امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 36981 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

منوچهر ملکیانی‌فرد در نشست خبری اعلام کرد؛

بزرگداشت هفتادمین سال تاسیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی 9 بهمن برگزار می‌شود/ نباید دولت برای سندیکایی با سابقه۷۰ سال تصمیم‌گیری کند/ ساخت مسکن در کشور تخصصی نیست/ تشکل‌های بخش خصوصی در شرایط فعلی تحریم‌ها می‌توانند کمک بزرگی به دولت و مردم کنند

خبرایران: رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی درخصوص عمر مفید پایین ساختما‌نها در ایران گفت:‌ ساخت مسکن در کشور تخصصی نیست و بسیاری از پروژه‌ها نه توسط مهندسین ساختمانی که توسط افرادی صورت می‌گیرد که تجربه ساخت ندارند و تنها پول دارند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.
بزرگداشت هفتادمین سال تاسیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی 9 بهمن برگزار می‌شود/ نباید دولت برای سندیکایی با سابقه۷۰ سال تصمیم‌گیری کند/ ساخت مسکن در کشور تخصصی نیست/ تشکل‌های بخش خصوصی در شرایط فعلی تحریم‌ها می‌توانند کمک بزرگی به دولت و مردم کنند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «نکوداشت هفتادمین سال تأسیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران» صبح امروز سه شنبه 2 بهمن ماه 1397 با حضور« منوچهر ملکیانی‌فرد» رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی ،«ایرج گلابتونچی» دبیرسندیکای شرکت‌های ساختمانی، «دکتر علیرضا مقدس زاده اردبیلی» عضو دیگر هیات مدیره سندیکا ،«مهندس سالار علیاری» عضو دیگر هیات مدیره سندیکا،«مهندس محمد عطاردیان» عضو شورای عالی سندیکا و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی سندیکای شرکت‌های ساختمانی برگزار ودراین نشست خبری«منوچهر ملکیانی‌فرد» رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: دولت نباید برای سندیکایی که ۷۰ سال سابقه دارد، تصمیم‌گیری کند بلکه باید در یک مسیر شفاف با یکدیگر قدم بردارند و تصمیم‌ها برای بخش خصوصی در پشت درهای بسته اتخاذ نشود.

ملکیانی‌فرد تصریح کرد: بزرگداشت هفتادمین سال تاسیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی 9 بهمن در محل کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود و این سندیکا از سال 1324 آغاز به کار کرده و اما در اسفند 1326 به ثبت رسیده است.

وی عنوان داشت: پس از جنگ جهانی دوم و رفع اشغال کشور از قوای بیگانه به دلیل نیاز شدید کشور به ساخت زیربناها و رفع نیازهای اولیه مردم برنامه عمرانی هفته سال کشور تهیه شد که در فاصله زمانی سالهای 1327 تا 1334 اجرایی شد.

رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی ادامه داد: برای اجرای برنامه عمرانی کشور سازمان موقت برنامه در سال 1327 تشکیل شد و یک سال پس از آن براساس مصوبه مجلس و اشکارشدن نیاز به سازمان برنامه‌ریزی به صورت دائم، دوران سازمان موقت برنامه به پایان رسید و سازمان برنامه عملا شروع به کار کرد.

وی تاکید کرد:‌ این سندیکا در زمان جنگ و در بازسازی خرابی‌های ناشی از آن در جبهه سازندگی نقش مهمی را بازی کرده و این درحالی است که در زمان‌هایی نه چندان دور اجرای طرح‌هایی مانند سدسازی‌ها، کارهای دریایی، کارهای اجرایی در حوزه نفت وگاز و بسیاری از پروژه‌ها توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شود اما امروز در بسیاری از کارهای عمرانی و صنعت احداث به مرحله خودکفایی رسیده‌ایم.

ملکیانی‌فرد عنوان داشت: بسیاری از پروژه‌هایی که توسط شرکت‌های عضو این سندیکا درکشور احداث شده است در هنگام زلزله یا بروز حوادث طبیعی دچار آسیب نشده است و قیمت‌های شفاف و مناسب از جمله ویژگی‌های این پروژه‌ها بوده است.

وی یاداورشد: تحریم‌ها برضد ایران شاغلین در صنعت احداث را هدف قرارداده است و باید توجه داشت که این شرکت‌ها بزرگترین سرمایه ملی محسوب می‌شوند و حفظ آنها ضروری است و لازمه موفقیت در وضع کنونی آن است که به پیشکسوتان اقتصادی احترام گذاشته شود و تصمیم‌ها برای کشور بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی و در پشت درهای بسته گرفته نشود.

رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی افزود: بسیاری از مشکل‌های کنونی نه با پول و بودجه که با همکاری و تعامل مناسب حل خواهد شد و بررسی این تاریخ‌ها نشان می‌دهد که قدمت این سندیکا از تاسیس سازمان برنامه و نخستین برنامه عمرانی هم بیشتر است.

وی با اشاره به وضع حساس کنونی کشورابرازداشت: باید به دوراندیشی، مسئولیت‌شناسی، همت و اراده جمعی از فرهیختگان پیشرو که معتقد بودند ایران باید به دست توانای ایرانی ساخته شود ارج نهاد. این سندیکا با هدف هم‌اندیشی، ایجاد رقابت سالم و اجرای ضوابط دقیق در امر احداث که طرح‌ها مانگار باشند ایجاد شد و نهایت افزایش بهره‌وری در صرف هزینه‌ها را پایه‌گذاری کردند.

ملکیانی فرد درخصوص عمر مفید پایین ساختما‌نها در ایران خاطر نشان کرد:‌ ساخت مسکن در کشور تخصصی نیست و بسیاری از پروژه‌ها نه توسط مهندسین ساختمانی که توسط افرادی صورت می‌گیرد که تجربه ساخت ندارند و تنها پول دارند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت افزایش کیفیت مصالح ساختمانی در کشور گفت:‌ عمر مفید ساختمان در صورتی افزایش می‌یابد که مصالح با کیفیت در آن به کار گرفته شود و ملاحضات قیمتی نیز وجود نداشته باشد. به طور مثال در ساخت مسکن مهر برای هر متر مربع 300 هزار تومان درنظر گرفته شده بود که به نظر ما بسیار پایین بود و به همین دلیل در این پروژه مشارکت نکردیم.

ملکیانی‌فرد  با اشاره به برگزاری گفتگوهای دولت با بخش خصوصی افزود: ما در برخی از این گفت‌وگوها حضور داشته‌ایم ولی به عنوان بخش خصوصی حرف خودمان را می‌زنیم و دولت هم کار خودش را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد:  تشکل‌های بخش خصوصی در شرایط فعلی تحریم‌ها می‌توانند کمک بزرگی به دولت و مردم کنند تا بر تحریم‌ها غلبه کنیم و متأسفانه در برخی مواقع دولت اعتقادی به این موضوع ندارد.

رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی ابرازداشت: در قراردادهایی که پیمانکاران پروژه‌های عمرانی با دولت امضا می‌کنند، در صورت تسویه نقدی، سود پیمانکار از پروژه ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

وی درباره جزئیات کارت اعتباری مصالح ساختمانی که قرار است به فعالان صنعت ساخت‌وساز داده شود، گفت: ما در جریان جزئیات این کارت نیستیم اما باید این کارت برای خرید مصالح استاندارد در ساختمان استفاده شود چون اگر مصالح غیراستاندارد خصوصاً آهن‌آلات در ساختمان به کار برود، کل صنعت ساخت‌وساز با شکست روبرو خواهد شد.

ملکیانی‌فرد  درباره قیمت تمام‌شده ساخت‌وساز گفت: امکان تعیین نرخ قطعی برای هزینه ساخت‌وساز وجود ندارد چون هیچ ثباتی در بازار مصالح ساختمانی نداریم و هر روز ممکن است نرخ مواد اولیه ساخت‌وساز و نهاده‌های ساختمانی تغییر کند و۸۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی از طریق شرکت‌های عضو در سندیکای شرکت‌های ساختمانی انجام می‌شود.

وی درباره رقابت میان سندیکای شرکت‌های ساختمانی و سایر تشکل‌های صنفی حوزه ساخت و ساز مانند انبوه‌سازان افزود: ما هیچ رقابتی با هیچ یک از تشکل‌های صنفی این بخش نداریم بلکه معتقدیم در شرایط تحریم، همه فعالان ساخت و ساز را باید دور هم جمع کنیم تا از شرایط فعلی عبور کنیم.

رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی درپایان سخنان خود گفت: هزینه تمام شده ساخت مسکن در صورت انبوه‌سازی، با کاهش روبرو خواهد بود ولی به طور کل در هر پروژه هزینه ساخت و ساز متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند قیمت نهاده‌های ساختمانی، محل اجرای پروژه و کیفیت اجرا بستگی دارد.

 

گلابتونچی: پیمانکاران قراردادهای خود را با دولت به صورت سود۱۰ تا ۱۵ درصدی امضا می‌کنند

ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: کل فعالیت‌های پیمانکاری به دلیل کاهش بودجه عمرانی در سال‌های اخیر با رکود مواجه بوده است.

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی با اشاره به تفاوت تسویه پروژه‌های عمرانی به صورت نقدی و اوراق اسناد خزانه اسلامی افزود: پیمانکاران قراردادهای خود را با دولت به صورت سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی امضا می‌کنند که این در حالت تسویه نقدی است اما دولت به جای پرداخت نقدی به پیمانکاران پروژه‌های عمرانی، اوراق اسناد خزانه اسلامی پرداخت می‌کند که این اوراق با نرخ تنزیل بالایی به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: متوسط نرخ تنزیل اوراق اخزا ۲۵ درصد است و ما از سال ۹۴ تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان اخزا دریافت کرده‌ایم که ۲۵ درصد آن بابت نرخ تنزیل از بین رفته است ضمن اینکه سازمان امور مالیاتی از نرخ تنزیل هم مالیات می‌گیرد و نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های پیمانکاری، رقمی است که به طور کلی به شکل اوراق دریافت کرده‌ایم و نرخ تنزیل را از آن کسر نمی‌کند.

گلابتونچی  خاطرنشان کرد: اوراق مشارکت و اوراق اسناد خزانه در انواع مختلف و با سررسیدهای گوناگون منتشر می‌شود اما عمدتاً اوراقی به ما واگذار می‌شود که سررسید آنها چهار ساله است.

بنابراین گزارش، نکوداشت هفتادمین سال تاسیس سندیکای شرکت های ساختمانی ایران با حضور مقامات و مسئولین دولت، مجلس، بخش خصوصی و شرکت های عضو در روز 9 بهمن در تالار بین ­المللی قلم در مجموعه کتابخانه ملی ایران و از ساعت 16 الی 22 برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب