امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35470 تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد؛

مسابقه تسلیحاتی در منطقه راه انداخته اند/ عربستان توقع نداشته باشد ایران در مورد جنایات یمن بی‌تفاوت باشد/ دوره‌گردی نخست‌وزیر نگون‌بخت اسرائیل درمنطقه برای نشان دادن خودش است/ ما پای مقاومت ایستاده‌ایم و در مقابل رژیم صهیونیستی می‌ایستیم

خبرایران: رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی گفت: عربستان نمی‌تواند از ایران توقع داشته باشد کار غلطی را که در یمن انجام می‌دهد تأیید کنیم.
مسابقه تسلیحاتی در منطقه راه انداخته اند/ عربستان توقع نداشته باشد ایران در مورد جنایات یمن بی‌تفاوت باشد/ دوره‌گردی نخست‌وزیر نگون‌بخت اسرائیل درمنطقه برای نشان دادن خودش است/ ما پای مقاومت ایستاده‌ایم و در مقابل رژیم صهیونیستی می‌ایستیم

به گزارش خبرایران، علی لاریجانی در اختتامیه سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امشب در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالیم که سیاستمداران اهل مقاومت در جلسه حضور دارند.  تشکر می‌کنیم از آیت‌الله اراکی که این نشست را ترتیب دادند.

وی افزود: نکته مهمی که در منطقه با آن مواجهیم این است که یک تحرکاتی در منطقه و میان کشورهای مهم اسلامی وجود دارد که باید ماهیتش شناخته شود و اگر این معرکه دقیقاً باز نشود ممکن است به بیراهه برویم.

رئیس مجلس تصریح کرد: حادثه مهمی که در منطقه با آن مواجهیم یکی از خصوصیاتش این است که به هم ریختگی امنیتی در منطقه ایجاد کرده است. 

رئیس قوه مقننه بیان کرد: مسئله بعدی خلق جریانات تندرو و تروریستی است که انرژی کشورهای اسلامی را مستهلک می‌کند. در کشورهایی که این مشکل بوجودآمد نظامیان دچار فرسودگی شدند و سلاح‌ها از میان رفت. البته درست است کاهش پیدا کرده در سوریه، عراق و افغانستان.

وی گفت: مسابقه تسلیحاتی در منطقه راه انداخته اند و حجم عظیمی از سلاح وارد منطقه می‌شود. کشورهای کوچک سه برابر گستره خودشان سلاح خریداری می‌کنند که منشأ آن مشخص نیست.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در فروش اسلحه به دنبال سرقت اموال منطقه در پوشش دیگری هستند، گفت: ترامپ به صراحت می‌گوید کشوری که در یمن دارد جنایت می‌کند به خاطر اینکه پول به ما می‌دهد را حمایت می‌کنیم.

وی به صف کشی در منطقه اشاره کرد و گفت: اکنون آرایش جدیدی در منطقه به وجود آمده که جزو شرایط طبیعی منطقه نیست، لذا طراحی پشت همه مجموعه تحولات است.

رئیس مجلس با بیان اینکه این به هم ریختگی‌ها به خاطر اختلافات منطقه‌ای است، تصریح کرد: اگر ما با سعودی مخالفیم به خاطر رفتارهای عجیب و غریب در یمن است وگرنه آنان هم کشور اسلامی هستند و با آنان مشکل دیگری نداریم. با امارات هم همین گونه به این رفتارها ایراد داریم.

لاریجانی با بیان اینکه زمانی سعودی‌ها و برخی کشورهای دیگر منطقه از این اشتباهات کرده بودند و به جای اینکه از انقلاب اسلامی در ایران خوشحال باشند، در مقابلش صدام را علیه ایران تحریک کردند و این اشتباه بزرگ بود، گفت: زمانی که مرحوم آیت‌الله هاشمی رئیس‌جمهور بود و با ملک‌عبدالله رابطه ایران با عربستان را حل کردند و روابط در سطوح مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی برگزار می‌شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه یک مقام امنیتی سعودی می‌گفت ما دو اشتباه در مورد شما داشتیم و یکی از آن اشتباه‌ها کمک به صدام بود، اشتباه دوم ما هم این بود که جریان تروریستی طالبان را علیه ایران به وجود آوردیم.

لاریجانی با بیان اینکه ما مشکلی با عربستان نداریم، بیان کرد: نمی‌توانند از ایران توقع داشته باشند در کار غلطی که در یمن انجام می‌دهند ما تأییدشان کند!

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: در سفری که به یمن داشتیم علی عبدالله صالح به من گفت مشکلی در این کشور داریم و آن اینکه دلمان می‌خواهد با حوثی ها کار کنیم و از ایران خواست وساطت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از ملک‌های منطقه حرف بی‌ربطی زد که ایران می‌خواهد هلال شیعی در منطقه تشکیل دهد! باید بگوییم که ما نیازی به چنین رفتاری نداریم و آنان می‌دانند چنین ادعایی دروغ است. ما همان اندازه که به حزب الله کمک می‌کنیم به حماس هم کمک می‌کنیم.

لاریجانی تأکید کرد: ارزیابی ما این است که طرح چنین مسائلی کاملاً آمریکایی و اسرائیلی است و طرح‌هایی مانند معامله قرن چند جنبه دارد که یکی از این مسائل تسلط رژیم صهیونیستی بر منطقه است. 

رئیس قوه مقننه گفت: دوره‌گردی نخست‌وزیر نگون‌بخت اسرائیل هم به همین دلیل است که فکر می‌کند باید خودش را نشان دهد.

وی با اشاره به صحبت‌های کسینجر درباره اینکه نفت منطقه نباید در اختیار عرب‌ها قرار گیرد، افزود: چپاول منطقه برای غربی‌ها موضوعی اساسی است و باید سناریویی درست کنند که بتوانند نفت منطقه را چپاول کنند. و قراردادهای عظیم آمریکایی ها با امارات و عربستان رکن این طرح است. 

لاریجانی گفت: باید مسئله‌ای را به وجودبیاورند که بتوانند در سایه آن این چپاول را انجام دهند و برای همین ایران را سیبل کرده‌اند. بحث شیعه و سنی راه می‌اندازند و مباحث دخالت ایران را مطرح می‌کنند. با اینکه ایران در منطقه کمر تروریست را شکست اینها باز هم می‌گویند ایران حامی تروریست است.

رئیس مجلس اظهار کرد: شاید اینها ازنظر آرایش سیاسی بتوانند کاری از پیش ببرند و به نظرم بیشتر هم خواهد شد و برخی کشورهای دیگر هم در این آرایش حضور خواهند یافت، اما بعید است مردم فلسطین تحت هیچ شرایطی فراموش شوند. ممکن است کشورها بنابر منافع خودشان و روابط با آمریکا چیزی نگویند، اما مردم منطقه از اسرائیل نفرت دارند. و کشورهایی که از نخست وزیر رژیم صهیونیستی دعوت می‌کنند روی این مسائل سرپوش می‌گذارند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: جنایت سعودی در ترکیه به موضوع جهانی تبدیل شد و دیگر این گونه نیست که افکار عمومی اختیار را در دست دولت‌ها قرار دهند و جریان‌های مقاومت متوجه شدند که تحلیل‌های آنان از شرایط منطقه درست نبود.

لاریجانی با بیان اینکه امروز اخوان متوجه شده است که تحلیل‌های آنان از شرایط درست نبوده است، گفت: در همان اوایلی که مسائل سوریه رخ داده بود، برخی آمدند و اعتراض کردند که چرا از سوریه دفاع می‌کنید و ما به آنان گفتیم توطئه‌ای در جریان است. هم سعودی‌ها در سوریه اشتباه کردند و هم برخی کشورهای دیگر و فکر می‌کنم متوجه شده اند که اشتباه کردند.

وی خطاب به سعودی و امارات گفت: شما در زمان انقلاب علیه ایران صدام را تسلیح کردید و این اشتباه دوم شما بدون تلافی نخواهد بود. ما از کشورهایی که خطای قبلی را انجام دهند نمی‌گذریم و نمی‌گذاریم کنار آمریکا قرار گیرند و به سود اسرائیل توطئه‌ای را در منطقه شکل دهند.

لاریجانی گفت: ما پای مقاومت ایستاده‌ایم و در مقابل رژیم صهیونیستی می‌ایستیم و نخواهیم گذاشت معامله قرن شکل گیرد. به ایران خرده می‌گیرند که چرا حزب الله در منطقه قدرت بزرگی شده، ما می‌گوییم حقش است چون اگر حماس و جهاد اسلامی قوی نبودند شما بعد از دو روز از غزه فرار نمی‌کردید.

لاریجانی تصریح کرد: این برای مسلمانان می‌ماند که در شرایط خطیر منطقه نخست وزیر صهیونیستی را به کشورهای خود دعوت می‌کنید و این در ذهن تاریخ خواهد ماند. کشورهای اسلامی نباید خود را اینقدر ارزان کنند.

وی گفت: مقاومت هر سال در منطقه قدرتمندتر می‌شود و جریان سرمایه فکری مقاومت در میان کشورهای منطقه رو به صعود است، لذا از این الفاظی که با نام معامله قرن برای خود درست می‌کنند طرفی نمی‌برند. برخی کشورهای منطقه دست از دوگانه بازی بردارند و روراست باشند چرا که ایران از آنان رفتارهای دوگانه را نمی‌پذیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سعودی‌ها نیروی نظامی اجیر و وارد یمن می‌کنند، گفت: مردم یمن بسیار دلاور هستند و کسی را که به کشورشان تجاوز کند رها نمی‌کند. 

رئیس مجلس خطاب به حاضران  خاطرنشان کرد: از اینکه به ایران تشریف آوردید تشکر می‌کنم و امیدوارم با هدایت‌های شما شرایط منطقه عوض شده و مشکلات مسلمانان حل شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب