امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3287 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ناصر فیض خبرداد؛

جشنواره ادبی شاهد قرار است خانواده شهدا را ببیند و به جامعه تذکر دهد / اهدای کمک هزینه سفر کربلا به همه برگزیدگان

ناصر فیض دبیر هنری جشنواره ادبی شاهد گفت: جشنواره ادبی شاهد قرار است خانواده شهدا را ببیند و به جامعه نیز تذکر دهد که این خانواده‌ها صبر و ایثار در زندگیشان جزو کلمات اصلی است .
جشنواره ادبی شاهد قرار است خانواده شهدا را ببیند و به جامعه تذکر دهد / اهدای کمک هزینه سفر کربلا به همه برگزیدگان

به گزارش خبرنگار خبرایران، نخستین جشنواره سراسری ادبی شاهد امروزصبح با حضور «لاله افتخاری» نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات امنای کانون همبستگی فرزندان شاهد، «ناصر فیض» دبیر هنری جشنواره ،« حسین عامریان» مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد و اصحاب رسانه در سالن شماره دو اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

دراین نشست خبری «ناصر فیض» دبیر هنری نخستین جشنواره سراسری ادبی شاهد اظهارداشت: در نخستین جشنواره سراسری ادبی شاهد توانمندی فرزندان شهدا در حوزه‌های مختلف هنری قراراست که دیده شود چراکه قبلا به این موضوع کمتر پرداخته شده واز آنجایی که گاهی تصور می‌شود خانواده شهدا صرفا در یک حرکت آن هم دفاع از کشور و جنگ است که می‌توانند قدم بگذارند. این جشنواره می‌خواهد خانواده‌ها را آنگونه که هستند معرفی کند .

وی تصریح کرد: درواقع این جشنواره می خواهد بگوید در این خانواده‌ها افرادی هستند که در المپیادهای علمی و عرصه‌های هنری و فرهنگی جایگاه‌های اول را دارند و ضمن اینکه این جشنواره این موضوعات را قرار است بیشتر مورد بررسی قرار دهد و خانواده‌های شهدا را بیشتر ببیند در حالی که خود آنها تمایلی به این موضوع ندارند و ازطرفی باید بررسی شود که چه اتفاقی می‌افتد در حالی که پدر یا همسر به شهادت رسیده‌اند اعضای خانواده به جای افسردگی و سرخوردگی در عرصه‌های مختلف می‌درخشند و شهدا را الگوی خودشان قرار می‌دهند.

فیض خاطرنشان کرد: حتی بسیاری از این خانواده‌ها را با چشم خود شاهد بوده‌ایم که از سهمیه‌شان هم استفاده نمی‌کنند در حالی که این سهمیه‌ها حق آنها است. ضمن اینکه این جشنواره حتما نقص‌هایی دارد که امیدواریم در جشنواره‌های بعدی قطعا این اشکالات رفع شود و همه دوست دارند که اولین جشنواره به نحو احسن برگزار شود.

وی ادامه داد: این جشنواره قرار است خانواده شهدا را ببیند و به جامعه نیز تذکر دهد که این خانواده‌ها صبر و ایثار در زندگیشان جزو کلمات اصلی است و در این جشنواره از 3 رشته داستان (کوتاه و بلند)، شعر و قطعه ادبی و خاطره آثار را دریافت کرده ایم.

دبیر هنری نخستین جشنواره سراسری ادبی شاهد افزود: تاکنون نیز با توجه به فراخوانی که ما داده‌ایم 45 اثر در رشته شعر، 301 اثر در رشته داستان و 151 اثر در رشته قطعه ادبی و خاطره به جشنواره ارسال شده  و مهمترین نکته در این جشنواره آن است که ما به حرمت خانواده شهدا تصمیم گرفتیم که در سطح بالایی آثار داوری شود به همین دلیل از داورانی استفاده کرده‌ایم که خود از برگزیدگان جشنواره‌های مختلف بوده و صاحب اثر هستند و همچنین توانایی‌هایشان قبلا نشان داده شده است.

وی عنوان داشت: لازم به ذکر است که بگویم برای مثال در رشته شعر داورانی همچون علیرضا قزوه که بیشتر نگاه کلاسیک به شعر دارد، جواد محقق که در رشته شعر کودک دخالت دارد و علی‌محمد مودب که در شعر سپید دستی در آتش دارد به عنوان داوران شعر استفاده شده است و همچنین در داستان از داورانی چون راضیه نجار، حسین فتاحی، کامران فارسی‌نژاد استفاده می‌شود و نیز اصغر کاظمی و رحیم بهبودی‌فر نیز بازبینی آثار را برعهده دارند.

فیض تاکید کرد: در حاشیه این جشنواره کارگاه‌هایی با موضوعات شعر و غیره با حضور اساتید هر حوزه خواهیم داشت که علاقه‌مندان می‌توانند کارهایشان را به آنها معرفی کنند و در هر رشته 3 برگزیده خواهیم داشت که به نفر اول 3 سکه بهار آزادی، نفر دوم 2 سکه و نفر سوم یک سکه هدیه خواهند گرفت به همراه کمک هزینه سفر به کربلا که به همه برگزیدگان داده خواهد شد.

درادامه این نشست خبری «دکترحسین عامریان» مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد نیز اظهارداشت: هدف ما از برگزاری این جشنواره رفتن راه شهدا است و مسئولیتی که شهیدان برعهده ما گذاشته‌اند و ما احساس کردیم در سبک زندگی خانواده شهدا خلایی وجود دارد و به صورت کلیشه‌ای با آن برخورد می‌کنند که ما سعی کردیم این نگاه را تغییر دهیم و ازآنجایی که تاکنون بسیار کم به همسران شهدا پرداخته شده است و ما می‌توانیم با بررسی زندگی آنها الگوهای مناسبی را برای جوانان معرفی کنیم.

دکتر عامریان ابرازداشت: همه فضای زندگی شهدا در جبهه نبوده در حالی که فضای جبهه و جهاد روز امتحان آنها بوده است و قبل از آن زندگی عادی مقدمه‌ای برای رفتن به جبهه بوده است که اگر بپردازیم به زندگی شهدا در مسائل روزمره الگوهای مناسبی داده خواهد شد و شهید نماینده یک خانواده و فرهنگ است و اگر بتوانیم خانواده را معرفی کنیم الگو داده خواهد شد و در این عرصه پرداختن به همسران شهدا نکته مهمی است چراکه بسیاری از این همسران بوده‌اند که شوهرشان را برای جبهه رفتن تشویق کرده‌اند و اگر شهید از امورات خانه خیالش راحت نبود نمی‌توانست به راحتی به جنگ برود و ما با برگزاری این جشنواره‌ها به دنبال جریان‌سازی هستیم و هدف از این جشنواره دیدن ادبایی است که آثارشان کمتر دیده شده و یا اصلا دیده نشده است.

عامریان خاطر نشان كرد: تا به امروز آنچه كه به عنوان سبك زندگی و الگو درباره شهدا به جامعه معرفی شده، زندگی شهدا در جبهه ها بوده استكه این نمی تواند برای جوانان ملموس باشد و پرداختن به زندگی شهدا در پشت جبهه ها و همسر و خانواده اش می تواند به عنوان الگوی شایسته ای برای جامعه معرفی شود. اگر همسران شهدا باعث ترغیب انان برای رفتم به جبهه نمی شدند شاید بسیاری از آنان هرگز جسارت رفتن به جنگ را پیدا نمی كردند.

وی با تشكر از همكاری حوزه هنری در برگزاری جشنواره شاهد افزود: ما درصدد هستیم جشنواره در خور شانی را برگزار نماییم.

عامریان با بیان اینكه كانون همبستگی فرزندان شاهد، اعضایی از 24 تشكل از فرزندان شاهد در سراسر كشور را در خود گنجانده است، افزود: از اهداف ما در برگزاری جشنواره، جریان سازی بود. ما در برگزاری این جشنواره می خواستیم ادبایی كه آثارشان تاكنون دیده نشده و كسانی كه تاكنون انگیزه ای برای حركت نداشتند را معرفی كنیم تا بواسطه آن فضای جدید در ادبیات ما شكل بگیرد.

درادامه این نشست خبری «لاله افتخاری» رئیس کانون همبستگی فرزندان شاهد نیز درخصوص برگزاری این رویداد هنری اظهارداشت: ما مسئولیت داریم تا جایی که می‌توانیم جوانان را که در جنگ و در حین مبارزات انقلابی حضور نداشتند با آن جریان آشنا کنیم و همسران شهدا کمتر مورد توجه قرار داشتند بر همین اساس اولین جشنواره را به آنها اختصاص داده‌ایم و امام حسین اولین کسی بودند که از مقام آنها تجلیل کرده‌اند چراکه ایشان فرموده‌اند در خانه‌ای که سکینه و رباب باشند من آن خانه را دوست می‌دارم.

وی افزود: وقتی خاطرات همسران شهدا را می‌خوانیم می‌بینیم که در مقابل سختی‌ها دم نزدند و ما مسئولیت داریم این فرهنگ را در همه‌جای دنیا صادر کنیم و جشنواره به طور خاص بر محوریت همسر شهدا تاکید دارد و اینکه آنها بعد از شهدا چه کردند و فرزندان آنها کسانی هستند که شخصیت مادرانشان را در فرازونشیب‌های زندگی و در سختی‌های نبود پدر دیده‌اند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب