خبرایران: مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: هدف بنیاد ملی بازیهای رایانهای از این کار شفاف سازی و رعایت شایسته سالاری در حمایت ها است و در نظر داریم تا با حمایت از شرکت ها در ارتقاء تدریجی آنها موثر باشیم.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «ساختار حمایتی همگرا بنیاد ملی بازیهای رایانهای» صبح امروز سه شنبه ۲۲مهرماه 1397 با حضور«حسن کریمیقدوسی»مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای ،« متین ایزدی» معاون حمایتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، «علی فخار» مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار و در این نشست خبری «حسن کریمیقدوسی»مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهارداشت: ازاین به بعد همه حمایت های بنیاد بازی های رایانه ای در قالب ساختار همگرا انجام می دهد.
کریمیقدوسی تصریح کرد: هدف بنیاد ملی بازیهای رایانهای از این کار شفاف سازی و رعایت شایسته سالاری در حمایت ها است و در نظر داریم تا با حمایت از شرکت ها در ارتقاء تدریجی آنها موثر باشیم. گرچه ممکن است این ساختار در بدو امر در ساختارهایش تغییراتی ایجاد شود.
وی خاطر نشان کرد: میزان حمایت دریافتی شرکت ها از سازمانهای حامی شرکت های بازی ساز مشخص نبود. ضمن اینکه ما نمی دانستیم حمایت ها به چه نتیجه ای می رسد. از سویی دیگر حمایت ها تا کنون محصول محور و نه تیم محور بود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای عنوان داشت: دراین رویکرد جدید حمایت ها تیم محور و در نتیجه شرکت ها و تیم ها تقویت می شوند و سازمان ها در حمایت هایی که از بازی سازان انجام می دهند از ظرفیت همگرا استفاده می کنند و به عنوان مثال معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری مجموعهای دارد به عنوان حمایت از شرکتهای خلاق که ما برای پرهیز از موازیکاری با آنها مکاتبه کردیم تا حمایتها هوشمندانه شود.
وی ابرازداشت: وزارت ارتباطات ساختار همگرا را قبول دارد و آمادگی دارد تا وامها را به شرکتهای معرفی شده ما اعطا کند و همگرا شفافترین ساختاری است که شکل گرفته چرا که ما می توانستیم ثبت نام کرده و از مجموعه های مورد نظر حمایت کنیم؛ ولی اگر آیین نامه را منتشر کردهایم نشان دهنده این است که به دنبال شفافیت بودهایم.
کریمیقدوسی افزود: گرچه در سال اول بنابرملاحظاتی که به منافع و جایگاه شرکت ها بر می گردد، گرید شرکتها اعلام نمیشود؛ اما میزان حمایتها را به طور ماهیانه یا فصلی اعلام میشود و آیین نامه پیچیدهای داریم که از4 سال پیش در سال ۹۳ و دوره سه معاون حمایت در دست تکمیل است اما از 5/1 پیش به طور متمرکز روی آن کار شده است.
وی اضافه کرد: همگرا در ۱۴ شاخه خدمات حمایتی به بازیسازان ارائه میکند که دو محدودیت سقف تعیین شده برای هر شاخه و سقف میزان اعتبار سالیانه تعلق گرفته به هر رتبه بازیسازی دارد اما تصمیم گیری در مورد نوع خدمات دریافتی به انتخاب بازیساز است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای ادامه داد: در ازای حمایتها هیچ توقعی از بازیسازان نداریم حتی پروژه محور نیست چرا که بازیساز را براساس موفقیتهای قبلی ارزیابی میشود. اما شرکتها در صورت افت گرید از ساختار همگرا خارج میشوند. به همین دلیل بر اساس آیین نامه، ارزیابی اولیه در سال اول ثبتنام انجام میشود و ارزیابی ثانویه مربوط به گریدبندی سالهای بعد است.
وی درخصوص نحوه بررسی موارد کیفی ارزیابی هم تاکید کرد: ارزیابی بازی بر اساس کاربرگهای قابل انتشار انجام خواهد شد. قطعا برخی از این ارزیابیها کارشناس محور است. اما برای اینکه سلیقه فردی اعمال نشود ما برایند امتیازات داده شده توسط چند کارشناس را برای هر بازی در نظر می گیریم.
کریمیقدوسی یاداورشد: با قاطعیت میتوانم بگویم که مجموعههای حمایتی خارجی بنابه شرایط اقتصادی هر کشور نوع حمایت را تعیین میکند اما در هیچ کدام منعی برای حمایت از شرکتهای بزرگ وجود ندارد بلکه اتفاقا حمایت های زیادی هم میکنند و بخشی از بودجه همگرا که معادل یک میلیارد تومان است، از محل بودجههای بنیاد تامین میشود و بخشی هم از عوارضی که از بازیهای خارجی گرفته میشود.
وی ادامه داد: این عوارض شامل بازیهای ارجینال و کنسولی نمیشود چون به دنبال آن هستیم که قاچاق ریشهکن شود؛ اما عوارض بازیهای دیجیتالی که به طور رسمی در ایران عرضه میشوند را شامل می شود.
ایزدی : شرکتها و تیم هایی منتشر کننده یک یا دو بازی در 4 سال گذشته می توانند در همگرا ثبت نام کنند
متین ایزدی معاون حمایت بنیاد بازی های رایانه ای نیز در ادامه این نشست خبری با تشریح ویژگی های ساختار همگرا اظهارداشت: شرکتها و تیم های بازیسازی می توانند در همگرا ثبت نام کنند تا از حمایت های ما برخوردار شوند.
معاون حمایت بنیاد بازی های رایانه ای تصریح کرد: شرکتهاو تیم هایی که در 4 سال گذشته یک یا دو بازی منتشر شده ساخته باشند می توانند در همگرا ثبت نام کنند. روند بهرمندی از طرح همکرا با ثبت نام آغاز شده و پس از تکمیل مدارک، ارزیابی، رتبه بندی و سپس دریافت حمایت باقی مراحل را شامل می شود.
وی عنوان داشت: 4 شاخص اصلی برای ارزیابی همگرا وجود دارد و ما هیچ گونه هیات انتخابی که به طور سلیقه ای برخورد کند نداریم و این شاخصها در 4 حوزه توانمندی، کیفیت و اثرگذاری بازی، مولفههای فرهنگی بازی و مولفههای تاثیرگذاری در صنعت بازی دستهبندی میشوند.
ایزدی ابرازداشت: برای هر شاخص تیمی وجود دارد که بازی ها را ارزیابی می کند به عنوان مثال یک تیم فرهنگی بازی ها را بر اساس شاخص های 12گانه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزیابی می کند و به آنها امتیاز می دهد. ارزیابی شاخص همکاری شبکه ای دارای دو بخش پژوهش و کارآموزی است که این امتیاز امسال به دلیل اینکه اولین سال همگراست به کسی تعلق نمی گیرد و ما به تمام شرکت کنندگان امتیاز کامل را در این بخش می دهیم.
وی اضافه کرد: ثبت نام از اواخر مرداد صورت گرفت و 17 شهریور تمام شد. 26 شرکت به دبیرخانه مراجعه کردند که ۲۳ شرکت قابل ارزیابی بودند. پنجاه تیم هم ثبت نام کردند که 33 تیم قابل ارزیابی بودند.
معاون حمایت بنیاد بازی های رایانه ای ادامه داد: 92 بازی توسط تیم ها به دبیرخانه ارسال شد که 59 بازی شرایط آیین نامه را داشتند و در واقع سال اول همگرا را با 56 متقاضی بستیم و 102 بازی هم مورد ارزیابی قرار گرفت. هفت رده مختلف را نیز در نظر گرفتیم که حمایت ها بر اساس این رده ها صورت می گیرد. همگرا تاکید دارد که رده بندی توصیفی باشد نه عددی.
وی تاکید کرد: عناوین رتبه ها مواردی همچون سیمرغ، هما، ققنوس، شیردال، هدیوش، یوز، غزال به عنوان امتیاز انتخاب شدهاند و به تیمها و بازیسازان تعیین شده و از اواخر شهریور ارزیابی شروع شد و 12 آبان ارزیابی ها تکمیل شد و در حال حاضر آماده ارسال اعتبارنامه ها به تیم ها و شرکت ها هستیم.
ایزدی افزود:ازامروزبا شرکتهای واجد شرایط تماس گرفته میشود واز هفته آینده معترضین میتوانند اعتراض خود را به سادگی پر کردن یک فرم الکترونیک درخواست ارزیابی مجدد داشته باشند و حمایت هایی که تعلق می گیرد از فرآیند نیازسنجی خود بازیسازان استخراج شده است.
وی تصریح کرد: جدای از تامین فضا، حمایتهای سخت افزاری و نرم افزاری، تسهیل در بدست آوردن تسهیلات مالی، تبلیغات، تست بازی، سرویسهای آموزشی، جذب کارآموز، پرداخت درصد تشویقی فروش در بازیها در بازارهای داخلی از جمله حمایتهای همگرا است و به عنوان مثال ما هیچ وقت از بازیسازانی که به دنبال جذب مخاطب بودند حمایت نکرده بودیم اما الان سیستم پی آر و تبلیغات را تفکیک کرده و گسترش دادهایم.
معاون حمایت بنیاد بازی های رایانه ای اضافه کرد: شرکتهای بزرگ نمی توانند گرنت بگیرند بلکه از تسهیلات بهره مند می شوند و شرکتهای کوچک وام نمی توانند بگیرند چون توان بازپرداخت نخواهند داشت اما می توانند از گرنت همگرا برخوردار شوند.
وی در پایان سخنان خود گفت: همگرا با پارتنرهای حمایتی مختلف وارد مذاکره در حوزههای مختلف مانند آموزش یا تست بازی، صداگذاری، رندرینگ و یا خدمات دیگر میشود و از این طریق با تخفیف بیشتر خدماتی به بازیسازان به انتخاب خود آنها و براساس گرید بندی یک اعتبار حمایتی در سال دریافت میکنند. حتی برخی از مجموعه های آموزشی همکار، با تخفیف ارائه خدمات میدهند.
بنابراین گزارش، در راستای حمایت از صنعت بازی و فعالان عرصه تولید در کشور، همچنین جهت پیادهسازی نظامی ساختارمند، شفاف و شایستهسالار که منتج به همگرایی تمامی حمایتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای از صنعت بازی باشد و با چشماندار رشد، اعتلاء و ارتقاء تیمها و شرکتهای بازسازی، ساختار حمایتی «همگرا» پس از طی شدن چند سال فرآیندهای فکری و نیازسنجی و با هدف مشخص «حمایت همسو با نیازهای بازیسازان» متولد شد و ازروز 28 مردادماه رسما کار خود را آغازنموده است.