امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 36356 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری جشنواره تئاتر اکبر رادی اعلام شد؛

بودجه‌ای تاکنون در اختیار بنیاد رادی قرار نگرفته/ تعهدات مالی شورای شهر و هنرهای نمایشی به جشنواره رادی محقق نشد/جشنواره به‌جای حواشی به اصل هویت تئاتر توجه دارد/ محمود دولت آبادی دبیر افتخاری این دوره جشن خواهد بود

خبرایران: نشست خبری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با بیان توضیحاتی درباره هزینه‌ها و بودجه‌های این جشنواره، کارگاه‌ها، نمایش‌ها و همچنین لزوم حمایت از سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد.
بودجه‌ای تاکنون در اختیار بنیاد رادی قرار نگرفته/ تعهدات مالی شورای شهر و هنرهای نمایشی به جشنواره رادی محقق نشد/جشنواره به‌جای حواشی به اصل هویت تئاتر توجه دارد/ محمود دولت آبادی دبیر افتخاری این دوره جشن خواهد بود

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی» صبح امروز  دوشنبه ۱۰ دی ماه 1397 با حضور «بهزاد صدیقی» دبیر این دوره از جشنواره، «امیر اسمی» دبیر بخش «لبخند باشکوه آقای رادی»، «یوسف باپیری» دبیر بخش مونولوگ، «آرش رادی» عضو تیم داوری بخش مقالات، «روح‌الله جعفری» دبیر بخش مقالات ،«ابراهیم حسینی» دبیر بخش اسناد تصویری این جشنواره ، «مصطفی محمودی» مدیر روابط عمومی این جشنواره و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار و دراین نشست خبری «بهزاد صدیقی اظهارداشت: فکر اولیه به اساسنامه و کلید برپایی جشنواره به مراسم اختتامیه جشنواره نمایشنامه‌خوانی رادی بازمی‌گردد که درنهایت و بعد از جلسات متعدد در شهریور ۹۷ فراخوان جشنواره در شش بخش منتشر شد.

0001

صدیقی، جشنواره تئاتر اکبر رادی را کاملا خصوصی دانست که با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی به عنوان‌ حامی برگزار می‌شود و گفت: این؛ جشنواره‌ای‌ست که قرار است پاسدار نام و اندیشه‌های استاد اکبر رادی باشد. تمام تلاش‌مان این است که جشنواره‌ای تاثیرگذار برپا کنیم تا نسل جدید با آثار اکبر رادی آشنا شوند و بتوانیم حمایتی از نمایشنامه‌نویسان معاصر داشته باشیم و تمام کسانی که به جشنواره راه پیدا می‌کنند، بتوانند در عرصه‌های حرفه‌ای چه انتشار و نگارش و چه فعالیت‌های گروهی حضور داشته باشند.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با بیان اینکه «با تمام دشواری‌ها و نقصان‌هایی که یک جشنواره ممکن است داشته باشد، تلاش می‌کنیم شرایطی ایده‌آل را رقم بزنیم» گفت: در بخش صحنه‌ای محدودیت‌های زیادی رو به رو هستیم و دبیرخانه باید با سالن‌ها وارد گفتگو و مذاکره شود.

صدیقی با اشاره به اینکه بخش جنبی شامل انتشار آثار منتشر نشده استاد رادی و راه‌اندازی وب‌گاه اکبر رادی می‌شود، گفت: همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی را با حضور استادان و هنرمندانی چون محمد چرمشیر و هادی مرزبان در دستور کار داریم.

0002

او با اشاره به موضوع حمایت مالی از جشنواره گفت: ما برآورد هزینه‌مان را به‌ شورای شهر ارایه دادیم که بخشی از برآورد ما مصوب شد اما تا امروز هیچ مبلغی پرداخت نشده است. همچنین طی جلساتی که با شهرام‌ کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی داشتیم، قرار شد حمایت اندکی از ما شود که البته آن هم تا امروز پرداخت نشده است. قرار است شورای شهر مبلغ ۶۰ میلیون تومان و اداره کل هنرهای نمایشی مبلغ ۴۰ میلیون به ما پرداخت کنند.

صدیقی ادامه داد: اسپانسرهای جشنواره نیز هزینه ساخت نشان اکبر رادی را که مبلغی نزدیک به ۱۵ میلیون تومان است و توسط امیر اسمی طراحی شده است، تقبل کرده‌اند. تا امروز ما با کاستی‌های زیادی روبرو بودیم و همه دوستان به صورت شخصی در بخش‌های مختلف هزینه کرده‌اند که در ادامه باید با آنها تسویه حساب کنیم.

او با اشاره به جزئیات بخش نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی گفت: در بخش نمایشنامه‌خوانی ۶۱ اثر به جشنواره رسید که از این میان ۵۲ اثر فیلم‌هایشان را ارسال کردند و آثارشان بازبینی شدند و در نهایت ۸ اثر به بخش نمایشنامه‌خوانی راه یافت. ۲۸۸ اثر نیز از نمایشنامه‌نویسان نسل‌های مختلف در بخش نمایشنامه‌نویسی شرکت کردند که ۲۷۷ اثر مورد ارزیابی قرار گرفتند که شامل ۶۰ زن و ۱۲۵ مرد بودند و ۱۰ اثر نیز حذف شد.

0003

امیر اسمی دبیر بخش «لبخت باشکوه آقای رادی» هم در این نشست از برپایی نمایشگاهی گروهی به یاد اکبر رادی خبر داد و گفت: افتتاح نمایشگاه روز جمعه ۱۴ دی ماه است و با افتتاح نمایشگاه در گالری آریا، جشنواره رسما آغاز به کار می‌کند و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ آماده بازدید خواهد بود.

اسمی با اشاره به اینکه «آثار این جشنواره از هنرمندان شناخته شده عرصه تجسمی شامل طراحی، تصویرسازی، عکس، گرافیک، حجم و... است» گفت: عواید نمایشگاه قرار است برای توجه به عرصه نمایشنامه‌نویسی و فعالیت‌های بنیاد رادی اختصاص یابد و امیدوارم انعکاس خوبی داشته باشد.

یوسف باپیری دبیر بخش مونولوگ جشنواره هم در این نشست بخش مونولوگ را اجرایی‌ترین بخش جشنواره خواند و گفت: ۸۲ اثر به این بخش ارسال شده و در مرحله انتخاب آثار با ۷۷ فیلم روبرو بودیم که فردا نتایج که شامل ۶ نمایش هستند، معرفی می‌شوند.

0004

باپیری هدف این جشنواره را حمایت از بنیاد رادی خواند و گفت: از شنبه تا پنجشنبه بخش مونولوگ در خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود.

او یادآور شد: با تشکر از مجموعه ایرانشهر و خانه هنرمندان که سالن‌هایشان را در اختیار ما قرار دادند باید عنوان کنم که تا همین امروز یک ریال بودجه از جانب نهادهایی که به ما قول حمایت داده بودند، به جشنواره نرسیده است و همه کارها به اعتبار دوستان، دبیر جشنواره و بنیاد رادی حل و فصل شده است.

آرش رادی (عضو تیم داوری بخش مقالات) هم در ادامه این نشست گفت: برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها و همایش‌ها که به حواشی تئاتر می‌پردازند و اصل مقوله تئاتر و هویت آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد و اصل و بدل جای‌شان عوض می‌شود، این جشنواره هدفش این است که حلقه مفقوده تئاتر را مورد توجه قرار دهد و به جای حواشی به اصل هویت تئاتر توجه کند و از کلیشه فاصله بگیرد.

رادی ادامه داد: امروز برای یکی از قله‌های نمایشنامه‌نویسی جشنواره‌ای برگزار می‌شود که به جوانان فرصت تجربه‌اندوزی می‌دهد. همچنین نهادهایی که داعیه کمک به رویدادهای فرهنگی را دارند الان گوی و میدان در اختیارشان است. اگر حمایت صورت بگیرد انگیزه هم ایجاد می‌شود اگرنه نباید توقع آن‌چنانی داشت.

0005

روح‌الله جعفری دبیر بخش مقالات در ادامه این نشست گفت: در بخش مقالات و سمینار استاد رادی باید به نکته‌ای اساسی اشاره کرد؛ اینکه اگر به لحاظ کیفی و محتوایی آثار رسیده در زمینه‌های مختلف قابل توجه باشد، می‌توانیم به تولید محتوای قابل قبول در دوره‌های بعد امیدوار باشیم.

جعفری همچنین اکبر رادی و غلامحسین ساعدی و بهرام بیضایی را سه قله رفیع ادبیات نمایشی خواند و گفت: باید به این مساله توجه کنیم که در طول این ۴۰ سال چقدر توانستیم جایگزین این استادان را تربیت کنیم؟ امیدوارم برای بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی نیز بتوانیم چنین جشنواره‌هایی را برگزار و از این طریق نسل جدیدی را تربیت کنیم.

ابراهیم حسینی دبیر بخش اسناد تصویری هم گفت: پیشنهاد من به بنیاد رادی این بود که نمایشگاه شامل اسناد تصویری باشد نه فقط عکس‌های آثار ایشان. امیدوارم بنیاد رادی بتواند به یک موزه تصویری برسد چون خانواده آقای رادی هر سند و عکسی را که در طول سال‌ها به دست‌شان رسیده به صورت خودجوش حفظ کرده و حتی برایش زمان و تاریخ زده‌اند.

حسینی این نمایشگاه را شامل عکس، گرافیک، دست نوشته و وسایل شخصی اکبر رادی خواند و گفت: خوشبختانه در این بخش دست‌مان پر است. این نمایشگاه برای اکبر رادی است اما برای تئاتر باقی می‌ماند.

او با اشاره به اینکه «سعی کردیم این نمایشگاه تصویر تازه‌ای از اکبر رادی ارایه دهد و عکس‌هایی را بپذیریم که حال و هوای آثار رادی را به مخاطب نشان دهد» گفت: نمایشگاه روز شنبه ۱۵ دی ماه در گالری نقش جهان فرهنگسرای هنر این بخش که شامل اسنادی از دهه ۳۰ تا امروز است، افتتاح می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب