امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3664 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

افشای جزئیات جدید از علت گرانی خودرو

گرانی و افزایش قیمت خودرو، یکی از موضوعاتی است که در روزهای اخیر‌ ‌به یکی از بحث‌های داغ تبدیل شده است؛ از یک سو دولت و مجلس بر این باورند که ‌قیمت کنونی خودرو گران و کیفیت آن پایین است، از سوی دیگر، شورای رقابت و خودروسازی‌ها، قیمت تمام شده خودرو را گران‌تر از قیمت عرضه در بازار می‌داند و باورشان بر این است که‌ باید خودرو‌ گران شود.
افشای جزئیات جدید از علت گرانی خودرو

 

خبرایران: این موضوعات ‌به ‌کلاف سردر‌گمی تبدیل شده که کسی پاسخ روشنی برای آن ندارد. امروز یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت:‌ ما شواهدی داریم که قیمت خودرو منطقی نیست و گران‌تر از قیمت واقعی به مردم عرضه می‌شود، حتی این نماینده مجلس ادعا کرد‌ که قیمت برخی از خودرو‌ها تا ده میلیون، گران‌تر به مردم فروخته شده است.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازی با تأکید بر اینکه بهای برخی خودرو‌ها، ۲ میلیون تومان و برخی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان گران‌تر از قیمتی است که باید عرضه شود، گفت: خودرو‌ ال نود، حدود ۱۰ میلیون تومان گران‌تر از قیمتی است که باید به مشتری عرضه شود. قیمت‌گذاری خودرو ‌بر پایه ‌قراردادی نیست که با فرانسوی‌ها بسته شده است.اما به راستی دلیل اینکه چرا خودروسازی‌ها ‌نمی‌توانند بهای خودرو را کاهش دهند، چیست؟

در زمان دولت نهم و دهم، ایران برای صدور محصولات خودرو‌ به کشور‌های دیگر در برخی از کشور‌ها،‌ سرمایه‌گذاری کرد، ولی از آنجا که این سرمایه‌گذاری‌ها، بیشتر با گرفتن وام‌هایی به همراه سود کلان از بانک‌ها انجام می‌شد، منجر به ‌شکست در این زمینه شد و همین سبب گشت، ‌برای جبران مبالغ و همچنین پرداخت اقساط بانکی، قیمت خودرو افزایش یابد. شاید دلیل این افزایش یکباره ‌در دو سال گذشته‌ رخ داد، ‌همین عامل باشد.هادی حسینی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره افزایش بهای خودرو و همچنین رخدادها در این زمینه‌ گفت‌: قیمت خودرو واقعی نیست و گران‌تر از آن چیزی است که باید باشد. مردم ما خودرو خوبی سوار نمی‌شوند، در حالی که منزلت مردم کشور ما بسیار بیش‌ از اینهاست. باید از صنایع خودرو دفاع کرد؛ اما در این زمینه، دچار چالش‌ها‌ی بزرگی شده‌ایم. یکی از چالش‌‌های ما این است که باید از صنعت خودرو و نیز‌ موضوع اشتغال در این صنعت ‌‌حمایت کنیم. چالش دیگر‌، فرصت‌طلبانی هستند که می‌خواهند با تضعیف مجموعه خودرو‌سازی‌ها، خودرو به کشور وارد کنند و پس از سال‌ها این فضا را بشکنند.از سوی دیگر افرادی هستند که با چنبره زدن بر‌خودرو‌سازی کشور، می‌خواهند در این صنعت باشند، ولی کاری نکنند؛ یعنی از طرفی می‌خواهند خودرو‌سازی داشته باشند و از طرف دیگر، چیزی که هست ‌در شأن مردم نیست.وی گفت: ما نمی‌خواهیم دیگران در این صنعت دست‌اندازی کنند؛ اما‌ افرادی نیز هستند که می‌خواهند باشند و نگذارند که این صنعت قوی شود. این یک چالش عجیب و غریب چهار سویه‌‌ای است که متأسفانه وجود دارد، ولی می‌توان آن را مدیریت کرد و با کمک از مدیران با تجربه و دلسوز ‌‌از آن رهید. نیز می‌توان زمینه‌ای فراهم ‌آورد تا‌ مردم بتوانند از خودرو‌های با کیفیت و ایمنی بالا و همچنین بهای اندک‌‌تری بهره گیرند.حسینی گفت: خودرو‌سازی، مجموعه‌ای در هم تنیده‌‌‌ و حاصل یک فرایند پیچیده است و البته‌ نقایص بسیاری در این باره وجود دارد. ‌سال‌های گذشته، ما در کشور‌هایی مانند افریقا، آمریکای جنوبی، سوریه و کشور‌های گوناگون دیگری‌ ‌سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ آن هم نه با سرمایه‌‌ خودرو‌سازی، بلکه سرمایه‌گذاری از طریق وام‌های با سود بالا؛ اما ‌نه تنها سودی عاید کشور نشد، بلکه برایمان بسیار هم ‌گران‌ تمام شد.خلاصه آنکه هم‌اکنون قصه آن سرمایه‌گذاری‌ها شده‌ قصه مردم ما، چون این بدهی‌های بانکی سرشکن می‌شود و قیمت تمام شده گران در‌می‌آید و این‌ها باید خودرو را گران به مردم بفروشند تا بتوانند قسط‌های بانکی را بدهند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب