امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 34836 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ظریف در کنفرانس خبری مشترک مطرح کرد؛

نشست سه جانبه بعدی در ایران/ تشکر از ترکیه و آذربایجان به خاطر حمایت از برجام

خبرایران: محمد جواد ظریف از برگزاری نشست سه جانبه بعدی وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در ایران خبر داد و گفت ممکن است این نشست نه در تهران بلکه در یکی دیگر از شهرهای ایران برگزار شود.
نشست سه جانبه بعدی در ایران/ تشکر از ترکیه و آذربایجان به خاطر حمایت از برجام

به گزارش خبرایران،  وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با وزیران خارجه ترکیه و آذربایجان ضمن تبریک روز ملی ترکیه به مردم و دولت ترکیه و افتتاح غرورآمیز فرودگاه استانبول اظهار کرد: حتما این فرودگاه نقش بسیار خوبی را در نزدیک کردن کشورهای منطقه و جهان ایفا خواهد کرد.

وی هم‌چنین به دوستان ترک و آذربایجانی خود افتتاح پالایشگاه "استار" را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این اقدام، حرکت جدیدی در همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

ظریف در ادامه ضمن قدردانی از میزبانی ترکیه برای برگزاری ششمین جلسه همکاری‌های سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان و تلاش دیپلمات‌ها و همکاران سه کشور برای تهیه بیانیه پایانی گفت که این بیانیه بسیار خوب تهیه و صادر شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: بیانیه پایانی سه کشور، نشان‌دهنده تاریخ، فرهنگ، دین و روابط دراز مدت مشترک طولانی است که نشان می‌دهند این کشورها برای همکاری در جهت توسعه منطقه و بهبود زندگی مردم‌شان و تامین صلح و امنیت منطقه که متاسفانه با چالش‌های متعدد رو به رو است اراده مشترک دارند. کشورهای ما درباره مسایل منطقه‌ای مواضع مشابهی دارند و امیدواریم مشکلات منطقه از جمله مشکلات مردم فلسطین، سوریه، یمن و سایر مسایل از طریق صلح‌آمیز حل و فصل شود.

وی اظهار کرد: ما همواره تاکید کردیم مشکل قره‌باغ باید با روش صلح‌آمیز و مقررات حقوق بین‌الملل حل و فصل شود و این مساله در بیانیه پایانی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

ظریف از همتایان ترک و آذربایجانی خود برای حمایت‌شان از برجام و تاکیدشان بر ضرورت ادامه همکاری‌ها در چارچوب این توافق و محکومیت اقدامات یک‌جانبه که نه تنها علیه یک کشور که علیه صلح و امنیت بین‌الملل و روابط معقول و قانونمند بین کشورهاست و جایگاهی در جامعه متمدن ندارد، قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود در این کنفرانس خبری،‌ گفت: سه کشور امکانات خوبی برای همکاری در بخش انرژی، ترانزیت، علوم و فن‌آوری و فرهنگی و انسانی داشته و داریم و می‌توانیم آن‌ها را تسهیل و گسترش دهیم. امروز با اقتصاد دانش بنیان می‌توانیم حرکت جدی در مسیر توسعه همکاری‌ها داشته باشیم و سه کشور این توان را دارند در این حوزه همکاری خوبی داشته باشند.

ظریف هم‌چنین از همکاری سه کشور در بخش خصوصی حمایت و بر ضرورت آن تاکید کرد و گفت: ما از ایجاد یک چارچوب (فروم) مشترک سه جانبه بین بخش خصوصی سه کشور استقبال می‌کنیم و این را گام جدی در همکاری منطقه‌ای می‌دانیم. هم‌چنین همکاری در حوزه پولی و بانکی، سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای ملی برای مصون نگه‌داشتن همکاری‌ها و روابط منطقه‌ای خود از دخالت‌های خارجی و همکاری‌های گمرکی مهم هستند. 

وی ادامه داد: امروز تصمیم گرفتیم که نیاز است کارشناسان سه کشور علاوه بر بخش خصوصی با یکدیگر جلسه داشته باشند و برنامه سه ساله آینده را با این نگاه اصلاح کنند و برای جلسه بعدی که در ایران برگزار می‌شود برنامه خوبی داشته باشیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب