امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 357 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد خبر داد؛

تشکیل هیئتی 5 نفره برای صدور پروانه حرفه‌ای خبرنگاری

خبرایران، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به ایده اولیه «صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای» از سوی دکتر معتمدنژاد، بر لزوم پیگیری این موضوع تأکید کرد.
تشکیل هیئتی 5 نفره برای صدور پروانه حرفه‌ای خبرنگاری

به گزارش خبرایران، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به ایده اولیه «صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای» از سوی دکتر معتمدنژاد، گفت: خبرنگاران باید پروانه حرفه‌ای داشته باشند، اما مرجع تشخیص و صدورش سازمانی حرفه‌ای است نه دولت. اصولاً دولت نه صلاحیت دارد و نه مصلحت است که بخواهد پروانه فعالیت کار حرفه‌ای را صادر و یا ابطال کند.

وی افزود: به همین جهت یکی از رویکردها و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم لایحه تأسیس «نظام صنفی رسانه‌ای» است تا مثل 9 نظام دیگر (پزشکی، پرستاری، مهندسی ساختمان، کشاورزی، روانشناسی و ... ) متکی به قانون مصوب مجلس باشد، این مطالبه بحق صنف باید جامه عمل بپوشد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اضافه کرد: بدیهی است تا پدید آمدن آن ایده آل،‌ مجبور به اصلاح وضع موجود هستیم. به پروانه‌ها و در واقع کارت‌های صادره توسط رسانه‌ها و به‌ویژه مؤسسات معتبر مطبوعاتی - رسانه‌ای، ارج و قرب بیشتری داده شود و در عمل، بیش از کارت دولتی به رسمیت شناخته شود.

انتظامی همچنین از تشکیل هیئتی برای رسیدگی به این موضوع خبر داد و گفت: این هیئت می‌تواند متشکل از 5 نفره باشد و به جای آن که هر 5 نفر از معاونت مطبوعاتی باشند، می‌تواند به شکل زیر باشد:

 

1. یک استاد ارتباطات (یا روزنامه‌نگاری) به انتخاب شورای پژوهشی «مرکز مطالعات رسانه»

2. نماینده شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی روزنامه‌نگاری

3. نماینده شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی مطبوعات

4. نماینده انجمن خبرنگاران حوزه رسانه

5. مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی

 

وی همچنین یادآور شد: انشاءالله با مشخص شدن نمایندگان ردیف های 1 و 3 و 4 که ظرف روزهای آینده رخ می‌دهد، این هیئت کار خود را آغاز و ضمن رسیدگی به درخواست های 2، 3 ماه گذشته، در پروانه های صادره قبلی نیز تجدیدنظر خواهد کرد و به طور جدی سایر حمایت‌های مادی و معنوی به‌ویژه احترام و آموزش و ارتقاء کیفی را دنبال می‌کند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تصریح کرد: شاید این روش تا جایگزین شدن قانونی «نظام صنفی رسانه» تا حدی به ایده آن استاد (معتمدنژاد) نزدیکتر باشد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب