امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3503 تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در آستانه برگزاری یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره؛

طریقی: سواد اینترنتی باعث پایین آمدن توقع از شعر شده است

غلامرضا طریقی از شاعران كشور معتقد است نسل گذشته شاعر با كتاب و مطالعه آن بسیار مانوس بود اما در حال حاضر سواد اینترنتی باعث شده مطالعه كمتر و توقع از شعر پایین بیاید.
طریقی: سواد اینترنتی باعث پایین آمدن توقع از شعر شده است

به گزارش خبرایران، غلامرضا طریقی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری به آسیب های كه شعر نسل جوان به آن دچار شده اشاره كرد و گفت: شعر شاعران جوان ما به دلیل وجود فضاهای مجازی و اینترنت و ناشرانی كه به دلیل رقابت، آثار شاعران جوان را منتشر می كنند، به سرعت در جامعه عرضه می شود. این تسریع در عرضه شعر باعث شده اشعار در مرحله خام و ناپختگی شنیده شوند.
وی ادامه داد: بعد از 12 سال سابقه شاعری و كسب رتبه های مختلف در جشنواره های كشوری، اولین كتاب شعر من به چاپ رسید. من و شاعران هم نسل من مراحل مختلف و سختی را برای چاپ كتاب می گذراندیم و لازم بود برای آن خود را به اثبات برسانیم اما در حال حاضر با وجود چند ناشر تخصصی در زمینه شعر آثار شاعران جوان به سرعت به چاپ  می رسد و گاهی ناشر برای انتشار اثر از شاعر پول هم می گیرد.  
طریقی یكی از دلایل عرضه سریع اشعار را وجود فضای های مجازی عنوان كرد و گفت: امروز مطالعه و خواندن اشعار دیگر شاعران بیشتر در فضای اینترنت صورت می گیرد و اشكال این جاست كه به جز خوانش شعر در این فضا، نسل جوان شاعر كمتر به سراغ مطالعه كتاب می رود. نسل گذشته شاعر با كتاب و مطالعه آن بسیار مانوس بود اما در حال حاضر سواد اینترنتی باعث شده توقع از شعر پایین بیاید.
شاعر كتاب "هر لبت یك كبوتر سرخ است"به رواج عوام گرایی در میان مخاطبان شعر اشاره كرد و افزود: مخاطبان فضاهای مجازی الزاما همه شعر شناس نیستند و این باعث می شود مخاطب به سمت اشعار سهل و ساده برود و گرایش به این نوع شعر از سوی مخاطب عوام شاعر را به سمت سرایش این نوع شعر سوق می دهد. رواج شعر سهل و ساده باعث محدود شدن مخاطبان اشعار كلاسیك با قواعد خاص خودش می شود.
این شاعر كشورمان اضافه كرد: استقبال از اشعار عوام پسند باعث فروش و تجدید چاپ چند باره كتاب آنها می شود در حالی كه كتاب شاعران بزرگ ما با استقبال كمی روبرو می شوند.
طریقی با تاكید بر اینكه شعر فارسی هرگز لطمه نخواهد دید، گفت: دلواپسی برای شعر وجود ندارد زیرا شاعری كه راه خود را به اشتباه می رود بعد از چند سال از این مسیر خارج می شود و در نهایت این شعر است كه مسیر خود را با همه مشكلات طی می كند.
وی به برگزاری جشنواره شعر و داستان جوان سوره اشاره كرد و گفت: اگر این جشنواره برگزیدگان خود را در پایان جمع كند و از آسیب های كه شعر و داستان به آن دچار شده، بگوید به طور قطع تاثیرات زیادی بر هنرمندان جوان خواهد داشت زیرا هر كدام از این جوانان از استان های مختلف شركت كرده اند و می توانند با شناخت از آسیب ها در بهبود كیفیت آثار ادبی شهر خود نیز تاثیرگذار باشند
گفتنی است ادآور می شود دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در بخش های "داستان كوتاه بزرگسال"، "داستان بلند بزرگسال"،"شعر كودك و نوجوان"، "شعر نو" ،"شعر كلاسیك" و" ترانه و سرود" 1 و 2 تیرماه در كرمان برگزار خواهد شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب