امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 37032 تاریخ انتشار: شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۷:۵۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

هنرمندان بیایند و به ما وکالت بدهند؛

جشن نوزده سالگی خانه موسیقی برگزار شد / قانون کپی‌رایت با جدیت پیگیری می‌شود

خبرایران: در نوزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی بر پیگیری قانون کپی‌رایت تاکید شد و مدیرعامل خانه موسیقی از هنرمندان چنین خواست: «هنرمندان بیایند و به ما وکالت بدهند تا خانه موسیقی مشکلشان را در این زمینه پیگیری کند.»
جشن نوزده سالگی خانه موسیقی برگزار شد / قانون کپی‌رایت با جدیت پیگیری می‌شود

به گزارش خبرایران، جشن نوزدهمین سال تأسیس خانه موسیقی ایران با عنوان «شب موسیقی»، شامگاه شنبه ۶ بهمن ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در کلیپ فعالیت‌های خانه موسیقی که برای این جشن تهیه شده بود، گفت: طبق روال هر سال سالگرد تأسیس خانه را جشن می‌گیریم تا همدلی کنیم و خاطرات و تلخی‌ها و شیرینی‌های ایام را مرور کنیم.

نوربخش اظهار کرد: امسال نوزدهمین سال تأسیس خانه موسیقی است. این خانه نهالی است که به درخت تناور تبدیل شد که تأثیرگذار است. ما سال پر فراز و نشیبی را طی کردیم اما نگذاشتیم فعالیتمان متوقف شود و با همکاری کانون‌هایمان اتفاقات خوبی را رقم زدیم.

او ادامه داد: همانطور که قول داده بودم کپی‌رایت با جدیت پیگیری می‌شود و دفتر این موضوع را در خانه موسیقی داریم هنرمندان زیادی آمدند و مشکلاتشان پیگیری شده است. خواسته‌ام این است هنرمندان بیایند و به ما وکالت بدهند تا خانه موسیقی مشکلشان را در این زمینه پیگیری کند. بیش از هر زمان دیگری نیاز به همدلی داریم. من دست یکایک شما را می‌بوسم و می‌خواهم فراموش نکنیم اعضای یک پیکریم و باید منافع جمعی خود را پیگیری کنیم. درِ خانه موسیقی همواره باز بوده و هست.

وی همچنین در این مراسم پشت تریبون رفت و بیان کرد: از بابت تأخیر در برگزاری این جشن (که معمولاً در پاییز و مهرماه برگزار می‌شود) پوزش می‌خواهم. امسال به دلیل تنگناهای شدید مالی که گریبانگیر همه است، بنا نداشتیم جشن بگیریم اما دوستان عزیزی لطف کردند و کمک کردند که جشن را امسال هم داشته باشیم و ما در دوره دکتر حناچی امیدوارتریم که نگاه فرهنگی پر قوت‌تر از گذشته وجود داشته باشد ما اعلام آمادگی می‌کنیم در خدمت شهرداری و شهروندان محترم خواهیم بود.

نوربخش اضافه کرد: می‌خواهم از صندوق اعتباری هنر و مدیرعامل آن تشکر کنم. آقای سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر که در دوره او صندوق متحول شده است. یکی از شعارهای او این است که ایران تهران نیست. او سفرهایی به مناطق ایران دارد که باعث شده چراغ امید در دل هنرمندان مناطق دورافتاده ما روشن شود.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: ما در روند مسائل موسیقی، معمولاً در بیانیه و نشست‌ها اعلام موضع می‌کنیم به زودی خانه موسیقی بیانیه خواهد داشت اما می‌خواهم از فرصت استفاده کنم. امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است که همه نهادها قرار است بخش پررنگی در این زمینه داشته باشند. در چهل سالگی که سن پختگی است باید در همه امور به ثبات رسیده باشیم و قرار نیست شاهد بهم ریختگی‌های باشیم و لازم نیست بگویم نقش موسیقی در انقلاب و دفاع مقدس چه بوده است. موسیقیدانان خدمتگزار بودند و الان زمان مسؤولان است که ثابت کنند به این قشر خدوم توجهی دارند یا نه. نیمی از جمعیت موسیقیدان ما بانوان هستند و در این رشته تحصیل می‌کنند آن‌ها باید کجا کار کنند؟ الان چند استان هستند که بانوان نوازنده حق نوازندگی روی صحنه را ندارند؟ برخی قانون‌مدار و برخی قانون‌شکنند. قرار نیست روند را مختل کنیم و دست همه را ببندیم و از نو قواعد را بنویسم.

او تاکید کرد: مجدداً روی کپی‌رایت تاکید می‌کنیم ناشران و تهیه‌کنندگان عزیز همدلی می‌طلبد. برخی نهادها معتقدند اجماع نیست بین اهالی موسیقی. گفته می‌شود خیلی از هنرمندان مایلند آثارشان بدون اجازه در صدا وسیما پخش شود. موسیقی به ویژه موسیقی ایرانی نزدیک به حالت احتضار است و این میراث گرانقدر نباید از دست برود.

در این مراسم یاد و خاطره درگذشتگان موسیقی سال ۹۶ و ۹۷ گرامی داشته شد.

منوچهر لشگری، عبدالکریم مهرافشان، خلیل یوسفی، نصرت‌الله حدادی، لعل محمد سرودی، ناصر چشم‌آذر، مصطفی مرادبختی، حسین فرجی، ناصر زرآبادی، دین محمد رنگشاهی، رضا شکارچیان، مرادعلی سالار احمدی، پیتر سلیمانی‌پور، فرهاد گرگین‌پور، منوچهر بهرامی و فرشید گلریز هنرمندان درگذشته‌ای بودند که یاد و خاطره‌شان در تالار ایوان شمس گرامی داشته شد.

در ادامه بیانیه هیأت داوران بخش کتاب ۹۷ قرائت و همچنین کتاب‌های زیر به عنوان برگزیده معرفی شد:

کتاب ساختار ملودی در موسیقی ایرانی تألیف محمدرضا آزاده فر / ‏کتاب برگزیده بخش پژوهش‬
کتاب گوشه تألیف ارشد طهماسبی / ‏ شایسته تقدیر در بخش پژوهش‬
کتاب کوک در سازهای زهی تألیف ایمان فخر / ‏ شایسته تقدیر در بخش پژوهش‬

ضمناً هیأت داوران مساعی مجید کیانی، که حاصل چند دهه کندوکاو خود را در کتاب شناخت هنر موسیقی یکجا گرد آورده، ارج نهاد.

هیأت داوران همچنین دستاوردهای مهدی آذر سینا برای تألیف کتاب «شعر؟ یا موسیقی؟» حاوی رهیافت‌هایی برای تلفیق شعر و موسیقی را ارج نهاد.


بر اساس این گزارش در بخش ترجمه کتاب‌های زیر انتخاب شدند:

کتاب تاریخ موسیقی غرب ترجمه کامران غبرایی / ‏ کتاب برگزیده بخش ترجمه
کتاب انسان شناسی موسیقی ترجمه مریم قرسو / ‏ شایسته تقدیر بخش ترجمه
کتاب فرهنگ موسیقی هاروارد ترجمه عادل شاهنده / ‏‬ شایسته تقدیر در بخش ترجمه

هیأت داوران از کوشش‌های حسین یاسینی برای بازبینی و روزآمد کردن ترجمه بر اساس ویراست جدید کتاب اثرگذار «درک و دریافت موسیقی» قدردانی کرد.

در بخش آموزش هم این آثار مکتوب معرفی شدند:

کتاب ۶۰ چهارمضراب برای تار تألیف علی کاظمی / ‏کتاب برگزیده بخش آموزش
کتاب تصنیف‌های استاد فرامرز پایور تألیف رامتین نظری جو / ‏شایسته تقدیر
کتاب مجموعه آثار غلامحسین بیگجه خانی تألیف محمد عبدلی / ‏شایسته تقدیر
کتاب سلفژ موسیقی ایرانی تألیف نستوه رمضانی / ‏شایسته تقدیر در بخش آموزش

مینا افتاده، علی بکان، ژنیک بیدروسیان، فاطمه رضایی، حسن زادخیل، سیمین غانم، کریم قربانی، ارژنگ کامکار و مرادعلی نجات‌پور هنرمندان رشته‌های مختلف موسیقی هستند که در این جشن تقدیر شدند. علی بکان به دلیل اینکه در بیمارستان بستری بود نتوانست در این مراسم حاضر شود.

بخش دیگری از این جشن به اجرای زنده موسیقی اختصاص داشت. اجرای گروه موسیقی نواحی سازینه به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا، تک نوازی استعدادهای جوان (پریا فرهادی نوازنده قانون از اصفهان و بارمان رسولی نژاد نوازنده تار از شهریار)، اجرای گروه «سایه ارغوان» به سرپرستی محمد امین اکبرپور و خوانندگی اشکان کمانگری، اجرای گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو این اجراها را تشکیل می‌دادند.

سید محمد مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت ارشاد) از جمله مهمانان این مراسم بود که با حضور هنرمندانی مانند هوشنگ کامکار، داود گنجه‌ای، حسام‌الدین سراج، هومان اسعدی، بردیا صدر نوری، وارطان ساهاکیان، سامان احتشامی، تقی ضرابی و… برگزار شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب