امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3517 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سخنگوی کمیسیون اصل نود خبر داد

ارتباط ۵۵ شرکت ایرانی با شرکت های رژیم صهیونیستی

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، در خبری شگفت آور، در حالی از ارتباط ۵۵ شرکت ایرانی با شرکت های رژیم صهیونیستی خبر داد که این ارتباط در سالهای گذشته کاملا انکار می شد.
ارتباط ۵۵ شرکت ایرانی با شرکت های رژیم صهیونیستی
 

به گزارش خبرایران، افضلی فرد گفته در این رابطه با وزارتخارجه و وزارت اطلاعات مکاتباتی صورت گرفته و خواستار ارائه گزارشی در این زمینه شدند. اما این وزارتخانه ها تاکنون هیچ گزارشی به این کمیسیون مجلس ارائه نکردند.
پرتغال های اسرائیلی در بازار
اولین بار ماجرای ارتباط شرکت های ایرانی با شرکت هایی متعلق به رژیم اشغالگر قدس در سال ۸۸ بر سر زبان ها افتاد. رسانه های اخباری را مبنی بر ورود پرتغال های اسرائیلی به میادین میوه و تره بار منتشر کردند. در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ مشخص شد که چند صد تن پرتقال با مارک یک شرکت اسرائیلی از طریق دبی و با مجوز وزارت بازرگانی ایران و توسط یکی از واردکنندگان اصلی میوه در ایران، وارد ایران شده و در شهرهای تهران و کرج توزیع شده‌است.
این خبر با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بازتاب گسترده ای داشت. مديرعامل سازمان ميادين ضمن ابراز تاسف از این اتفاق به ایلنا گفته بود: «مقداري از اين نوع پرتقال با کارتن هاي چيني به يکي از بازارهاي ميوه ما منتقل شده بود که با هوشياري ناظران سازمان ميادين حتي يک دانه از اين نوع پرتقال در ميادين شهرداري توزيع نشد
نفت کش برادران عوفر
بار دیگر این موضوع در سال ۹۰ تکرار شد. این بار دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که هفت شرکت خارجی از جمله یک شرکت اسرائیلی به نام "عوفر برادرز" را به دلیل «تامین فراورده‌های نفتی ایران» تحریم کرده‌است. نام شرکت اسرائیلی در حالی در میان شرکت‌های تحریم‌شده دیده می‌شود که ایران و اسرائیل، هیچ‌گونه رابطه رسمی با یکدیگر نداشته‌اند. همان زمان رسانه‌های اسرائیلی گزارش کردند که شرکت «تانکر پاسیفیک - سهامی عام» که متعلق به سام عوفر از شرکت کشتی‌رانی برادران عوفر است، یک فروند کشتی نفت‌کش به نام «رافلز پارک» را در سال ۲۰۱۰ میلادی، به شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده و آن را به ایران فروخته است.
در فهرست شرکت هایی که آمریکا تحریم کرد شرکت هایی از سنگاپور، امارات عربی متحده، موناکو، ونزوئلا، ایران و جرسی - یکی از جزایر خودمختار بریتاینا - دیده می شدند و بعدا گزارش شد که شرکت سنگاپوری به موسسه اقتصادی برادران عوفر، که یک شرکت شناخته شده اسرائیلی است، تعلق دارد. اما در پاسخ میرصادقی معاون وقت امور بندری و دریانوردی سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی گفته بود: "هیچ کشتی اسرائیلی طی چند سال اخیر در بنادر ایران پهلو نگرفته است. او توضیح داد بود که شرکت های کشتیرانی بزرگ دنیا به صورت شرکت سهامی اداره می شوند، ممکن است سهام این شرکت ها متعلق به کشورهای متعددی باشد" و افزوده بود: "ما مبدا سهام شرکت ها را بررسی نمی کنیم."
هلی کوپترهای اسرائیلی در ایران
همزمان گزارشهایی مبنی بر دستگیری چند تاجر اسپانیایی که قصد فروش هلی کوپتر به ایران را داشتند منتشر شد. این هلی کوپتر‌های آمریکایی قبلا به اسرائیل تعلق داشته‌اند. مدتی بعد وزارت دفاع رژیم صهیونیستی مقامات این کشور را از اتهام فروش هلی کوپترها به ایران تبرئه کردند. آنها توضیح دادند که این هلی کوپترها در سالهای ۱۹۹۰ در ارتش اسرائیل استفاده می شد. وزارت دفاع اسرائیل گفته بود که ۱۶ هلی کوپتر را در مارس ۲۰۰۵ به سوئد فروخته و چون هلی کوپترها ساخت آمریکا بوده مجوز وزارت دفاع آمریکا را برای فروش دریافت کرده است. شرکت سوئدی نیز در سال ۲۰۰۶ تعداد ۶ فروند از آنها را به یک شرکت اسپانیایی فروخته بود.
ادعای ارتباط ۲۰۰ شرکت با ایران
در تابستان ۹۰ منابع خبری نوشتند که روزنامه اسرائیلی " یدیعوت آحرنوت " در گزارشی مدعی ارتباط نزدیک به ۲۰۰ شرکت اسرائیل با ایران شدند. این گزارش نحوه دسترسی شرکت های اسرائیلی به بازارهای ایران را از طریق ترکیه و اردن اعلام کرده بود.
طبق گزارش همین روزنامه " یهو شوا میری" رئیس انجمن دوستی اسرائیلی –عربی گفته :" برخلاف آنچه ما در ظاهر از روابط تیره بین ایران واسرائیل می بینیم ولی در واقع روابط تجاری بین دو کشور به ارزش میلیون ها دلار برقرار است." رئیس انجمن دوستی عربی – اسرائیلی که تلاش دارد روابط تجاری با جهان عرب را به عنوان جایگزین صلح با دنیای عرب به پیش ببرد، گفت :" ایران و اسرائیل در ظاهر اظهارات تندی علیه همدیگر اعلام می کنند و در عین حال منافع اقتصادی خود را نیز دنبال می کنند."
در این گزارش آمده بود: فراورده های صادراتی اسرائیل به ایران شامل محصولات کشاورزی مانند کودهای آلی، و لوله های آبیاری، هورمون های افزایش تولید شیر و نیز دانه ها ی روغنی است و در مقابل ایران سنگ مرمر، پسته و آجیل به اسرائیل صادر می کند. در همین راستا "عیران سیف" رئیس انجمن پیمانکاران اسرائیل گفته بود: " پیمانکاران اسرائیلی بیشترین سنگ مرمر را از ایران وارد می کنند ، سنگ مرمر ایران مرغوبترین نوع سنگ مرمر در اسرائیل است."
در آخرین مورد از این دست ۲۷ اردیبهشت ماه ۹۳ رسانه های خارجی گزارش دادند که فردی به اسم «الی کوهن» که یک شهروند اسرائیل است، به اتهام فروش قطعات نظامی به ایران از جمله لوازم یدکی موتور‌ جنگنده‌های اف- ۴ و اف- ۱۴ در فرودگاه بین المللی تل آویو بازداشت شده است.
دویچه وله در این باره نوشت: این شهروند اسرائیلی از سوی ایالات متحده تحت تعقیب بوده و ممکن است برای محاکمه به آمریکا تحویل داده شود".الی کوهن" در حال بازگشت از اسراییل به بریتانیا در فرودگاه بن‌گوریون، با صدور قرار بازداشت دو روزه از سوی دادگاهی در بیت‌المقدس، بازداشت گردید.
ارتباط ۵۵ شرکت با رژیم صهیونیستی
در این شرایط است که مصطفی افضلی فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ خانه ملت درباره آخرین وضیعت پرونده ارتباط برخی شرکتهای ایرانی با شرکتهای رژیم صهیونیستی، گفته: مکاتباتی با وزارتخانه های اطلاعات و خارجه انجام شده است اما هنوز به ما گزارش لازم را ندادهاند تا آنگاه مشخص شود از ۵۵ شرکت چه تعدادی با صهیونیستها ارتباط دارند. تاکنون گزارش لازم درباره اینکه کدامیک از این شرکتها صهیونیستی هستند، کدام نیمبند با صهیونیستها در ارتباطند و کدامیک ارتباطی ندارند به دست کمیسیون اصل ۹۰ نرسیده است.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در صورت اثبات ارتباط شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های رژیم صهیونیستی و قطعیت در مورد این شرکت‌ها چه برخوردی با آنها صورت خواهد گرفت، گفت: این ۵۵ شرکت باید هیات مدیره‌شان منحل شود، نباید مورد حمایت مالی، اداری، اجرایی واقع شوند، اقداماتی که برای تقویت اینها انجام شده هم باید از بین برود.
باتوجه به اعلام رقم دقیق شرکت های مرتبط با طرف های اسرائیلی می توان نتیجه گرفت که کمیسیون اصل نود مجلس اطلاعاتی دقیقی در این رابطه را در اختیار داشته و به وزارتخانه های مربوطه ارسال کرده است. با این حساب باید این مورد را فراتر از شایعاتی که در گذشته رسانه های خارجی مطرح می کردند به حساب آورد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب