می‌شود انس بیشتری با قرآن بگیرد. انس با قرآن باید هدف عالی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم باشد.

عزیززاده افزود: همچنین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در بعد فعالیتی و کارکردی نیز باید محل نمایش دستاوردهای نظام در حوزه قرآن باشد که علی رغم همه تلاش‌ها برای ایجاد انس با قرآن، این بعد طی سال‌های گذشته نسبت به بعد معنوی نمایشگاه پررنگ‌تر بوده است.

عزیززاده با تأکید بر ضرورت بخش بین‌الملل در نمایشگاه قرآن کریم عنوان کرد: فصل مشترک ما با امت اسلام، قرآن است. اگر برای قرآن با هم جمع نشویم سر موضوعات دیگر هم نمی‌توانیم جمع شویم. کشورهای اسلامی در نمایشگاه قرآن باید فضایی داشته باشند و بتوانند فعالیت‌های قرآنی خود را ارائه کنند و به نوعی در برپایی این نمایشگاه دخیل باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب