امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35384 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور معاون برنامه ریزی، پژوهش و فن آوری اطلاعات نهاد؛

آیین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان تهران برگزار شد

خبرایران: آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان تهران با حضور معاون برنامه ریزی، پژوهش و فن آوری اطلاعات نهاد برگزار شد.
آیین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان تهران برگزار شد

به گزارش خبرایران،مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار روز دوشنبه ۲۸ آبان با حضور حجت الاسلام و المسلمین، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران؛ امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس؛ شکراله حسن بیگی، سرپرست استانداری تهران؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران، مسئولین استانی، شهرستانی و کتابداران استان در سالن همایش های موزه ملی ایران برگزار شد.

علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اظهار داشت: تا سال ۹۶ تعداد کتابخانه های عمومی استان تهران ۱۵۰ باب بود که طی یکسان گذشته ۵ باب دیگر به آن اضافه شد.

وی از کتابخانه های شهید پورغلامی، شهید رجایی، شهید عراقچی، شهید آویزی و عطرگل محمدی به عنوان کتابخانه هایی یاد کرد که در سالجاری به کتابخانه های استان افزوده شده است.

نیکنام با بیان اینکه ۳۷ کتابخانه نیز در سال ۹۷ مقاوم سازی شده است، ادامه داد: از اعتبارات دولتی برخوردار نیستیم و همه اعتبارات لازم را از سهم نیم درصدی شهرداری ها تامین می کنیم با این وجود توانسته ایم در سال جاری با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال، ۳۷ کتابخانه را تعمیر کرده و ۱۵ میلیارد ریال نیز صرف تجهیزات برای نوسازی کتابخانه ها کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران اضافه کرد: کتابخانه مرکزی پارک شهر نیز تعمیر و در اوایل سال ۹۸ افتتاح می شود. فضای داخلی این کتابخانه را استانداردسازی و مدرن کرده ایم هرچند سعی شد ارزش میراث فرهنگی ساختمان نیز حفظ شود.

به گفته وی، علاوه بر کمک ماهانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در قالب تامین منابع کتاب، اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز مبلغ ۱۲ میلیارد ریال جهت خرید منابع در سال جاری هزینه کرده است.  

نیکنام با اشاره به برنامه های ثابت کتابخانه های عمومی استان تهران از برخی فعالیت ها از جمله برگزاری کلاس های آموزشی با موضوعات ادبی، مذهبی، اجتماعی و روان شناسی یاد کرد و گفت: دوره های مشاوره روان شناسی با نگاه کاهش آسیب های اجتماعی از جمله این فعالیت ها است.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با ۲۵ هزار شرکت کننده و برگزاری برنامه های متنوعی مانند شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و شرح و تفسیر صحیفه سجادیه پرداخت.

وی افزود: خیران در سالجاری ۱۷۸ هزار کتاب به کتابخانه های عمومی استان تهران اهدا کردند.

 

 انسان به واسطه قلم در قله قرار می گیرد

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در این مراسم گفت: برای افزایش علم راهی جز کتاب نداریم. زیرا انسان به وسیله قلم در قله قرار می‌گیرد.

وی افزود: در صورتی که می‌خواهید با کلام خدا و با آموزه‌های الهی آشنا شوید باید با کتاب ارتباط داشته باشید. یکی از اصول تربیتی اسلام قرائت، تلاوت و تدبر در قرآن است؛ لذا فرزندان اسلام، فرزندان قرآن و فرزندان پیامبر باید در این عرصه پیشگام باشند.

وی ادامه داد: بزرگ ترین کتابخانه‌ها پس از اسلام با صدها هزار جلد کتاب ایجاد شد؛ کتاب هایی که در تاریخ بی نظیر بوده اما همین کتابخانه‌ها توسط مغولان به آتش کشیده شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه در عصر طلایی بشر زیر سایه اسلام هم وزن کتاب های ترجمه شده طلا اهدا می شد. توجه به علم زمینه ظهور شخصیت های علمی مانند ابن سینا و خواجه نصیر را فراهم کرد.  

امام جمعه موقت تهران افزود: مدرسه اسلام، مدرسه کتاب و قلم  و تربیت انسان عالم است. بنابراین برای افزایش علم راهی جز کتاب نداریم. از قرآن می‌توان این معنا را استنباط کرد که انسان به دلیل آنکه از قدرت نگارش برخوردار است می‌تواند اهم موجودات باشد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه در میان همه موجودات، انسان است که قدرت نگارش دارد، افزود: اگر قلم نبود امروز حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در جامعه ما حضور نداشت؛ ما احتیاج به یک تحول، یک جهش و حرکت ویژه برای بازگشت به هویت واقعی خود داریم.

وی ادامه داد: در ۲۰۰ سال حکومت قاجار و پهلوی رابطه علمی ما با نسل گذشته قطع شد، آنها خسارات فراوانی از نظر علمی، اقتصادی و سیاسی وارد کردند و به تاراج سرمایه‌ها و ثروت‌ها پرداختند. اراده آنها در قطع ارتباط ما با گذشته بود.

به گفته ابوترابی فرد، در آن دوران هویت ملی، دینی، ‌اسلامی و علمی ما آسیب دید اما باید به علم، نگارش و مطالعه و تحقیق برگردیم.

وی افزود: یکی از دلایلی که آزادگان ما اسارت را به دانشگاه تبدیل کردند این بود که به قلم روی آوردند و هر که هر چه می‌دانست به دیگری می‌آموخت، بنابراین باید انگیزه جدی برای مطالعه خلق کرد.

 

چانه فرهنگ را کم برداشتند

فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این آیین بر اهمیت نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه و معضلات عرصه نشر و چاپ کتاب اشاره کرد و گفت: کمیسیون فرهنگی برای افزایش بودجه فرهنگی در بودجه سال آینده تلاش خواهد کرد.  

وی با اشاره به مشکلات  اقتصادی و گرانی کاغذ ادامه داد: کمیته‌ای در کمیسیون فرهنگی مجلس برای بودجه سال ۹۸ تشکیل شده است.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد: سعی کرده ایم در بودجه سال ۹۸ بودجه حوزه فرهنگ را ارتقا دهیم اما از مجموع ۴۲۶ هزار میلیارد تومان فقط ۹ هزار میلیارد تومان به بخش فرهنگی تخصیص می یابد که رقم کمی است و تلاش می‌کنیم از بخش های دیگر بودجه‌ای را برای فرهنگ اخذ کنیم.

در این مراسم همچنین از  برگزیدگان و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر شد.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب