امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3359 تاریخ انتشار: جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی خبر داد؛

آغاز به کار رسمی اولین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما در روز سه شنبه

دکتر غلامحسین رحیمی، رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از آغاز به کار رسمی و بهره‌برداری از اولین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما در سایت بناب در روز سه شنبه 30 اردیبهشت‌ماه خبر داد.
آغاز به کار رسمی اولین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما در روز سه شنبه

به گزارش خبرایران از مرکز روابط عمومی واطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، دکتر غلامحسین رحیمی با اشاره به آماده به کار بودن سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما و افتتاح آن در یکشنبه 21اردیبهشت‌ماه با اجازه رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس گفت: مراسم رسمی آغاز به کار این سامانه در روز سه شنبه 30 اردیبهشت‌ماه است.

وی اظهار داشت: حدود سه سال قبل طراحی، ساخت و بهره‌برداری از 2 سامانه پرتودهی چند منظوره گاما تصویب و وارد فاز اجرایی شد که در حال حاضرسامانه بناب در استان آذربایجان شرقی آماده بهره‌برداری است.

رئیس مرکز طرح‌های کلان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، با تاکید بر اینکه سامانه بناب توسط سازمان انرژی اتمی راه‌اندازی شده است تصریح کرد: سامانه دیگر را بخش خصوصی همزمان در شهرکرد شروع به ساخت کرده است.

رحیمی با بیان اینکه این دو سامانه نخستین سامانه‌های پرتودهی چند منظوره گاما در مقیاس صنعتی در کشور هستند افزود: سامانه بناب با مقیاس صنعتی آماده بهره‌برداری بوده و ظرفیت پرتو دهی آن 100هزار متر مکعب در سال برآورد شده است.

وی ادامه داد: پس از افتتاح سامانه بهره برداری آزمایشی از آن خیلی سریع آغاز می‌شود و سپس بهره‌برداری صنعتی اجرایی خواهد شد.

رحیمی با اشاره به تاثیر مستقیم این سامانه بر زندگی مردم و به ویژه صرفه‌جویی که از نظر اقتصادی برای کشور به همراه دارد گفت: مهمترین کارکرد این سامانه جلوگیری از فاسد شدن محصولات کشاورزی، استریلیزاسیون کردن تجهیزات پزشکی و مواد غذایی و نگه‌داری طولانی مدت از این محصولات به صورت سالم است که این امر، مفید بودن و اهمیت این سامانه را مشخص می‌کند.

رحیمی در پایان افزود: امیدواریم در آینده با مشارکت بخش خصوصی تعدادی از این‌گونه سامانه‌ها در کشور ساخته و راه‌اندازی شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب