امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 36283 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۴:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با رشد قابل توجه جشنواره نورنگار از نظر کیفی و کمی؛

اختتامیه پنجمین جشنواره عکس نورنگار برگزار شد

مراسم اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره نورنگار چهارشنبه 12 دی با حضور دبیر و داوران این رویداد فرهنگی و اساتید عرصه عکاسی با اجرای امید محمدنژاد در فرهنگستان هنر برگزار شد.
اختتامیه پنجمین جشنواره عکس نورنگار برگزار شد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی جشنواره نورنگار، مسعود افشانی دبیر این جشنواره در ابتدا در سخنانی گفت: خدای بزرگ را شکرگزارم که بار دیگر این افتخار را نصیب بنده کرد تا به عنوان دبیر گزارشی مختصر از روند برگزاری این دوره از جشنواره ارائه کنم. با رایزنی های انجام شده با اساتید محترم عکاسی ایران، مقرر شد در این دوره از جشنواره و در بخش اصلی با موضوع ایران من، با تاکید بر محیط زیست، آثار فقط به صورت مجموعه عکس به همراه استیتمنت پذیرش شوند. در بخش جنبی جشنواره با موضوع انسان در طبیعت هنرمندان گرامی به صورت تک عکس آثار خود را ارسال کردند.

وی افزود: همانگونه که مستحضر هستید ایجاد مجموعه عکس و استیتمنت نویسی امری به نسبت دشوارتر از تهیه تک عکس است. بدین روی جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان به شرکت در جشنواره کارگاه آموزش ایجاد مجموعه عکس و استیتمنت نویسی در شهریورماه با تدریس داریوش محمدخانی برگزار و به همراه مقالات آموزشی در وب سایت جشنواره نیز درج شد.

دبیر جشنواره نورنگار ادامه داد: با توجه به تجربیات برگزاری دوره های قبلی جشنواره و پیش بینی های انجام شده، فراخوان جشنواره سوم از تاریخ یکم مرداد ماه تا پایان روز بیستم آذرماه اعلام شد. تعداد آثار دریافتی مجموعاً 2200 قطعه عکس در هر دو بخش اصلی و جنبی است. عکس های دریافتی پس از مطابقت با قوانین جشنواره در اختیار هیئت محترم داوران قرار داده شد.

افشانی تاکید کرد: هیئت محترم داوران پس از بررسی کلیه آثار دریافتی و بازبینی های مکرر به صورت انفرادی و در بازه زمانی 4 روزه و پس از آن در نشستی مشترک در 26 آذرماه به بررسی نهایی و بحث و مناظره کارشناسی آثار پرداخته و آثار راه یافته به بخش مسابقه و برندگان نهایی را تعیین کردند.

وی یادآور شد: لازم به ذکر است همانند دوره چهارم، شرکت کنندگان در جشنواره مبلغی را بابت ثبت نام پرداخت کردند. جمع مبلغ دریافتی از شرکت کنندگان 17 میلیون و 750 هزار تومان بوده و کل هزینه برگزاری جشنواره بالغ بر 150 میلیون تومان و تمامی مستندات آن قابل ارائه است.

دبیر جشنواره نورنگار تصریح کرد: همانند دوره های گذشته، کتاب جشنواره نیز همزمان با مراسم اختتامیه علیرغم تمامی مشکلات ناشی از فشردگی زمانی، چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

افشانی اضافه کرد: برخود فرض می بینم از جناب آقای محمد فروغی مدیر عامل محترم مجموعه نورنگار سپاسگزاری کنم که بدون همت والای ایشان و ژرف نگری و تعهد خالصانه به امور فرهنگی، برگزاری چنین جشنواره ای امکان پذیر نبود. شرکت محترم رسانگار با مدیریت جناب آقای صالحی نیز همچون سالیان گذشته با در اختیار گذاشتن سرور قدرتمند جهت آپلود و دانلود آثار نقش به سزایی در حفظ امنیت و تمامیت عکس های ارسالی برعهده داشتند که به نوبه خود جای تقدیر فراوان دارد.

وی در پایان با نام بردن و تشکر از پرسنل نورنگار، گفت: از تمامی اساتید محترم و کارشناسان گرامی هنر عکاسی استدعا دارم در برگزاری هرچه بهتر دوره های آتی جشنواره عکس نورنگار همانند گذشته ما را یاری کرده و با نظرات کارگشای خود چراغ راه آینده این جشنواره باشند.

زیبایی های ایران را در جشنواره نورنگار نمایش می دهیم

در ادامه محمد فروغی مدیرعامل نورنگار نیز هدف از برگزاری این جشنواره را نشان دادن زیبایی های ایران معرفی کرد و از تاثیرگذاری عمیق هنر عکاسی فراتر از کتاب و سخنرانی نام برد و گفت: ما در این جشنواره داریم ایران را نشان می دهیم. متاسفانه موج منفی در کل ایران زیاد می شود و ما هم به آن دامن می زنیم. ولی ما در جشنواره نورنگار سعی می کنیم بگوییم ایران زیبا است و ما وطنمان را دوست داریم.

وی تاکید کرد: همه باید سعی کنیم ایران را سرافراز نگه داریم. امیدوارم ما با جشنواره مان تاثیر مثبتی روی جامعه داشته باشیم. عکسهای کتاب دوره پنجم نیز بسیار کاربردی و قابل استفاده برای کسانی است که کارهای تحقیقاتی می کنند.

سپس داریوش محمدخانی مشاور هنری جشنواره به روی سن آمد و در سخنانی بر لزوم بین المللی شدن جشنواره نورنگار تاکید کرد و این موسسه را یک موسسه خصوصی معرفی کرد که گام های بزرگی برمی دارد.

رشد قابل توجه جشنواره نورنگار از نظر کیفی و کمی

در ادامه مسعود زنده روح کرمانی به نمایندگی از هیات داوران روی سن آمد و پس از سخنان کوتاهی که در این باره بود که او همواره از خود می پرسد چرا یک شرکت خصوصی سالی 150 میلیون برای برگزاری جشنواره فرهنگی هزینه می کند، به قرائت بیانیه داوران پنجمین دوره جشنواره عکس نورنگار پرداخت.

ابتدای بیانیه این چنین بود: جشنواره عکس نورنگار پنجمین دوره خودرا پشت سر می گذارد. طبعا انتظار می رود جشنواره ای که چنین سابقه ای را در کارنامه خود دارد به رشد قابل توجهی از نظر کیفی و کمی دست یافته باشد. به خصوص اگر برگزارکننده به عنوان یک موسسه بازرگانی لوازم عکاسی با انبوهی از علاقمندان و دست اندرکاران عکاسی ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک داشته و طی سالهای متمادی فعالیت خود همواره کوشیده است به عنوان حامی در کنار بسیاری از فعالیت های فرهنگی این رشته حضور داشته باشد.

رد ادامه بیانیه هیات داوران تاکید شده بود: داوران جشنواره عکس نورنگار با بررسی و قضاوت عکس های رسیده به دبیرخانه پنجمین دوره این جشنواره متفقا معتقدند ساختار این جشنواره پس از برگزاری چهار دوره پیشین به ساختار مناسبی برای ادامه این کار رسیده است. اما لازم است شرکت کنندگان نیز برای ارتقاء آن به درک کاملتری از اهداف آن دست پیدا کنند. کم توجهی  شرکت کنندگان به اهداف، تعاریف و خواسته های برگزار کننده باعث شد در این دوره علیرغم سازماندهی پرهزینه و نیز وجود فرصت کافی برای انتخاب و ارسال آثار، کلیت آثار دریافتی، به توقعات داوران از نظر کیفی به درستی پاسخ داده نشود. این نقصان در بخش اصلی که «مجموعه عکس» مورد نظر بود بیشتر به چشم می آمد. برگزار کننده تعریف خود را از مجموعه عکس اعلام کرده و از شرکت کنندگان در خواست کرده بود که آثارخودرا در چهارچوب آن تعریف ارسال نمایند. اما آثار ارسالی عمدتا با کم توجهی و حتی بدون توجه به آن ارسال شده بود. به همین دلیل از دید داوران بخش اصلی این جشنواره، علیرغم انتظار، ازسطح کیفی پیش بینی شده برخوردار نبود. در بخش جنبی نیز علیرغم اینکه آثار بهتری را شاهد بودیم اما انتظار فراتری می رفت.

پایان بخش بیانیه هیات داوران این سخنان بود: این نقصان نه به این جشنواره که به کلیت جامعه عکاسی ما مربوط می شود. جامعه عکاسی امروز ما علیرغم پرکاری آشکار، به جنبه های محتوایی تولیدات خود توجه لازم را ندارد. این پرکاری سطحی است و بسیاری اوقات به کیفیت محتوایی عکاسی ما آسیب وارد می کند. داوران این جشنواره وظیفه خود می دانند که در مورد این آسیب، به جوانان علاقمند و پرشوری که از چنین رویدادهایی استقبال فراوان می کنند و باعث رشد آنها از نظر کمّی می شوند هشدار دهند. به برگزار کننده نیز پیشنهاد می کنند همانطور که طی سالهای متمادی حضور خودرا در کنار فعالیت های فرهنگی نشان داده است به ضرورت آموزشی نیز بیش از پیش بپردازد. برای دوره های آتی جشنواره عکس نورنگار آرزوی موفقیت بیشتر داریم.

صادق میری، مسعود زنده روح کرمانی، سعید محمودی ازناوه، نادر داوودی و افشین شاهرودی داوران این جشنواره بودند.

در پایان مراسم اسامی برندگان معرفی شد که در بخش اصلی محمد قدمعلی، جمشید فرجوند فردا و شهرام فرزین سرشت و در بخش جنبی مرتضی صالحی، مهدی سعادت و امین بذرافشان جوایز این دوره از جشنواره را از آن خود کردند.

بلافاصله پس از پایان مراسم اختتامیه، نمایشگاه آثار برگزیدگان با حضور جمع حاضر در گالری خیال شرقی موسسه صبا افتتاح شد و علاقمندان می توانند تا 18 دی ماه از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب