امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35003 تاریخ انتشار: شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۵:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دكترپیروزحناچی در نشست خبری اعلام كرد؛

ساخت و ساز در برج‌باغ‌ها متوقف شده/ ضوابط طرح تفصیلی در برخی جاها که خلأ دارد/ / در حال حاضر مناطق تاریخی تهران وضعیت ثابتی ندارد/ شورای شهر در مورد شهردار شدنم تصمیم گیری می کند/ رای پرونده ایران‌ مال در کمیسیون ماده ۱۰۰ هنوز صادر نشده است

خبرایران: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ضوابط برج‌باغ‌ها متوقف شده و هدف حفظ باغات است و باید به توسعه باغات توجه کنیم، ضمن اینکه تهیه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ به شورای شهرسازی فرستاده شده و در دبیرخانه است و امیدواریم به زودی به تصویب برسد.
ساخت و ساز در برج‌باغ‌ها متوقف شده/ ضوابط طرح تفصیلی در برخی جاها که خلأ دارد/ / در حال حاضر مناطق تاریخی تهران وضعیت ثابتی ندارد/ شورای شهر در مورد شهردار شدنم تصمیم گیری می کند/ رای پرونده ایران‌ مال در کمیسیون ماده ۱۰۰ هنوز صادر نشده است

به گزارش خبرنگارخبرایران٬ نشست خبری «معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران» بعد ازظهرامروز شنبه ۱۲ آبان ماه 1397 با حضوردکتر«پیروزحناچی»معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، معاونان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و اصحاب رسانه درسالن جلسات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار و دراین نشست خبری «دکتر پیروز حناچی،» معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهارداشت: بر اساس قانون شهرداری‌ها یکی از وظایف کمیسیون ماده ۱۰۰ کنترل تخلفات ساختمانی است و در ۶ ماهه سال ۹۷، ۲۴۰ جلسه در کمیسیون ماده ۱۰۰ تشکیل شده و ۴ هزار و ۷۳۴ فقره رأی صادر شده و این علامت خوبی نیست نباید این حجم از تخلفات را در شهر تهران داشته باشیم.

دکترحناچی تصریح کرد: ارتقا و تکمیل سامانه کمیسیون ماده ۱۰۰ برقراری لینک با اداره حقوقی، کنترل اولیه پرونده‌ها و آموزش شهروندی از موضوعاتی است که در این حوزه مورد توجه قرار می‌گیرد وافزایش کیفیت زیست‌پذیری موضوع مورد توجه است و باید به معلولان در تمامی سطوح توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ما فقط ۳ تا ۵ درصد معلول ندارد فراتر از این موضوع است و حدود ۳۴ الی ۳۵ درصد است که در این دسته باید زنان و مردان سالخورده و یا خانمی که با کالسکه کودکش می‌خواهد حرکت کند بتواند در فضای مناسب‌سازی شده زندگی کند و این موضوع یعنی ارتقای کیفیت ساخت‌وساز.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران عنوان داشت: هویت معماری و منظر شهر مورد توجه قرار گرفته و یکی از کارها توجه به نما و هویت مساجد به جهت معماری است ما کشور شناخته شده‌ای در معماری هستیم و باید در این موضوع تلاش کنیم.

وی با اشاره به موضوع طرح تفصیلی و طرح جامع تهران ابرازداشت: ضوابط طرح تفصیلی در برخی جاها که خلأ دارد تهیه و تکمیل شده وتدوین برنامه ساماندهی در دستور کار است و اراضی ذخیره شهری در طرح تفصیلی در دستور کار است و اخیراً در کمیسیون ماده ۵ مناسب‌سازی میدان محمدیه، منیریه و بهارستان در دستور کار قرار دارد و به جهت بالا بردن کیفیت این میادین قرار است اقداماتی صورت گیرد.

دکترحناچی تأکید کرد: ضوابط برج‌باغ‌ها متوقف شده و هدف حفظ باغات است و باید به توسعه باغات توجه کنیم، من اینکه تهیه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ به شورای شهرسازی فرستاده شده و در دبیرخانه است و امیدواریم به زودی به تصویب برسد.

وی به نوسازی بافت فرسوده اشاره و افزود: تفاوت این دوره با دوره قبل این است که به موضوعات صرفاً کالبدی نگاه نمی‌شود و در حوزه اجتماعی و اقتصادی هم وارد شده‌ایم همانند بازبینی محله سیروس که قرار است با تغییر الگو یک طرح جدید ایجاد و در کمیسیون ماده ۵ به تصویب برسد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، به موضوع بافت تاریخی شهر تهران اشاره کرد و ادامه داد: در اواخر دوره مدیریت سابق به این موضوع توجه شده است، شاید اگر چند دهه قبل‌تر به این موضوع پرداخته می‌شد تهران جور دیگری بود و در حال حاضر مناطق تاریخی تهران وضعیت ثابتی ندارد و باید در طرح تفصیلی متناسب با بافت تاریخی موضوعاتی دیده شود.

 وی درخصوص شهردار شدن اش هم تاکید کرد: کسی از آینده خبر ندارد. وظیفه تشخیص در این دوره٬ با شوراست. با توجه به مشکلاتی که در شهر تهران است با سر به سمت این کار نمی‌رویم اما در نهایت شورا تصمیم ‌گیر است.

دکترحناچی  اضافه کرد: ضوابط بلندمرتبه‌ سازی ابلاغ نشده و به عنوان مثال بخش شمالی پلاسکو در حال مقاوم‌سازی است و هنوز برای ساختمان فرو ریخته تصمیم نهایی گرفته نشده است؛ شاید تعداد طبقات همانند قبل باشد و یا احتمالاً از سطح و سطوح آن کاسته شود.

وی در خصوص تخلفات ایجاد شده درباره پروژه ایران مال درمنطقه ۲۲ هم ابرازداشت: در نقطه صفر پروژه نیستیم. مبنای ما برای تشخیص تخلف پروانه‌ای است که صادر شده و اگر نسبت به پروانه صادر شده تخلف باشد آن را به کمیسیون می‌فرستیم. در حال حاضر پرونده ایران‌ مال در کمیسیون ماده ۱۰۰ است و هنوز رأی صادر نشده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران عنوان داشت: در این پروژه یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع پروانه ساخت صادر شده و تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع ساخت صورت گرفته است. اگر تشخیص دهیم تخلف صورت گرفته٬ اجازه ادامه ساخت داده نمی‌شود.

وی درخصوص اینکه نجفی شهردارسابق تهران بخشنامه ضد فساد صادر کرده بود و ممنوعیت فروش هولوگرام را گذاشته بود، تاکید کرد: شهرداری و شورا فشار زیادی را تحمل می‌کنند این موضوع چیزی نیست که ظرف یک سال از بین برود حداقل به یک دوره ۵ ساله نیاز دارد. در برنامه سوم شهرداری هدف‌گذاری‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

دکترحناچی به لایحه منابع پایدار که از دولت برای اولین بار خارج شده اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مجلس است و فردا در کمیسیون شورا به آن پرداخته می‌شود و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، قنات‌های تهران، آثار باقی‌مانده از زلزله‌های قدیمی، عبور زیرساخت‌های شهری مثل مترو از دلایل فرونشست زمین در تهران است.

وی درخصوص لایحه برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان‌های بلندمرتبه نیز افزود: این لایحه توسط شورا به معاونت شهرسازی شهرداری تهران واگذار شد که در حال حاضر تهیه شده و به شورا ارسال شده است. ایجاد ادبیات واحد در تعریف ساختمان‌های بلندمرتبه از اولویت‌هایی بود که در ابتدای تدوین این لایحه مد نظر قرار گرفت. در گام اول شناسایی ساختمان‌ها انجام شد و لایحه نهایتا تدوین و برای تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، درخصوص طرح جامع برج میلاد هم تصریح کرد: برای ۱۲۰ هکتار موجود در محدوده برج میلاد طرح جامعی مقرر شد که تهیه شود که در حال حاضر مقدمات آن آماده شده و امیدواریم تا پایان سال این طرح تهیه شود و به دلیل اینکه رابطه شهروندان با نمای ساختمان‌ها یکی از نخستین مواجهه شهروندان با شهر است از اهمیت بسزایی برخوردار است. فضای بینابینی که علاوه بر خواسته شهروندان، باید سایر مسائل شهر را نیز در بر بگیرد. این فرآیند در حال بازبینی است و در جریان بازبینی صدور پروانه‌های ساختمانی امکان انتخاب نما فراهم شده است.

وی درمورد احداث ساختمان جدید پلاسکو و قرار گیری آن در لیست ساختمان‌های بلند مرتبه تهران عنوان داشت: ساختمان پلاسکو با توجه به اتفاقی که در آن روی داده از اهمیت بسیاری برخوردار است. بعد از حادثه پلاسکو ذینفع اصلی آن که بنیاد مستضعفان بوده با فشار ذینفعان قبلی مواجه شد. بخشی از این ذینفعان اسنادی داشته‌اند به شکلی که صاحب سرقفلی و یا مستاجر بودند و برخی دیگر اسنادی در دست نداشتند اما محل کسب و کار آنها در این ساختمان قرار داشت. تحت تاثیر فشاری که بر روی بنیاد بود برای بخش شمالی پلاسکو بنیاد پیشنهاد کرد که مقاوم سازی را در این بخش انجام می‌دهد ولی ما شرطی قرار دادیم که باید مشاور صاحب صلاحیت که نظام مهندسی آن را تایید کند امکان این مقام سازی را به تایید برساند و ثابت کند که می‌شود در این بخش این مقاوم سازی را انجام داد.

دکترحناچی  در پایان سخنان خود درخصوص کاهش درآمدهای شهرداری تهران از محل ساخت و سازها هم گفت: شهرداری و شورای شهر تهران در حال حاضر فشار زیادی را تحمل می‌کند اما حاضر نیست که به مسیر قبلی باز گردد. بی تردید چیزی که در سه دهه ایجاد شده در مدت یک سال حل نخواهد شد و برای حل این معضل به یک دوره پنج ساله نیاز داریم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که از تامین ۸۰ درصدی درآمدهای شهرداری در سال ۸۶ از این محل، آن را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهیم که اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز از این موضوع حمایت دارند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب