امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35169 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

جزئیات برگزاری جشنواره نشان دهخدا تشریح شد؛

اختصاص ۸ میلیون جایزه نقدی به افراد برگزیده و ۵ میلیون تومان برای افراد شایسته تقدیر / جایزه قلم برتر به استاد نمونه

خبرایران: نشست خبری چهارمین دوره جشنواره نشان دهخدا، با حضور دبیر جشنواره و معاون فرهنگی انتشارات علمی فرهنگی برگزار شد.
اختصاص ۸ میلیون جایزه نقدی به افراد برگزیده و ۵ میلیون تومان برای افراد شایسته تقدیر / جایزه قلم برتر به استاد نمونه

به گزارش خبرایران، نشست خبری «چهارمین دوره جشنواره نشان دهخدا» صبح امروز سه شنبه 22 آبان 1397 با حضور «مسعود کوثری» دبیر جشنواره نشان دهخدا ، «مصطفی اکبری» معاون فرهنگی انتشارات علمی فرهنگی و اصحاب رسانه در انتشارات علمی فرهنگی برگزار ودراین نشست خبری «مسعود کوثری» دبیر جشنواره نشان دهخدا اظهارداشت: از سال گذشته یک دبیرخانه دائم برای جشنواره نشان دهخدا شکل گرفته  و قرار است در این دوره سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و وزارت کار و تعاون لوح‌های برگزیدگان را امضاء کنند.

وی با اشاره به اینکه دوره اول جشنواره نشان دهخدا کتاب‌هایی را بررسی می‌کرد که سه سال قبل از برگزاری جشنواره منتشر می‌شد، اظهار داشت: به جز دوره اول، هر سال آثار منتشر شده توسط اساتید و محققان جمع آوری و داوری می‌شد. امسال حدود ۹۳۳ عنوان کتاب در حوزه علوم انسانی منتشر شده است و کتاب‌های کمک آموزشی از بخش داوری جشنواره نشان دهخدا خارج شد. بنابراین با پالایشی که انجام دادیم ۵۷۵ اثر در این جشنواره داوری شد.

دبیر علمی جشنواره نشان دهخدا گفت:  ۵۷۵ اثری که در جشنواره نشان دهخدا بررسی شدند، توسط اساتید دانشگاه نوشته شدند و انتشارات دانشگاهی یا خصوصی آن‌ها را منتشر کردند. کمی بیشتر از نیمی از آثار متعلق به اساتید حوزه علوم انسانی هستند. ۶۲ اثر طی سه مرحله داوری شدند و به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند. ارزشیابی آثار بر اساس ۱۰۰ نمره است؛ هرکسی که حداقل‌های لازم را در این سه مرحله داوری به دست آورد اثرش بالا آمده است. ۱۶ اثر برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند. ۳ اثر برگزیده و ۱۳ اثر شایسته تقدیر هستند. ۳ اثر برتر در حوزه‌های ادبیات، مدیریت و روانشناسی و علوم تربیتی نوشته شدند.

کوثری ادامه داد: آثاری در حوزه حقوق در جشنواره نشان دهخدا در سه مرحله داوری شدند؛ اما هیچ اثری در این حوزه شایسته تشویق نبود. در حوزه تاریخ ۲ اثر، علوم اجتماعی ۲ اثر، علوم سیاسی ۱ اثر، فناوری اطلاعات و کتابداری ۱ اثر، مطالعات هنر ۱ اثر، علوم قرآنی ۲ اثر، فلسفه و کلام ۲ اثر و یک اثر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی شایسته تقدیر شناخته شدند. مجموعاً ۱۶ اثر در این جشنواره به نویسندگان اختصاص می‌یابد که بین مهر ۹۶ تا ۹۷ منتشر شده اند. حجم داوری آثار افزایش داشته است؛ ۱۰۵ داور از هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف آثار را داوری کردند که حدود ۱۹۲ بار ارزیابی شدند. امسال هم مانند سال قبل قلم برتر را معرفی خواهیم کرد. این دوره به یکی از اساتید بسیار باسابقه ایران در حوزه علوم انسانی اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امسال نهاد کتابخانه‌های عمومی هم به جشنواره نشان دهخدا پیوسته است و حواله‌ای برای خرید کتاب از آثار برگزیده و تشویق به ناشران می‌دهد، بیان کرد: خانه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در جلسات شورای جشنواره نشان دهخدا شرکت کردند. آن‌ها هم حواله خرید کتاب را به ناشران می‌دهند و این فرصتی برای حمایت از ناشران دانشگاهی و خصوصی است. بخش خصوصی فعالیت خوبی را در حوزه آثار علوم انسانی آغاز کرده است و در برخی حوزه‌ها از ناشران دانشگاهی جلوتر بوده است. فرصت کافی نداشتن اساتید این حوزه سبب شده کتاب‌های دانشگاهی حوزه علوم انسانی در جشنواره این دوره کاهش یابد. از سوی دیگر نشر‌های دانشگاهی باید در زمینه کیفیت و طراحی جلد کتاب هایشان بازنگری کنند. متاسفانه حوزه علوم انسانی به سمت ترجمه می‌رود و کتاب‌های تألیفی در این حوزه اندک است. در مجموع کتاب‌های حوزه علوم انسانی به بازنگری نیاز دارند. میزان انتشار کتاب در حوزه علوم انسانی رو به رشد بوده، اما کیفیت آن‌ها کاهش یافته است.

دبیر جشنواره نشان دهخدا با اشاره به اختصاص ۸ میلیون جایزه نقدی به افراد برگزیده و ۵ میلیون تومان برای افراد شایسته تقدیر در جشنواره نشان دهخدا، در خصوص بخش قلم برتر این جشنواره تصریح کرد: قلم برتر جشنواره نشان دهخدا را به استادی می‌دهیم که هم از لحاظ کیفیت و هم تعداد آثار در سطح بالایی با‌شد و هم در برخی حوزه‌های نشر کتاب پایه گذاری کرده باشد.

امسال کتاب‌هایی را هم با عنوان نقد نامه منتشر کرده ایم. این کتاب نقد آثاری است که در دوره‌های قبل جشنواره نشان دهخدا بررسی شده اند. هدف بزرگ ما در جشنواره نشان دهخدا این است آثاری را پیدا کنیم که قابل ترجمه و نشر به زبان‌های دیگر باشد. متاسفانه بسیاری از آثار ما در حد کشور خودمان می‌ماند؛ البته برخی آثارمان به افغانستان راه یافتند اما باید جهانی‌تر شوند. ما نمی‌توانیم رایت اثری را در حوزه علوم انسانی در نمایشگاه‌ها بفروشیم و تنها رایت کتاب‌های هنری و کودک و نوجوان در نمایشگاه‌ها فروخته می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب