امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 36289 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۴:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

استاندار تهران در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان تهران:

زیربنای توسعه کشور در گرو ترویج فرهنگ کتابخوانی است

خبرایران: استاندار تهران در دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان تهران در سال ۹۷ گفت: زیربنای توسعه کشور و افزایش آگاهی جامعه در گرو ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
زیربنای توسعه کشور در گرو ترویج فرهنگ کتابخوانی است

به گزارش خبرایران از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، چهارشنبه ۱۲ دی ماه، دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان تهران در سال جاری با حضور انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران؛ عیسی فرهادی، فرماندار؛ محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر؛ نعمت الله ترکی، رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ فرزانه مروستی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار؛ حسن بیگی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار؛ احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و چند تن از اعضای حقوقی و حقیقی در سالن کنفرانس استانداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر انجمن کتابخانه ها به بیان دستورات این جلسه پرداخت و گفت: پیگیری وضعیت واریز نیم درصد به حساب انجمن استان و بررسی تشکیل منظم جلسات انجمن کتابخانه های شهرستان ها به ریاست فرمانداران، از جمله مورد بحث در این جلسه خواهد بود.

در ادامه محسنی بندپی، استاندار تهران با بیان این که مسیر فرهنگ‌سازی باید بر پایه دانش و آگاهی باشد، گفت: کتاب‌خوانی زیربنای توسعه فرهنگی و بالندگی است؛ از این رو باید در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اهتمام ورزید؛ احساس بی‌نیازی به مطالعه صدمات جبران‌ناپذیری برای جامعه به بار خواهد آورد و توسعه کشور در گرو توسعه فرهنگی است. توسعه فرهنگی نیز با کتابخوانی میسر خواهد شد.

استاندار تهران با بیان اینکه وقتی کتاب جایگاه خود را در جامعه پیدا کند، کتاب‌خوانی زیربنای توسعه فرهنگی می‌شود، افزود: افزایش دانش و آگاهی یک ملت با نهادینه سازی فرهنگ مطالعه میسر خواهد شد و باید برای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه باید تلاش کرد؛ فرهنگ هر جامعه مبین هویت آن جامعه است و اگر عنصر فرهنگ را جامعه ساز می‌ دانیم، باید برای کتاب و کتابخوانی برنامه ریزی مناسبی انجام دهیم و بسترهای لازم جهت خدمات دهی مناسب به مردم را در کتابخانه ها فراهم سازیم.

سپس علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران به ارائه گزارشی از کتابخانه های عمومی استان تهران پرداخت و گفت: استان تهران با جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر، دارای ۱۵۵ باب کتابخانه نهادی شامل ۱۲۱ کتابخانه شهری، ۲۸ کتابخانه در روستاها و ۶ باب کتابخانه سیار فعال است.

نیکنام  با بیان اینکه برخی مناطق شهر تهران فاقد کتابخانه مرکزی هستند، گفت: شهر تهران و شهرستان های استان فاقد کتابخانه مرکزی هستند که امیدوارم در این خصوص تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

وی در خصوص منابع کتابخانه ها گفت: کتابخانه های نهادی استان تهران با مجموعه منابع بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه کتاب و بخش های مخزن کتاب، سالن های مطالعه، بخش کودک، نوجوان، کتب مرجع و کمک درسی به بیش از ۱۷۲ هزار نفر عضو فعال در حال خدمت رسانی  هستند.

در ادامه هر یک از اعضا به بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص کتابخانه های استان و پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه ها پرداختند.

گفتنی است، برگزاری مستمر جلسات انجمن در شهرستان ها با حضور فرمانداران و پرداخت به موقع نیم درصد شهرداری ها(پایان هر ماه) از جمله مهم ترین مصوبات این جلسه بود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب