امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 36082 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درنشست خبری جشنواره فرهنگی و هنری ایران ساخت مطرح شد؛

ایرانی بخر را از شعار خارج می‌کنیم/ برنامه‌های هنری ایران ساخت اجرایی می‌شود/ مشارکت هنرمندان تجسمی پررنگ‌تر از دوره گذشته/ حمایت از شش ایده برتر ایران ساختی/ رشد چشمگیر ارسال آثار به بخش دیداری و شنیداری ایران ساخت/ رونمایی از کتاب قند چین

خبرایران: همزمان با برگزاری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت ،ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در نمایشگاه بین‌المللی از ۳ تا ۶ دی ماه جاری برگزار می‌شود.
ایرانی بخر را از شعار خارج می‌کنیم/ برنامه‌های هنری ایران ساخت اجرایی می‌شود/ مشارکت هنرمندان تجسمی پررنگ‌تر از دوره گذشته/ حمایت از شش ایده برتر ایران ساختی/ رشد چشمگیر ارسال آثار به بخش دیداری و شنیداری ایران ساخت/ رونمایی از کتاب قند چین

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت» صبح امروز یکشنبه دوم دی ماه 1397با حضور «پرویز کرمی» دبیرستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی  و مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور،«مسعود شجاعی طباطبایی» دبیرتخصصی بخش هنرهای تجسمی دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت ،«علیرضا دلیری» دبیر تخصصی بخش ایده بازار دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت ،«شهاب اسفندیاری» دبیر تخصصی بخش دیداری و شنیداری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت ،»علی خان‌زاده» مدیر اجرایی بخش رسانه‌های دیجیتال دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت ،«مهدی فرج‌اللهی» دبیر اجرایی بخش ادبیات دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت و اصحاب رسانه در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار ودراین نشست خبری «پرویز کرمی» دبیرستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارداشت: سه سال پیش ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی فعالیتی را در سطح ملی آغاز کرد تا گام‌هایی استوار در زمینه حمایت از تولید کالای ایران ساخت، معرفی اقتصاد دانش‌بنیان به جامعه و جریان‌سازی فرهنگی در تولید محتوا برای حمایت از تولیدکننده داخلی برداشته شود. این اقدامات همه در برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «ایران ساخت» نمود پیدا کرد.

«ایرانی، ایرانی بخر» را از شعار خارج می‌کنیم

کرمی ادامه داد: جشنواره‌ای که تلاش دارد پتانسیل خفته موجود در کشور را آزاد کند تا حمایت از کالای ایران ساخت و توجه به داشته‌هایمان پر رنگ و برجسته شود و در کنار آن وظایف و تقسیم کار سه ضلع مثلث یعنی دولت و حاکمیت مصرف‌کننده (مردم)، و تولیدکننده نیز مشخص و گوشزد شود تا «ایرانی ایرانی بخر» از حالت شعار گونه خارج شود. برای رسیدن به این هدف باید قدر و منزلت مصرف‌کننده ایرانی گرامی داشته شود، یعنی تولیدکننده باید کالایی با کیفیت تولید کند و تکریم مشتری را در خدمات پس از فروش مطلوب پاس دارد. پس ایران ساخت به نوعی به دنبال مطالبه‌گری اجتماعی است. دولت و حاکمیت نیز باید در زمینه حمایت از تولیدات با کیفیت اقدام کند و در جهت استانداردسازی و نظارت لازم برای وضع قوانین در این زمینه اقدام کند.

برنامه‌های هنری ایران ساخت اجرایی می‌شود

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی همچنین عنوان کرد: همه باید برای رسیدن اهداف جشنواره یاری‌گر باشیم، برگزارکنندگان جشنواره و فعالان عرصه خبر و رسانه و هنرمندان تمامی در یک تیم هستیم تا در به ثمر رسیدن و ترویج حمایت از کالای با کیفیت ایران ساخت موفق باشیم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه نفرات برگزیده جشنواره در تولید آثار بعدی با موضوع حمایت از کالای ایران ساخت مورد حمایت قرار می‌گیرند، گفت: ۴ دی ماه ایران ساخت دوم، افتتاحیه و آغاز کار نمایش آثار خود را در خانه هنرمندان آغاز می‌کند. در طول برگزاری آن نمایشگاهی از آثار هنرمندان تجسمی با موضوع جشنواره برگزار می‌شود، همچنین برپایی ورک شاپ، نمایش فیلم و کارگاه شعر و شعرخوانی از دیگر برنامه‌های دیگر این جشنواره است. نظر به اینکه از سوی دبیرخانه زیست‌بوم برنامه شرکت‌های خلاق و نوآور ایران ساخت به عنوان یکی از مبادی ورود و تایید این شرکت‌ها شناخته شده است، همه برگزیدگان اول ایران ساخت می‌توانند فعالیت خود را به عنوان شرکت خلاق ادامه دهند. هشت دی ماه نیز مراسم اختتامیه ایران ساخت در تالار وحدت با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

مشارکت هنرمندان تجسمی پررنگ‌تر از دوره گذشته

در بخش بعدی این نشست مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی این رویداد گزارشی از فعالیت‌های این بخش ارائه داد و گفت: برگزاری ایران ساخت اقدامی مهم در ایجاد پیوند بین هنرمندان با جامعه دانش‌بنیان و مسئولان است. در این دوره در چهار بخش تجسمی هنرمندان آثار خود را ارسال کردند. ۸۴۰  اثر در این دوره جشنواره به بخش هنرهای تجسمی ارسال شد که از این تعداد به ترتیب ۹۳، ۳۰۵، ۲۳۰ و ۲۱۲ اثر مربوط به هر یک از حوزه‌های تصویرسازی، پوستر، کارتون (کاریکاتور) و عکس است. البته بخش عکس جشنواره در قالب جشنواره تصویر سال برگزار شد و برگزیدگان آن جوایز را دریافت کردند.

حمایت از شش ایده برتر ایران ساختی

علیرضا دلیری، دبیر تخصصی بخش ایده بازار نیز با بیان اینکه امسال شاهد ارسال ایده‌هایی با جذابیت بالا بودیم، اظهار کرد: در این دوره ۲۳۴ ایده به این بخش رسید که با شاخص‌هایی همچون جذابیت، شفافیت، نوآوری و برآورد هزینه پالایش اولیه آنها انجام شد. پس از این مرحله ۶۷ ایده انتخاب شد و با شاخص‌های جدی‌تر مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۲۵ ایده به داوری نهایی رسید؛ ۲۵ ایده‌ای که همگی قابلیت سرمایه‌گذاری و حمایت را دارا هستند. همگی این آثار ایده‌های فناورانه‌ای است که قابلیت ورود به بازار نیز در آنها وجود دارد.

وی همچنین بیان کرد: بخش ایده بازار ایران ساخت به دنبال ترغیب افراد دارای خلاقیت و نگاه نو است تا از این طریق در نگاه مردم نیز تغییرات ایجاد شود. همچنین عملیاتی شدن این ایده‌ها می‌تواند به بحث فرهنگ‌سازی کمک کند. علاوه بر این ترغیب به توسعه روش‌های نوین حمایت همچون سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز از برنامه‌های این بخش است تا این حوزه را جذاب‌تر دنبال کنیم. بنابراین ایران ساخت بستری برای تعمیم فرهنگ استارتاپی، فرهنگ سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سرمایه‌گذاری نوین و فرهنگ حمایت از کلای ایرانی فراهم می‌کند.

رشد چشمگیر ارسال آثار به بخش دیداری و شنیداری ایران ساخت

شهاب اسفندیاری، دبیر تخصصی بخش دیداری و شنیداری دومین جشنواره «ایران ساخت» نیز در این نشست خبری ضمن بیان اینکه برگزاری این رویداد با نمایش آثاری که در این حوزه دیده نشده، فعالیتی ترویجی به شمار می‌رود، عنوان کرد: در نخستین دوره نیز صدا و سیما به عنوان یکی از همکاران در برگزاری این رویداد به شمار می‌رفت؛ در این دوره نیز این حرکت ادامه‌دار پیگیری شد، با این تفاوت که با انتقال دبیرخانه به دانشگاه صدا وسیما شاهد اتفاقات مناسبی بودیم. از ظرفیت‌های این مرکز عالی آموزشی بهره بردیم تا به نوعی ارتباط با اساتید و بدنه تولید سازمان تسهیل شود. 

رییس دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: این تغییر باعث شد در این بخش شاهد ارتقا و رشد کمی و کیفی آثار باشیم، به گونه‌ای که در دوره نخست ۲۰۰ اثر به این بخش ارسال شد؛ اما با استقرار دبیرخانه در دانشگاه تعداد آثار ارسالی به یک هزار و ۴۱ اثر رسید. آثار برگزیده به ایران ساخت پخش می‌شود.

توسعه کسب‌وکارهای داخلی حوزه رسانه‌های دیجیتال

همچنین علی خان‌زاده، مدیر اجرایی بخش رسانه‌های دیجیتال جشنواره نیز گفت: موضوع رسانه‌های دیجیتال یکی از مهمترین بسترهای توسعه کسب و کارهای داخلی و زمینه ساز ایجاد اشتغال در کشور است و با این نگاه این بخش در جشنواره دوم ایران ساخت پیگیری شد. آثار ارسالی در این دوره با کیفیت‌تر از دوره گذشته بود و از مجموع ۲۶۴ اثر بعد از پالایش اولیه، ۷۶ اثر به داوری نهایی راه یافت. 

وی همچنین درباره شاخص‌های داوری نیز گفت: موضوع فرهنگ‌سازی و پایدار ماندن استارتاپ‌ها و کسب و کارهای دیجیتال برای هیات داوران در این دوره حائز اهمیت بود، بنابراین برخی برگزیده‌ها افرادی هستند که در طول سال‌ها کسب‌وکار خود را حفظ و رقابتی همراه با رشد داشته‌اند. بنابراین کشف ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را باید یکی از نقاط قوت جشنواره بدانیم.

کتاب "قند چین" رونمایی می‌شود

در بخش پایانی نشست نیز مهدی فرج‌اللهی، دبیر اجرایی بخش ادبیات جشنواره با بیان اینکه در این دوره بخش ادبیات در حوزه‌های شعر، داستان و مستند نگاری برگزار شد، گفت: در این دوره بخش داستان کوتاه به جشنواره اضافه و با استقبال خوبی مواجه شد. در مجموع نزدیک به ۵۰۰ اثر به بخش ادبیات ارسال و پس از غربالگری ۳۰ اثر در حوزه شعر، ۲۰ داستان و ۱۰ اثر مسندنگاری به داوری نهایی رسید. در نهایت ۵ اثر برگزیده در هر بخش انتخاب شد.

وی همچنین ابراز کرد: پس از برنامه افتتاحیه ۴ دی ماه نشست تخصصی شعرخوانی برخی آثار راه یافته با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود، همچنین کتاب "قند چین" از مجموعه آثار طنزپردازان استان یزد نیز رونمایی می‌شود.

بنابراین گزارش، دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان‌سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری‌سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش‌بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته‌سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده‌بازار و بخش دانش‌آموزی به همت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» ۴ تا ۸ دی ماه جاری برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب