امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35885 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد؛

نرخ مالیات با توجه به رکود موجود بالا نمی رود

خبرایران:وزیر امور اقتصاد و امور دارایی گفت: خوشبختانه روز گذشته ملاحظه شد که در بازار نیما 60 میلیون یورو عرضه شد و بازار ارز هم به سمت تعادلی شدن حرکت می‌کند.
نرخ مالیات با توجه به رکود موجود بالا نمی رود

به گزارش خبرایران، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در چهل و دومین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تدوین بسته‌ای در رابطه با ارز در ابتدای امسال گفت: به هر حال در تدوین این بسته ایراداتی وجود داشته و ما به موجب مصوبه شورای عالی اقتصاد، نظرات بخش خصوصی را اتخاذ کردیم و در آن پیش‌نویس بعد از برگزاری جلسه با بخش خصوصی و بانک مرکزی تغییرات محسوسی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه تغییرات در این بسته حاصل تعامل بخش خصوصی و دولتی بوده است، گفت: امروز من حدس می‌زنم آثار آن را در بازار می‌بینیم و خوشبختانه روز گذشته ملاحظه شد که در بازار نیما 60 میلیون یورو عرضه شد و بازار ارز هم به سمت تعادلی شدن حرکت می‌کند.

دژپسند بیان داشت:‌ ورود صادرکنندگان برای عرضه ارز به طرف عرضه کمک می‌کند و بانک مرکزی هم سیاست‌هایی را در طرف تقاضا ایجاد کرده که این مسائل می‌تواند تعادل را به بازار ارز برگرداند.

وی با بیان اینکه من راجع به  نرخ ارز کمتر صحبت می‌کنم، گفت: ولی تاکید دارم که ثبات بازار ارز بسیار مهمتر از چیزهای دیگر است به خصوص به این دلیل که صادرات ما واردات پایه است. بنابراین اگر ثبات را در بازار ایجاد کنیم از فواید آن همه بهره‌مند می‌شوند.

وزیر اقتصاد و امور دارایی بیان داشت: با این جریان و تعادل می‌توان به ثبات بازار ارز و ثبات در اقتصاد رسید، زیرا با تغییرات مستمر در اقتصاد سود نمی‌بریم، بنابراین باید به هم کمک کنیم تا اولا آنچه قرار است اتخاذ شود، قوام داشته باشد و آنچه به عنوان مصوبه به منصه ظهور درمی‌آید، به آن پایبند باشیم.

دژپسند با تاکید بر اینکه باید در تعامل قوی و دوسویه با بخش خصوصی حرکت کنیم، گفت: فایده در گفت‌وگو و تعامل به وجود آمدن روابط سازنده و منعطف است، البته قرار نیست در این بحث‌ها همه رضایت صد در صدی داشته باشند، زیرا در این شرایط تعامل به وجود نمی‌آید.

وی با بیان اینکه باید خلل سرمایه‌گذاری خارجی را حل کنیم، گفت: فعالان اقتصادی بخش خصوصی در استان‌ها می‌توانند سفیر سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی باشند و در اینجا اتاق باید نقش فعالی را بازی کند.

وزیر اقتصاد و امور دارایی بیان داشت: فضای کسب و کار بهبود رتبه قابل توجهی داشت و از 152 به 118 رسیده بود، اما دوباره این رتبه در حال تنزل است، البته عواملی غالبا برون دولتی بر این امر مؤثر بوده است و بنابراین لازم است بخش خصوصی نقش فعال و مسئول خود را ایفا کند.

دژپسند بیان داشت: باید مقررات زائد حذف شود و بخش خصوصی در شناسایی آن به ما کمک کند.

وی اظهار داشت: ما معتقدیم که مصوبات برای اجرا باید پیگیری شود، به همین دلیل در حال تهیه گزارشی هستیم و می‌خواهیم  بر روی مصوبات تاکید خاصی داشته باشیم.

دژپسند در ادامه در مورد مالیات گفت: من به عنوان معلم بخش عمومی می‌گویم، ما نمی‌توانیم بدون توجه به رشد اقتصادی، تداوم سرمایه‌گذاری راجع به نرخ مالیاتی بحث کنیم.

وی  اظهار داشت:‌اما یک واقعیت را باید قبول کرد که نسبت مالیات T به تولید ناخالص داخلی GDP در ایران پایین است و سال‌هاست هدف‌گذاری می‌شود، به 10 درصد برسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه افرادی می‌خواهند مالیات را افزایش دهند، اما ما در عدد آن اختلاف نظر داریم،‌گفت: اما قرار نیست برای رسیدن به نسبت مطلوب، به مؤدیان خوش حساب و شفاف ظلم شود.

دژپسند با اشاره به معافیت‌های مالیاتی گفت:‌ این معافیت‌ها در راستای توسعه اقتصادی بوده که اما فرار مالیاتی قابل قبول نیست و بنابراین از شما فعالان بخش خصوصی می‌خواهم که ما را در شناسایی فرارهای مالیاتی کمک کنید.

وی بیان داشت: ما به دنبال استقرار شبکه جامع مالیاتی هستیم و می‌خواهیم ممیزی را بهتر سازمان ببخشیم. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به فعالان اقتصادی بدون شناسنامه بیان داشت: اتفاقا اینها درآمد خوبی از فعالیت‌های اختلال‌زای اقتصاد دارند و اگر این افراد را به تور بیندازیم  دیگر نیاز نیست که برای افزایش درآمد مالیاتی به سراغ مؤدیان خوش حساب بیاییم.

دژپسند با بیان اینکه در مورد مالیات آستان قدس رضوی کارهایی انجام شده است، گفت: با توجه به رکود نمی‌گذاریم نرخ مالیات بالا برود.

وی بیان داشت: هدف‌گذاری کردن تورم کار خوبی است و نباید اجازه دهیم تورم بالا داشته باشیم و اعتقاد من این است که برای هدف‌‌گذاری تورم نباید به سرمایه‌گذاری و تولید آسیب وارد شود و اگر بخواهیم برای رشد سرمایه‌گذاری تولید هدف‌گذاری کنیم ، باید با روش‌های غیرتورمی کار را پیش ببریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به معایب بزرگ بودن دولت گفت: بخش خصوصی در این ارتباط می‌تواند ما را یاری کند، تمام واگذاری‌ها تبدیل به چالش شده است و به همین دلیل چند مورد از این واگذاری‌ها در دقیقه 90 با مقاومت مواجه و در نتیجه  متوقف شد.

دژپسند بیان داشت:‌ دامنه واگذاری‌ها فقط شرکت‌های دولتی نیست، بلکه شرکت‌های بانکی نیز می‌تواند شامل واگذاری‌ها شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی به ما بگوید چگونه انتقال‌ها صورت گیرد تا افزایش کارآیی اقتصادی داشته باشیم، گفت: برخی  مسائل را به حساب واگذاری‌ها می‌گذارند، اما بخشی از بحران هفت تپه هیچ ربطی به واگذاری ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بخش خصوصی به ما در تدوین روش‌ها کمک کند و در عین حال هم از طریق تشکیل کنسرسیوم شرکت پروژه جدید یا هر طریق دیگر وارد عمل شود.

دژپسند با اشاره به اینکه یکی از مشکلات رسوب کالا در گمرکات است، گفت: ما برای واردات مواد اولیه، قطعات یدکی و کالاهای سرمایه‌ای فرش قرمز پهن می‌کنیم، اما از آنجا که باید در بستر قانون باشد برای جلوگیری از واردات غیرمعمول، غیرمجاز،‌ نامتعارف و قاچاق باید چشم عقاب داشته باشیم و به همین منظور در این مورد به کمک بخش خصوصی نیاز داریم.

وی همچنین گفت:‌ بخش خصوصی در شرایط طبیعی شریک اداره اقتصاد کشور و در شرایط تحریم جلودار اقتصاد کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: بخش خصوصی با توانمندی بالای خود می‌تواند از موانع بین‌المللی عبور کند و اتفاقا به یاری دولت و اقتصاد کشور بپردازد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب