امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 36903 تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۳:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مسعود نجابتی در نشست خبری اعلام کرد؛

پنجمین جشنواره هنر مقاومت امسال به دلیل قیمت دلار بین المللی برگزار نمی‌شود/ رشته‌های هنرهای تجسمی به درستی به مردم معرفی نشده/ محصولات تایپوگرافی ما قابلیت چاپ روی تیشرت‌ها را دارد/ امسال همزمان با جشنواره برنامه تلویزیونی نقطه روی آنتن می‌رود

خبرایران: دبیر پنجمین جشنواره هنر مقاومت در خصوص اینکه امسال جشنواره به صورت بین المللی برگزار نمی‌شود،گفت: ما به دلیل نوسان قیمت دلار امسال جشنواره را به صورت بین المللی برگزار نکردیم ضمن اینکه امسال هدف ما مسایل داخلی و حتی بخشی از آن مطالبات بود
پنجمین جشنواره هنر مقاومت امسال به دلیل قیمت دلار بین المللی برگزار نمی‌شود/ رشته‌های هنرهای تجسمی به درستی به مردم معرفی نشده/ محصولات تایپوگرافی ما قابلیت چاپ روی تیشرت‌ها را دارد/ امسال همزمان با جشنواره برنامه تلویزیونی نقطه روی آنتن می‌رود

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «پنجمین جشنواره هنر مقاومت» صبح امروز شنبه ۲۹ دی ماه 1397 با حضور « مسعود نجابتی» دبیر پنجمین جشنواره هنر مقاومت ، «مسعود شجاعی طباطبایی» دبیر اجرایی پنجمین جشنواره هنر مقاومت و اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار و دراین نشست خبری « مسعود نجابتی» دبیر پنجمین جشنواره هنر مقاومت: امسال با توجه به وضعیت بودجه‌ای که جشنواره داشت، کارگاه‌ها را با کمک نهادهای مختلف برگزار کردیم. این کارگاه‌ها برای ما مهم بود چون برخی از آن‌ها برای اولین بار برگزار می‌شد و عمده خروجی این کارگاه‌ها به جشنواره راه پیدا کرد.

دبیر پنجمین جشنواره هنر مقاومت تصریح کرد: رشته‌های هنرهای تجسمی آنطور که باید و شاید به مردم معرفی نشده در حالی که این هنرها در زندگی مردم جاری است بنابراین یکی از اهداف جشنواره معرفی این هنرها به مردم بود.

وی درخصوص تاخیر یک ماهه در برگزاری جشنواره هم عنوان داشت: این جشنواره امسال به خاطر جمع‌آوری آثار و استقبال مردم با یک ماه تاخیر برگزار می‌شود اما نمایشگاه را در همان زمان خود که چهار بهمن است، برگزار و سعی می‌کنیم آثار پرچم و کتیبه را در شهرهای مختلف به نمایش بگذاریم.

نجابتی تاکید کرد: از همین رو از تمام ظرفیت‌های کشور برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره استفاده می‌کنیم تا آثار نمایش حداکثری در سراسر کشور داشته باشند. ضمن اینکه ما پیش از این گفته بودیم سعی می‌کنیم آثار از نمایش محدود خارج شوند.

وی ادامه داد: این راهم باید عنوان کنم که شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم بر این داشت که آمار ارایه ندهد و تاکیدش بر کیفیت باشد از همین رو آثاری که انتخاب شده اند قابلیت نمایش سراسری را دارند.

نجابتی درباره چاپ آثارهم ابرازداشت: درست است که چاپ آثار برای هنرمندان مهم است اما به دلیل هزینه‌های این موضوع، از آن صرف نظر کردیم. اما این را باید بگویم که محصولات تایپوگرافی ما قابلیت چاپ روی تیشرت‌ها را دارد که امیدوارم سازمان‌های مربوطه این تیشرت‌ها را جایگزین لباس‌های موجود در بازار کند که نوشته‌های موجود در آن‌ها با زندگی ما هم‌خوانی ندارد.

وی اضافه کرد: درباره بخش پرچم و کتیبه که برای نخستین بار به صورت یک رشته مستقل دیده شده و ضمن اینکه این پرچم‌ها قابلیت نصب در خیابان‌ها را دارد از سوی دیگر تمام سعی ما بر این بود که این ظرفیت و این تلاشی که وجود دارد در حد آرشیو باقی نماند و در جامعه مصرف شود. ما به هنری فکر کردیم که بیشتر کاربردی است تا تزیینی که امیدوارم این اتفاق با کمک سازمان‌های مربوطه انجام شود.

دبیر پنجمین جشنواره هنر مقاومت یاداورشد: امسال همزمان با این جشنواره یک برنامه تلویزیونی درباره آن روانه آنتن می‌رود و هدف ما از ساخت برنامه‌های تلویزیونی در قالب جشنواره این بود که حس می‌کردیم هنوز این رشته به درستی به مردم معرفی نشده و شناخت درستی در این حوزه وجود ندارد به همین دلیل برنامه‌ای با نام «نقطه» در۱۶ قسمت روی آنتن می‌رود و درهر قسمت به معرفی یکی از این هنرها می‌پردازد.

وی در خصوص اینکه امسال جشنواره به صورت بین المللی برگزار نمی‌شود،خاطرنشان کرد: ما به دلیل نوسان قیمت دلار امسال جشنواره را به صورت بین المللی برگزار نکردیم ضمن اینکه امسال هدف ما مسایل داخلی و حتی بخشی از آن مطالبات بود. یعنی در کارگاه‌ها به خاطر شرایط فعلی مطالبات برای هنرمندان پررنگ تر بود و ما می‌خواستیم از توان هنرمندان داخلی استفاده کنیم. اما در سال‌های پیش به خاطر مهم بودن موضوعات خارجی مثل داعش، ترامپ و... جشنواره را به صورت بین المللی برگزار کردیم.

نجابتی درباره تغییر زمان برگزاری و مقارن بودن جشنواره «هنر مقاومت» با جشنواره هنرهای تجسمی فجرتاکید کرد: شورای سیاستگذاری از سال گذشته به دلیل اهمیت چهل سالگی انقلاب این تصمیم را گرفت از همین رو قصد ما رقابت با جشنواره هنرهای تجسمی فجر نبود چراکه در ۲ عرصه مختلف جشنواره‌ها برگزار می‌شود برای مثال جشنواره هنرهای تجسمی موضوع ندارد، همه هنرمندان می‌توانند در آن شرکت کنند و سیاست‌های آن متفاوت است در حالی که جشنواره «هنر مقاومت» دارای موضوع است ضمن اینکه ما به دنبال راه حل بصری مناسبی برای معضلات و مشکلات کشور بودیم.

 

طباطبایی : همزمان با 40 سالگی انقلاب تصمیم بر انعکاس مشکلات کشور درجشنواره گرفته شده است

 مسعود شجاعی طباطبایی  دبیر اجرایی پنجمین جشنواره هنر مقاومت نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: یکی از مهمترین اتفاقات این دوره تاکید بر مردمی بودن این جشنواره و یکی از کلیدواژه‌های اصلی آن همین موضوع بود از همین رو شورای سیاستگذاری از همان ابتدا به تشکل‌های مردمی توجه کرد.

وی تصریح کرد: کیفیت آثار امسال به شدت مورد تاکید و توجه بود به همین دلیل سختگیری و برنامه ریزی کردیم تا آثار خوبی داشته باشیم همین موضوع باعث شد ما بیش از بیست کارگاه در غالب مراکز استان‌ها برگزار کنیم. ضمن اینکه در مراسم پایانی که در ۲۴ بهمن است، ما از ۶ نفر از مفاخر هنر انقلاب قدردانی می‌کنیم.

شجاعی‌طباطبایی خاطر نشان کرد: امسال همزمان با 40 سالگی انقلاب تصمیم بر انعکاس مشکلات کشور در این جشنواره گرفته شده و گاهی پیش می‌آید آثاری سیاه درجشنواره‌ها و فستیوال‌هایی که به دنبال بحث‌های ایران ستیزی و اسلام هراسی هستند، به نمایش گذاشته می‌شوند که این جشنواره‌ها توسط رسانه‌های معاند ریل گذاری شده‌اند برای مثال سفارت‌خانه‌های کشورهای غربی مکانی برای اجتماع برخی هنرمندان می‌شوند و در خلال جشنواره‌های آن‌ها جوایزی هم اهدا می‌شود که بیشتر نظامی هستند.

وی عنوان داشت:ما درچهلمین سالگرد انقلاب در نظر داشتیم مطالبات توسط کسانی مطرح شود که دغدغه دارند نه کسانی که در خارج از کشور راه دیگری را هدف‌گذاری کرده و به دنبال سیاه‌نمایی هستند.

شجاعی طباطبایی ابرازداشت: یکی از مهمترین اتفاقات این دوره از جشنواره هنر مقاومت  تاکید بر مردمی بودن آن و رویش های انقلاب است  و۵۰۹۱ اثر از ۱۴۲۵ هنرمند در ۱۰ رشته پوستر تبلیغات شهری، تایپوگرافی،عکاسی،گرافیک متحرک، نقاشی، پرچم و کتیبه، کارتون، تصویرسازی، طراحی صنعتی، مفاخر انقلاب در جشنواره شرکت داشته‌اند. بر اساس آمار ارسالی، ۱۵۰۹ اثر از ۲۱۶ هنرمند از تهران، ۱۴۸۳ اثر  از ۱۰۶ هنرمند از خراسان، ۳۸۳ اثر از ۱۰۲ هنرمند از اصفهان شرکت داشته‌اند. از ۴ بهمن ماه در  ساعت ۵ بعد از ظهر در سالن شماره ۲ افتتاحیه خواهد بود و در ۲۴ بهمن ماه همزمان با آیین اختتامیه از ۴۰ نفر از برگزیدگان تقدیر خواهد.

وی افزود: در بخش پوستر ۸۴ اثر، نقاشی دیجیتال ۵۱ اثر، ۶۷ اثر تایپوگرافی، ۱۱۴ عکس،۱۴۰ اثر کاریکاتور، نقاشی دیجیتال ۵۱ اثر، پرچم و کتیبه ۴۰ اثر، گرافیک متحرک ۹۷ اثر، تصویرسازی ۸۰ و کارتون ۱۹۸ اثر و طراحی صنعتی۱۶۴ شرکت خواهند داشت.

دبیراجرایی پنجمین جشنواره هنر مقاومت در  پایان سخنان خود گفت: بحث اصلی این جشنواره محصول محور بودن آن است که با کمک بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های همسو از همه استان‌ها ارائه محصول خواهیم داشت. در عین حال از روز چهارم که افتتاحیه است فایل‌های آثار از طریق سایت سازمان هنر مقاومت، راسخون و بسیج مستضعفین به صورت آنلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. علاوه بر آنها آستان قدس رضوی نیز آثار را با کیفیت بالا در فضاهای مختلف حرم به نمایش می گذارد. همچنین حوزه هنری نیز آثار را به نمایش خواهد گذاشت.

بنابراین گزارش، پنجمین جشنواره هنر مقاومت با دبیری مسعود نجابتی و به همت گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح در ۱۰ بخش « پوستر»، «تبلیغات شهری » ، «کارتون و کاریکاتور»، « تصویر سازی »، « طراحی صنعتی »، « پرچم و کتیبه»، « تایپوگرافی »، « گرافیک متحرک »، « نقاشی دیجیتال »، « عکس » و بخش ویژه «علمی ـ پژوهشی » بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب