امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35495 تاریخ انتشار: سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حسن مهدوی مطرح کرد؛

فیلم مستند شناسنامه‌ی سینما است

خبرایران: «حسن مهدوی» که با صداگذاری 6 عنوان فیلم مستند، پُرکارترین صداگذار بخش مسابقه ملی دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت است، اعتقاد دارد فیلم مستند مغز متفکر سینمای هر کشور و شناسنامه‌ی آن محسوب می‌شود.
فیلم مستند شناسنامه‌ی سینما است

این صداگذار در گفتگو با ستاد خبری دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت اظهار کرد: سال‌های بسیاری است که عشق به سینمای مستند باعث شده در عرصه‌ی صداگذاری فعالیت داشته باشم. هرچند بضاعت سینمای مستند اندک است اما من توقعاتم را به حداقل رسانده‌ام تا بتوانم به فعالیت در این حوزه ادامه دهم.

وی با تاکید بر این که سینمای مستند را به داستانی ترجیح می‌دهد، گفت: همواره معتقدم سینمای داستانی هیاهوی بسیار برای هیچ است اما سینمای مستند صاحب تفکر است و برای من مهم است که در ثبت هویت ملی کشور خودم سهمی داشته باشم. عشق به این کار باعث شده حتی از زندگی شخصی بگذرم چون زمان دست خودم نیست و این کار شب و روز ندارد. دوستان هم اعتماد دارند و فیلم‌هایشان را برای صداگذاری به من می‌سپارند.

مهدوی در ادامه افزود: صدابرداری مستند بسیار دشوار است چون در فیلم‌های مستند مانند سینمای داستانی نمی‌توان صداهای صحنه را کنترل کرد و فضاسازی به ویژه آمبیانس صدا در چنین شرایطی بسیار اهمیت دارد. من به هر نقطه‌ای از ایران که سفر می‌کنم، تجهیزات ضبط صدا را به همراه می‌برم تا آرشیوی ایرانی از صداهای مختلف داشته باشم.

این صداگذار با اشاره به اهمیت برخورداری از یک استودیو خوب برای صداگذاری آثار مستند، گفت: من در کنار همکاران خوبی همچون هایده صفی‌یاری، محمدرضا دلپاک، حسین مهدوی و رضا نریمانی‌زاده کار می‌کنم و کار در کنار این افراد و فیلمسازانی نظیر اصغر فرهادی که فیلم خود را به من سپرده‌اند باعث شده از هر هنرمندی درسی بیاموزم.

وی درباره کیفیت مستندهای اخیر نسبت به آثار تولید شده در گذشته توضیح داد: مستندها هر سال بهتر و بیشتر می‌شوند. توجهات مسوولان هم به این حوزه طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. به عنوان مثال من سال‌هاست در جریان جشنواره سینماحقیقت هستم، اما دو سال گذشته جشنواره تبلیغات خوبی برای مستندسازان انجام داده است. درصد تماشاگران افزایش یافته و فیلم‌های خوب فارغ از اسم و رسم آدم‌ها به جشنواره راه یافته‌اند. این نکات نشان می‌دهد سینماحقیقت جشنواره‌ای بین‌المللی است و کیفیت و تنوع کار برایش مهم است.

مهدوی در پایان پیشنهاد داد: ای کاش جوایزی که به بخش‌های فنی از جمله فیلمبرداری و صدا اعطا می‌شود، ابزاری بودند که هر حوزه با آن سر و کار دارند؛ مانند دوربین فیلمبرداری به عنوان جایزه برای بهترین فیلمبردار یا تجهیزات صدا برای بهترین صدابردار یا صداگذار. چرا که با توجه به افزایش قیمت ارز و پیشرفت سریع تکنولوژی تهیه این امکانات برای عوامل سینما کمی دشوار شده است.

گفتنی است «حسین ابراهیمی» با صداگذاری 5 فیلم «خانه‌ای برای تو»، «آن زمستان»، «زیرحکم»، «پدر طالقانی» و «من باید پرواز کنم» عنوان دومین صداگذار پرکار بخش مسابقه ملی دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت را به خود اختصاص داده است و حسن شبانکاره، حسین قورچیان و انسیه ملکی هر کدام با صداگذاری سه فیلم، در جایگاه سوم جای گرفته‌اند.

*دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب