امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35321 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

فراخوان جشنواره پويا‌نمايي و برنامه‌هاي عروسكي تلويزيوني ايران

خبرایران: سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي فراخوان دومين جشنواره ملي پويا‌نمايي و برنامه‌هاي عروسكي تلويزيوني ايران را كه ارديبهشت سال آينده برگزار خواهد شد، اعلام كرد.
فراخوان جشنواره پويا‌نمايي و برنامه‌هاي عروسكي تلويزيوني ايران

به گزارش خبرایران از روابط عمومي رسانه ملي، با هدف كمك به رشد و بالندگي پويانمايي ايران اسلامي و برنامه‌هاي عروسكي و فراهم آوردن زمينه پرنشاط، پويا و سالم براي رقابت سازنده بين هنرمندان، ديده شدن آثار فاخر در سطح ملي و هم‌افزايي ظرفيت‌هاي متعدد و گسترده اين عرصه مهم و تاثيرگذار،دومين دوره جشنواره ملي پويانمايي و نمايش عروسكي تلويزيوني ايران توسط سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با رويكرد رسانه‌اي و تلويزيوني در دو بخش رقابتي و غيررقابتي برگزار مي‌شود.

با توجه به اهميت برنامه‌هاي عروسكي در تلويزيون،در جشنواره دوم، آثار عروسكي نيز در بخش مستقل كنار آثار انميشن با يكديگر رقابت خواهند كرد.

بر اساس اعلام دبيرخانه جشنواره، ترويج هنر صنعت انيميشن و برنامه‌هاي عروسكي با مفاهيم اسلامي ،ايراني و انقلابي، معرفي آثار برتر و قدرداني از پديدآورندگان اين آثار، فراهم آوردن زمينه رقابت سازنده براي فعالان پويانمايي و عروسكي كشور و كمك به ورود استعدادهاي نو به اين عرصه،رشد و رونق توليد،پويانمايي و عروسكي با فعال كردن امكانات كشور، خريد و سفارش آثار،فراهم آوردن امكان بروز و كشف توانمندي‌ها و استعدادهاي مناطق مختلف كشور،هم‌افزايي ظرفيت‌ها از طريق ايجاد زمينه تعامل و تبادل آراء ميان دست‌اندركاران، انديشمندان و مخاطبان (طراحي جايزه انتخاب مردمي در اين راستا)، گسترش و تقويت دانش و مباحث روز در عرصه پويانمايي و عروسكي، تقويت رويكرد رسانه‌اي در پرداخت قصه‌ها و داستان‌ها براي مخاطبان خردسال، كودك و نوجوان و زمينه‌سازي براي شكل گيري و تكامل  قطب پويانمايي ديني و برنامه‌هاي عروسكي در منطقه، اهداف كلي جشنواره هستند.

همچنين موضوعاتي همچون شعار سال، اشاعه و ترويج اخلاق و سبك زندگي اسلامي – ايراني، آشنا كردن كودكان و نوجوانان با تاريخ انقلاب اسلامي،دفاع مقدس و مدافعان حرم، توجه به مفاهيم اميد و سرزندگي در زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي مناطق مختلف كشور، برجسته‌سازي هويت ملي و بومي با بهره‌گيري از مولفه‌هاي فرهنگي، الگوسازي باورپذير و ملموس با خلق شخصيت‌ها و قهرمانان ملي و بومي و بهره‌گيري از قصه‌هاي عاميانه (فولكلور) و اتخاذ رويكرد اطلاع‌رساني و تربيتي در آثار آموزشي با مضامين ديني، مذهبي، انقلابي، ايثار و جهاد، مقاومت، آداب و رسوم، شعر، حكايات، گردشگري، ميراث فرهنگي، محيط زيست، مهارت‌هاي زندگي، سبك زندگي مطلوب، تغذيه سالم، ورزش و تحرك، مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي (كارآفريني در برابر بيكاري، سلامت در برابر اعتياد، تحكيم خانوداه در برابر طلاق و بازآفريني شهري در برابر حاشيه نشيني)، حقوق شهروندي، الگوهاي تعامل و رفتار، مشاركت اجتماعي، انسجام و وحدت ملي به عنوان اولويت‌هاي محتوايي آثار مد نظر خواهند بود.

دومين جشنواره جشنواره ملي پويا‌نمايي و برنامه‌هاي عروسكي تلويزيوني ايران هشت بخش مختلف دارد.

 

در بخش پويانمايي آثار گوناگون در قالب‌هاي سريال و مجموعه، فيلم كوتاه و نيمه بلند و فيلم بلند (سينمايي و تلويزيوني)، در بخش عروسكي بهترين مجموعه‌هاي عروسكي، در بخش قالب‌هاي وابسته آثاري در قالب آموزشي و موشن‌گرافيك، جلوه‌هاي بصري در توليدات نمايشي و مستند، فيلم‌هاي تبليغاتي و عنوان‌بندي، در بخش قالب‌هاي ويژه آثار موضوعي با محتواي شعار سال، مقاومت (انقلاب اسلامي، مدافعان حرم، دفاع مقدس)، مفاهيم ديني، فرهنگي، سبك زندگي (عفاف، حجاب، صداقت، احترام به والدين)، اقتصاد مقاومتي، تهاجم سياسي و فرهنگي، تجليل از دستاوردهاي اجتماعي (اشتغال، تحكيم خانواده و ازدواج، فرزندآوري، شهر نشيني شايسته، سلامت) و آثار فرهنگي و بصيرت افزايي و چهل سالگي انقلاب اسلامي، در بخش طرح و فيلمنامه آثاري شامل طرح و ايده پويانمايي، فيلمنامه پويانمايي و فيلمنامه عروسكي، بخش خارج از مسابقه كه آثار اين بخش با آثار بخش مسابقه هم‌تراز هستند، اما به دليل مطابقت نداشتن با هر يك از بندهاي مقررات بخش مسابقه و يا تكميل شدن ظرفيت بخش مسابقه، در بخش خارج از مسابقه شركت داده مي‌شوند، بخش نمايش‌هاي ويژه كه در اين بخش مرور آثار كوتاه ديني، مروري بر آثار يك فيلم‌ساز، بزرگداشت و مواردي از اين دست مورد توجه قرار مي‌گيرد و بخش بازار فيلم، نمايشگاه و كارگاه‌هاي آموزشي كه بازار رسانه‌اي با هدف معرفي و خريد آثار فاخر و ايجاد فرصت ديده شدن از طريق رسانه ملي و نيز خريد طرح‌ها و فيلم‌نامه‌هاي منتخب براي توليد مجموعه و سريال پويانمايي و عروسكي برپا خواهد شد.

همچنين انيميشن با موضوع حجاب و عفاف، نشست‌هاي تخصصي و كارگا‌ه‌هاي آموزشي (كه محورها و شرايط برگزاري نشست‌ها و كارگاه‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد)، نمايشگاه (رونمايي از كتاب‌هاي آموزشي، معرفي شركت‌ها، كالاها و خدمات دانش‌‌بنيان در زمينه پويانمايي و عروسكي)، معرفي آثار پويانمايي سازمان‌هاي مختلف، معرفي آثار پويانمايي و عروسكي (مراكز استان‌ها)، معرفي آثار پويانمايي مركز صبا، معرفي استوديوهاي حرفه‌اي، و بازار فيلم با حضور ميهمانان كشورهاي خارجي (در صورت هماهنگي) هم مدنظر قرار دارد.

جوايز بخش مسابقه دومين جشنواره ملي پويانمايي و برنامه‌هاي عروسكي تلويزيوني ايران در بخش سريال و مجموعه شامل تنديس و جايزه به بهترين سريال و مجموعه، كارگرداني، فيلمنامه،متحرك‌سازي، فضاسازي، طنزپردازي و شوخي فانتزي، طراحي شخصيت، موسيقي، صداگذاري و دوبله خواهد بود.

در بخش فيلم‌هاي بلند سينمايي و تلويزيوني هم تنديس و جايزه نقدي به بهترين فيلم بلند و ديپلم افتخار و جايزه نقدي به بهترين فيلم دوم بلند اهدا مي‌شود و جوايز بخش بهترين فيلم كوتاه و نيمه بلند تك قسمتي نيز شامل ديپلم افتخار و جايزه به بهترين فيلم‌هاي اول، دوم و سوم است.

در بخش عروسكي تنديس و جايزه نقدي به بهترين برنامه، كارگرداني، فيلمنامه، عروسك‌گردان، صداپيشه، موسيقي، طراحي دكور و صحنه و طراح عروسك اهدا خواهد شد.

در بخش قالب‌هاي وابسته نيز تنديس و جايزه نقدي به بهترين موشن‌گرافيك، پويانمايي آموزشي، تبليغاتي، جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي و عنوان بندي اهدا مي‌شود؛ جوايز بخش ويژه جايزه ويژه هيئت داوران نيز شامل تنديس و ديپلم و جايزه به بهترين اثر موضوعي مرتبط با چهل سالگي انقلاب اسلامي، ديپلم و جايزه نقدي به بهترين اثر شعار سال، ديپلم و جايزه نقدي به بهترين اثر با موضوع مقاومت (انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، مدافعان حرم)، ديپلم و جايزه نقدي به بهترين اثر با مفاهيم ديني، فرهنگي، بهترين اثر با مفاهيم سبك زندگي (عفاف، حجاب، صداقت، احترام به والدين)، ديپلم و جايزه نقدي به بهترين اثر مقابله با جنگ نرم، تهاجم سياسي و فرهنگي و بهترين اثر با رويكرد غلبه بر آسيب‌هاي اجتماعي اشتغال، با تحكيم خانواده، ازدواج، فرزندآوري، شهرنشيني شايسته (حاشيه‌نشيني)، سلامت و اعتياد (هر كدام يك جايزه) است.

 

افزون بر اين تنديس و جايزه نقدي به بهترين اثر دانشجويي و ديپلم افتخار و جايزه نقدي به مقام دوم بهترين اثر دانشجويي، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به طرح و ايده پويانمايي، تنديس و جايزه نقدي به فيلمنامه پويانمايي و تنديس و جايزه نقدي به فيلم نامه عروسكي اهدا مي‌شود.

مدير انيميشن و مدير بهترين مركز در توليد و فعاليت پويانمايي هم تنديس و جايزه ويژه‌اي دريافت خواهند كرد.

دبيرخانه دومين جشنواره ملي پويانمايي و برنامه‌هاي عروسكي تلويزيوني ايران همچنين شرايط و مقرراتي را براي شركت آثار در اين رويداد بزرگ فرهنگي و هنري معين كرده كه از جمله آنها مي‌توان به اين موارد اشاره كرد؛ آثار توليد شده پس از سال 1393 كه تا 1397 به شرط عدم شركت در جشنواره اول، امكان حضور در بخش اصلي مسابقه جشنواره را خواهند داشت. آثاري كه متناسب با رويكرد رسانه‌اي جشنواره بوده اما از تلويزيون پخش نشده‌اند، هم مي توانند در بخش اصلي مسابقه شركت داده شوند، ثبت‌نام در جشنواره از طريق نشاني   www.dpp.irib.ir انجام خواهد شد و لازم است ثبت‌نام كنندگان قبل از اقدام براي ثبت‌نام، شرايط و مقررات را مطالعه كنند. لذا ثبت‌نام در جشنواره به منزله پذيرش كامل مقررات است . همچنين درخصوص سريال‌ها و مجموعه‌ها، حداقل 3 قسمت گزينش و به دبيرخانه جشنواره ارسال شود. در اين بخش هر اثر بايد حداقل در 7 قسمت توليد شده باشد. براي مجموعه‌هايي كه هر قسمت داستان مستقلي دارد، لازم است براي هر قسمت (حداقل 3 قسمت) به طور جداگانه ثبت‌نام شود،ضمن اينكه شركت كليه اشخاص حقيقي و حقوقي، سازمان‌ها، نهادها، مراكز دولتي، بخش‌هاي خصوصي، شبكه‌هاي سراسري سيما، مراكز استاني صدا و سيما، مركز صبا، سينماي خانگي، دانشجويي و ... آزاد است و درخصوص تعداد آثار ارسالي محدوديتي وجود ندارد.

از ديگر مقررات شركت در اين جشنواره اين است كه آثار پويانمايي بدون محدوديت و در تمام تكنيك‌ها پذيرفته مي‌شوند، اعم از آثار دو بعدي، سه بعدي و ... (نقاشي متحرك، كات اوت، استاپ موشن) آثار تلفيقي و آثار تجربي، آثار عروسكي بدون محدوديت و در تمام تكنيك‌ها پذيرفته مي‌شوند، اعم از باتومي، دستكشي، زنده عروسكي. بجز عروسكي استاپ موشن كه در بخش پويانمايي داوري مي‌شوند، آثار پويانمايي و عروسكي براي تمام گروه‌هاي مخاطبان هدف اعم از كودك، نوجوان و بزرگسال پذيرفته مي‌شوند، همچنين براي بازبيني آثار در هيات‌هاي انتخاب و داوران لازم است هر اثر به طور مستقل بر روي يك‌ DVD به دبيرخانه جشنواره ارسال شود و با فرمت قابل پخش در دستگاه DVD ضبط شده و فايل‌هاي ديتا مطابق با استانداردهاي سيستم عامل ويندوز باشد. همچنين نام اثر و مدت زمان آن به طور كامل بر روي DVD نوشته شود.

بر اساس اعلام دبيرخانه جشنواره، براي نمايش آثار در بخش نمايش‌هاي ويژه و همچنين خريداري آثار برگزيده، نسخه‌ها بايد به صورت 576×720 SD، 720×1280 HD، 1080×1920 Full HD تحويل داده شود همچنين طرح‌ها و فيلم‌نامه‌هاي ارسالي براي شركت در بخش ويژه مسابقه نبايد به مرحله توليدي رسيده باشند. لازم است پس از ثبت نام، 3 نسخه تايپ شده به همراه 1 نسخه فايل word بر روي CD (يا بارگذاري در سامانه ثبت نام) به دبيرخانه جشنواره ارسال شود. براي ارسال «فيلم‌نامه» بايد خلاصه طرح در يك صفحه در ابتداي فيلم‌نامه آورده شود. براي ارسال طرح، همراه بودن يك قسمت از فيلم‌نامه الزامي است. طرح‌ها و فيلم‌نامه‌ها در ساختار مجموعه و يا سريال، ذيل اولويت‌هاي محتوايي مشخص شده در فراخوان و مصوبات شوراي سياستگزاري جشنواره پذيرفته خواهند شد.

طبق فراخوان اعلام شده، دست‌اندركاران تهيه و توليد آثار بخش مسابقه، امكان شركت در تركيب هيات انتخاب و هيات داوران همان بخش را نخواهند داشت و به تمام آثار راه يافته در بخش مسابقه گواهي شركت در جشنواره اهداء خواهد شد ضمن اينكه هيچ جايزه‌اي نمي‌تواند به طور هم‌ارزش بين دو يا چند اثر تقسيم شود، افزون بر اين به آثار برگزيده كه بيش از يك كارگردان، نويسنده و تهيه‌كننده داشته باشند، فقط يك جايزه تعلق مي‌گيرد.

 

گفتني است تنظيم برنامه نمايش آثار در بخش نمايش‌هاي ويژه بر عهده دبيرخانه جشنواره است و پس از دريافت آثار امكان خارج كردن هيچ اثري از برنامه وجود ندارد و پس از راهيابي آثار به بخش مسابقه جشنواره، امكان خارج كردن آن وجود ندارد. ضمن اينكه دبيرخانه جشنواره هيچ مسئوليتي در قبال آسيب‌هاي احتمالي ناشي از ارسال نامطلوب آثار از جانب شركت‌كنندگان را ندارد و علاوه بر اين آثاري كه استاندارد فني و نمايش را نداشته باشند از بخش مسابقه حذف مي‌شوند. همچنين تفسير و اخذ تصميم نهايي درباره موارد پيش‌بيني نشده و يا داراي ابهام به عهده دبير جشنواره است.

بر اساس فراخوان اعلام شده، مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار تا 30 بهمن ماه 1397 است و آثاري كه بعد از اين تاريخ به دبيرخانه جشنواره برسند، پذيرفته نخواهند شد؛ اعلام اسامي آثار پذيرفته شده در جشنواره 20 اسفند 1397 است و زمان برگزاري جشنواره، نيمه ارديبهشت 1398 پيش بيني شده است.

دبيرخانه دومين جشنواره پويانمايي و برنامه‌هاي عروسكي تلويزيوني ايران در تهران، خيابان وليعصر، پايين‌تر از پارك‌وي، خيابان هتل استقلال، ساختمان اداري جام جم، طبقه 10، معاونت امور استانها، مركز سيماي استان‌ها، واحد هماهنگي توليد برنامه‌هاي انيميشن، كد پستي 1999713113 واقع شده و شماره تماس  22167397-021 براي ارائه اطلاعات بيشتر به متقاضيان در نظر گرفته شده است.

 گفتني است كانال خبري جشنواره در فضاي مجازي و پيام‌رسان سروش با شناسه  @dppfestival فعال بوده و وب سايت جشنواره با آدرس ‌www.dppfestival.irib.ir  در دسترس علاقمندان است، ضمن اينكه براي ثبت نام در جشنواره بايد از طريق وب سايت www.dpp.irib.ir اقدام كرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب