امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35324 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد خزاعی در نشست خبری اعلام کرد؛

داوری 57 چهره سرشناس سینمایی در پانزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت / برگزاری هفته فیلم مقاومت در لبنان 12 الی 15 آذرماه / کمپین حمایت سینماگران از مردم مظلوم یمن/ باید جشنواره مقاومت محفلی برای تربیت سفیران هنری خارجی باشد

خبرایران: دبیرجشنواره بین المللی مقاومت با اشاره به حضور 200 فیلم داخلی و خارجی و 57 چهره سرشناس که داوری این جشنواره را برعهده دارند، گفت: جشنواره بین المللی مقاومت با شش بخش مستند، کوتاه، روایت نو و جلوه گاه نور و بین المللی از هفته آینده وارد رقابت می شوند. که البته برگزیدگان آن ها در بخش های مجزایی به جشنواره می آیند و مورد تقدیر قرار می گیرند.
داوری 57 چهره سرشناس سینمایی در پانزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت / برگزاری هفته فیلم مقاومت در لبنان 12  الی 15 آذرماه / کمپین حمایت سینماگران از مردم مظلوم یمن/ باید جشنواره مقاومت محفلی برای تربیت سفیران هنری خارجی باشد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «رونمایی از پوسترهای پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت» صبح امروزسه شنبه 29 آبان ماه 1397 با حضور«محمدخزاعی» دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و اصحاب رسانه در سالن اسوه برگزارو در ابتدای نشست خبری رونمایی از پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، به بهانه نکوداشت از همسر حمید آخوندی دعوت شد تا از این پوستر رونمایی شود. او در معرفی آخوندی، گفت: حمید مرد عمل بود و از شعارزدگی فرار می کرد. همیشه برای حل مسائل و مشکلات مردم گام بردارد. جانباز بودند ولی هیچ وقت کارت جانبازی نگرفتند و به کسی هم نگفتند جانباز هستم.

 

رونمایی از پوستر نکوداشت سیدضیاءالدین دری به دست پسرش«نوید دری»

نوید دری فرزند سیدضیاءالدین دری در پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما هنوز داغدار هستیم و این بزرگداشتها واقعا تسلی خاطر ماست. واقعا جایشان خالی است و آثارشان چون خورشید تابان می‌درخشد. پدرم در میان شما مقاومتیها حضور دارد و به گسترش و توسعه این جشنواره‌ها می بالد. از پوستر نکوداشت سیدضیاءالدین دری هم رونمایی شد.

 

رونمایی از پوستر نکوداشت «حبیب الله کاسه ساز» به دست پسرش

 حبیب الله کاسه ساز هم از بنیانگذاران عرصه نمایش دفاع مقدس بود که فرزند او در جمع رسانه ها حضور داشت و از پوستر نکوداشت پدرش رونمایی کرد.

 

رونمایی از پوستر نکوداشت « یدالله صمدی » به دست دخترش «بنفشه صمدی»

یدالله صمدی سال های سال با عشق و صادقانه در سینمای ایران گام برداشت تا جاودانه شود و لبخند و مهربانی شان را از یاد نمی برند. بنفشه صمدی دختر و سعید کریمی داماد این کارگردان از این پوستر نکوداشت رونمایی کردند.

بنفشه صمدی، گفت: قبل از رفتن پدرم هم دست اندرکاران جشنواره مقاومت کنار ما بودند و امروز هم نکوداشت برگزار می‌کنند. درباره پدرم صحبت کردن گزافه‌گویی است چون همه مردم و سینما او را می‌شناسند. پدرم در عرصه صنفی و کارگردانی پررنگ بودند ولی از خانواده‌شان هم غافل نشدند. نسل امروز سینمای ایران هم برای کار و خانواده‌شان وقت نمی‌گذارند و واقعا نمی‌دانم چه معجزه‌ای بوده که امثال پدرم به همه چیز رسیدگی می‌کردند و توجه داشتند.

سعید کریمی دستیار و داماد مرحوم یدالله صمدی گفت: یادم می‌آید که در شیراز محمد خزاعی برای ایشان پیامکی فرستادند برای داوری در جشنواره مقاومت ولی نمی‌دانستند ایشان در بستر بیماری است. از آن روز ایشان در کنار ما بودند. این را بدانید امثال یدالله صمدی همیشه خواهند بود تا این سینما زنده است و ان شالله بتوانیم این مسیر را ادامه بدهیم.

 

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت درباره نکوداشتها اظهارداشت: بزرگانی که در جشنواره مقاومت نکوداشت آنها برگزارمی‌شود همه از خوبان و موثرین توسعه انقلاب اسلامی با زبان فرهنگ وهنر بودند. شخصیتی چون یدالله صمدی که پدر مهربان سینما و اندیشه‌ای به یادماندنی بود. حبیب الله کاسه ساز که در حق او بعد از مرگ اجحاف شد و امپراطور جهنم را کنار او دیدیم و بعد بیمار شد و از میان ما رفت. هیچ وقت نگاه و اندیشه استکبارستیزی ضیاءالدین دری فراموش نمی‌شود حتی با پشتیبانی‌هایی که برخی اوقات به آثار ایشان نمی‌شد چون برخی کارهای ایشان را دوست نداشتند و حمید آخوندی همیشه جاودانه است چون بدون چشم داشت و تظاهری برای مردم کار می‌کرد. ان شالله دوشنبه پنجم آذر در تالار وحدت از این بزرگان تقدیر خواهیم کرد.

یزدان عشیری روابط عمومی جشنواره مقاومت توضیح داد: روز دوشنبه افتتاحیه جشنواره مقاومت و در سالنهای عصر جدید و فلسطین نمایش فیلم خواهیم داشت. سینما فلسطین به عنوان محل اصلی جشنواره و اختتامیه هم در برج میلاد خواهد بود.

محمد خزاعی دبیر جشنواره مقاومت درباره زمان برگزاری جشنواره در لبنان گفت: دوازدهم الی پانزدهم آذرماه هفته فیلم مقاومت در لبنان با اکران فیلم های امپراطور جهنم، تنگه ابوقریب و سرو زیر آب آغاز می شوند.

دبیر جشنواره مقاومت در پاسخ به سوالی مبنی بر موضوع ترور قدوس فرهمند بازیگر افغانستانی امپراطور جهنم که گفته می شود به دلیل حضور در جشنواره مقاومت بوده، تصریح کرد: اینکه آیا کشته شده یا نه موضوعی بوده که از طریق رایزن افغانستان پیگیری کردیم که ما هم خبر مخابره شده را دیدیم. ولی سوال مان این بوده که دلیل این ترور و کشته شدن چه بوده؟! البته در فضای مجازی به جشنواره مقاومت ربط دادند که زاییده محتوای مجازی بوده که چندی است سعی می شود به بهانه تسویه حساب با جشنواره های دیگر، اتفاقات و شائبه هایی برای جشنواره مقاومت ایجاد کنند.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت با اشاره به حضور 200 فیلم داخلی و خارجی و 57 چهره سرشناس که داوری این جشنواره را برعهده دارند، گفت: جشنواره بین المللی مقاومت با شش بخش مستند، کوتاه، روایت نو و جلوه گاه نور و بین المللی از هفته آینده وارد رقابت می شوند. که البته برگزیدگان آن ها در بخش های مجزایی به جشنواره می آیند و مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: 24 اثر خارجی از میان 926 اثر نمایش داده خواهد شد که از میان 94 کشور به جشنواره بین المللی فیلم مقاومت رسید. اما به دلیل محدودیتهایی دست به انتخاب زدیم و آثار به حداقل رسید. نهایتا این آثار از کشورهای سوریه، عراق، لبنان، عربستان سعودی، آمریکا، فرانسه، ترکیه، بوسنی هرزگوین، انگلیس و... در بخش مسابقه با هم رقابت خواهند کرد. در مجموع 42 فیلمساز خارجی هفته آینده به ایران می آیند که بستری برای رسانه ها هم فراهم خواهد شد با این ها گفتگوهایی داشته باشند.

 

کمپین حمایت سینماگران از مردم مظلوم یمن

خزاعی یکی از اتفاقات جدی امسال جشنواره مقاومت را برپایی کمپین حمایت سینماگران از مردم مظلوم یمن دانست و گفت: جشنواره مقاومت در کنار اقدامات مرسوم جشنواره ای، کمپین حمایت سینماگران را در مظلومیت مردم یمن برپا می کند. که قطعا چنین کارهایی، ثمرات و برکاتی دارد که حداقل دلگرمی خواهد بود.

وی ادامه داد: سینمای مقاومت به معنای سینمای دفاع مقدس و منطقه نیست قطعا کثرت آثار جشنواره و وسیع شدن گستره آثار مقاومت  ما را به جامعه بیشتر نزدیک می‌کند. چرا که ما باید بدانیم سینماگر انقلابی رسالت مطالبه‌گری دارد و باید در جهت جامعه و مطالبات جامعه گام بردارد؛ حالا از نقد رانت خواری ها و فساد گرفته تا جریان آقازاده ها! ما باید در جشنواره مقاومت به جهت گیری این جریان سازی ها کمک کنیم. آثاری که با نگاه مطالبه گری و سازندگی به جشنواره می آیند با یک نگاه جامع تری مورد حمایت قرار می دهیم.

خزاعی درباره توجه جشنواره مقاومت به فیلمساز دغدغه‌مند خارجی، گفت: وقتی در سطح بین‌الملل فیلمسازان دغدغه‌مندی که فیلمهای مستقلی خلق می‌کنند و صدایشان به جایی نمی‌رسد از این فریادهای اسکبارستیزانه در جشنواره مقاومت استقبال می‌کنیم. یکی از این فیلم ها اثر خاشقچی تنها نیست فیلمساز عربستان سعودی است که از ما خواسته نامی از او نباشد ولی جریان ددمنشی سعودی ها را در جشنواره مقاومت روی پرده می برد. چرا که ماموریت جشنواره مقاومت حمایت از این گونه فیلمسازان و مطالبه گری هاست.

دبیر جشنواره مقاومت تصریح کرد: نمونه بارز تاثیر جشنواره مقاومت جلوگیری صهیونیست ها از حضور برخی فیلمسازان است که امسال هم از حضور کارگردان فیلم "مسابقه" جلوگیری کردند. یکی دیگر از شاخصه‌های مهم این جشنواره پیام اختصاصی و مهم "چامسکی" بود. برای ما بعد از جشنواره هم حائز اهمیت است که فیلمسازها با اندیشه‌ها و آرمانهای مختلف گردهم بیایند و درباره تاثیرات آثار مقاومت بحث کنند. جالب است بدانید تاکنون 270 فیلمساز در دوره های ما آموزش دیدند و بعد از جشنواره اتفاقات خوبی را در فیلم های منطقه پدید آوردند.

 

جشنواره مقاومت بایستی محفلی باشد برای تربیت سفیران هنری خارجی

وی اضافه کرد: جشنواره مقاومت بایستی محفلی باشد برای تربیت سفیران هنری خارجی، شبکه سازی جبهه جهانی سینمای مقاومت و ورود اندیشه های جدید که این اتفاق را شاهد بودیم و با ترغیب بیشتری تداوم خواهد داشت. موضوع دیگر هم معرفی چهره سال مقاومت است که در مراسم افتتاحیه همچون سال های قبل معرفی خواهد شد.

خزاعی در پایان با اشاره به میهمانان ویژه خارجی جشنواره مقاومت، خاطرنشان کرد: بازیگر سوری فیلم "بازمانده" که اکثرا مردم با آن نوستالژی دارند دعوت شده و همچنین کارگردان مریم که جلوی ورود به جشنواره کن به خاطر مضمون سوری گرفته شد به همراه معاون سینمایی سوریه یک نشست اختصاصی برای سینمای سوریه خواهیم داشت. و البته میهمانان دیگری حضور پیدا می کنند که علاوه بر حضور در نشست های تخصصی، برخی از آن ها فیلم به جشنواره آورده اند و برخی هم داور جشنواره هستند. حتما بعد از جشنواره هم از فعالان سینمایی، فرهنگی و رسانه ای دعوت خواهیم کرد تا با تبادل نقطه نظراتشان به یک منشور جامع راهکارهای جهانی شدن آثار مقاومت برسیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب