امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 32510 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محسن پورسیدآقایی درنشست خبری اعلام کرد؛

خودروهایی فاقد معاینه فنی ازاول آبان توسط دوربین‌ها ثبت وجریمه می شوند/ تمامی رینگ ورودی تهران مجهز به 1200 دوربین شده‌اند/ شهروندان تهرانی نسبت به اخذ معاینه فنی خود اقدام کنند/ شهروندان شماره پلاک اتوبوس‌های دودزا را با شماره 1887 گزارش دهند

خبرایران: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بر اساس قانون باید 60 درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری همان شهر برای توسعه زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومی داده شود که متأسفانه هم‌اکنون کمتر از 10 درصد این رقم به شهرداری‌ها داده می‌شود و مابقی در بودجه عمومی دولت مصرف می‌شود
خودروهایی فاقد معاینه فنی ازاول آبان توسط دوربین‌ها ثبت وجریمه می شوند/ تمامی رینگ ورودی تهران مجهز به 1200 دوربین شده‌اند/ شهروندان تهرانی نسبت به اخذ معاینه فنی خود اقدام کنند/ شهروندان شماره پلاک اتوبوس‌های دودزا را با شماره 1887 گزارش دهند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری مشترک معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران و راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با موضوع «آغاز فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا از اول آبان ماه 97» صبح امروزچهارشنبه 25 مهرماه 1397 باحضور«محسن پورسیدآقایی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، «محمدرضا مهماندار» رئیس پلیس راهور پایتخت ،«سید نواب حسینی منش » رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری تهران و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار ودراین نشست خبری «محسن پورسیدآقایی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهارداشت: این کنفرانس مشترکی بین معاونت حمل‌ونقل ترافیک و پلیس تهران است و موضوع آلودگی هوا مسئله جدی است و ما تمام توان خود را خواهیم گذاشت تا زمستان امسال جلوی آلودگی هوا را در تهران بگیریم و این خواسته مردم تهران است .

پورسیدآقایی تصریح کرد: اینکه ما در حال حاضر با دو معضل اساسی از جمله آلودگی هوا و ترافیک روبه‌رو هستیم که البته برای هر کدام از آنها طرح‌هایی پیش‌بینی شده و در حال اجراست و نیمه دوم سال 97 آزمایش جدی برای وضعیت آلودگی هوای تهران است ضمن اینکه بر اساس گزارشات تهیه‌شده بیشترین آلودگی هوا مربوط می‌شود به تردد خودروهای دیزلی و کامیون‌ها که البته ما تمهیداتی را برای کنترل دود حاصله از این خودروها پیش‌بینی کرده‌ایم .

وی خاطرنشان کرد: بخش مهمی ازآلایندگی هوای تهران تقریبا 54 درصد مربوط می‌شود به کامیون‌ها و دیزل‌ها که در همین زمینه برنامه‌ریزی جدی برای کنترل آلایندگی این خودروها در دستور کار قرار داده‌ایم و البته خودروهای سواری نیز به دلیل گازهای خروجی آلایندگی‌هایی دارند اما اثر آنها نسبت به خودروهای دیزلی و کامیون‌ها به‌مراتب کمتر است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان داشت: مرحله دوم کاهش آلودگی هوا از اول آبان ماه در تهران آغاز خواهد شد که در همین زمینه تمامی رینگ ورودی تهران مجهز به دوربین شده‌اند و تمام تمهیدات برای اجرای طرح صورت گرفته و از ابتدای آبان ماه خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند توسط دوربین‌ها ثبت و در نهایت برای آنها جریمه صادر خواهد شد .

وی ابرازداشت: در بحث دوربین‌ها نیز تعداد آنها افزایش یافته و از 300 دوربین به هزار و 240 دوربین در ابتدای آبان ماه خواهد رسید و در واقع تعداد دوربین‌ها به 4 برابر می‌رسد و با این شرایط ما تمام سطح شهر تهران را توسط دوربین‌های مستقر ثبت و ضبط خواهیم کرد و با توجه به اجرای فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا از شهروندان تهرانی می‌خواهیم که نسبت به اخذ معاینه فنی خود اقدام کنند چرا که در غیر این صورت برای آنها جریمه صادر خواهد شد.

پورسیدآقایی ادامه داد: در این زمینه نیزتمهیدات لازم با بخش‌های مختلف از جمله سامانه شهرداری، وزارت کشور و فاوای پلیس انجام شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و آمادگی لازم را برای اجرای طرح داریم و آنچه لازم است به اطلاع شهروندان برسانیم این است که خودروهایی که دارای معاینه فنی هستند در صورتی که دودزا باشند مجدداً متوقف می‌شوند و معاینه فنی آنها باطل می‌شود و برای اخذ معاینه فنی مجدد به مراکز ارجاع داده می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما این طرح را برای شرکت اتوبوسرانی از اول مهر انجام داده‌ایم و هراتوبوسی علی‌رغم اینکه معاینه فنی داشت اما دودزا بود متوقف و مجدداً برای اخذ معاینه فنی جدید به مراکز ارجاع داده شد و طی فراخوانی از شهروندان خواستیم در صورتی که با این‌گونه اتوبوس‌ها مواجه می‌شوند شماره پلاک آن را از طریق تماس شماره 1887 گزارش دهند که تا به این مدت 19 گزارش مردمی نیز داشته‌ایم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران یادآورشد: همین روش را از ابتدای آبان برای تمام سرویس‌ها و کامیون‌هایی که در شب حرکت می‌کنند ضمن اینکه برنامه‌ای برای ماشین‌های حمل نخاله در نظر گرفته شده است که مبادی آنها مجهز به دوربین شده ضمن اینکه توسط بخشنامه‌ای از طریق شهرداری به همه پیمانکاران ابلاغ شده است که صورت وضعیت هیچ خودرو حمل نخاله بدون داشتن برگه معاینه فنی داده نمی‌شود.

وی افزود: درمورد کامیون‌های عمومی نیز با همکاری پلیس راهور 16 اکیپ در دو شیفت مشترک بین پلیس و مرکز معاینه فنی نسبت به ثبت تخلفات این ماشین‌ها اقدام خواهند کرد و در صورتی که کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین فاقد معاینه فنی باشند به مراکز معاینه فنی ارجاع داده می‌شوند و امیدواریم با اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و البته همکاری شهروندان با یک حرکت عمومی امسال زمستان بهتری را درمورد کاهش آلودگی هوا نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم و قطعاً اگر شرایط جوی زمستان همانند سال گذشته باشد ما شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.

پورسیدآقایی درخصوص اتوبوس‌ها و کامیون‌های برون‌شهری هم خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها ملزم به داشتن معاینه فنی هستند که البته این موضوع هم اینک نیز رعایت می‌شود چرا که بارنامه و صدور وضعیت این نوع خودروها منوط به داشتن معاینه فنی است و این موضوع توسط وزارت راه انجام می‌شود که البته ما نیز تست‌های آزمایشی را در محدوده برخی از ترمینال‌ها مستقر خواهیم کرد و نسبت به بازبینی معاینه فنی این اتوبوس‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی همچنین درخصوص فرآیند جریمه و واریز آن به حساب دولت نیز گفت: در این زمینه ما گلایه داریم و گلایه ما نسبت به سازمان برنامه و بودجه است که متولی این موضوع است که امیدواریم امسال و در آستانه لایحه بودجه 98 دولت و مجلس تمهیداتی را برای استفاده شهرداری‌ها از جرائم راهنمایی و رانندگی داشته باشند چرا که این حق شهرداری‌ها است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: البته ما در فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا به‌دنبال درآمد نیستیم و در واقع هدف در این طرح بازدارندگی است و در تمام صورت‌جلسات و کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا وظایفی برای تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت پیش‌بینی شده است که با توجه به آخرین گزارشات تهیه‌شده و نمونه‌برداری که در شهریورماه از محل توزیع سوخت و گازوئیل انجام گرفت وضعیت سوخت در تهران طبق استانداردهای یورو4 و حتی بهتر است و ما شاهد تولید سوخت پاک و تمیزی در تهران هستیم.

وی گفت: نتیجه توزیع سوخت مناسب در تهران این است که ما گاز دی‌اکسید گوگرد را نیز به حد استاندارد جهانی رسانده‌ایم به‌طوری که در سال‌های گذشته (5 الی 6 سال پیش) ما بالای 42 الی 43 واحد گاز دی‌اکسید گوگرد داشتیم که این رقم هم‌اکنون به 7 واحد رسیده است.

پورسیدآقایی درخصوص نحوه تقسیم جرائم توسط دولت بیان کرد: بر اساس قانون باید منابع حاصل از جرائم به شهرداری‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها داده شود که به‌خلاف مصوبه دولت متأسفانه این کار انجام نمی‌شود و همان‌طور که گفتم امیدوارم در آستانه تنظیم بودجه 98 دولت به این موضوع توجه داشته باشد و سهم شهرداری‌ها را از محل جرائم پرداخت کند تا شهرداری‌ها نیز دست‌شان در حمل‌ونقل عمومی باز باشد.

وی ابرازداشت: بر اساس قانون باید 60 درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری همان شهر برای توسعه زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومی داده شود که متأسفانه هم‌اکنون کمتر از 10 درصد این رقم به شهرداری‌ها داده می‌شود و مابقی در بودجه عمومی دولت مصرف می‌شود که این موضوع بارها مورد اعتراض و گلایه شهرداران بوده و امیدواریم دولت نیز قانون را رعایت کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص ممانعت پلیس و دولت برای شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: این اقدام خوبی بود که در ابتدای سال از سوی پلیس انجام گرفت و هم‌اکنون موتورهای کاربراتوری پلاک نمی‌شوند و این در حالیست که ما هم‌اکنون شاهد تردد 3 میلیون موتورسیکلت در تهران هستیم.

وی عنوان داشت: در طرح اشاره‌شده برنامه‌ای برای موتورسیکلت‌ها پیش‌بینی نشده و حجم اثرگذاری آلایندگی موتورسیکلت‌ها کلاً 10 درصد است و این در حالیست که حجم آلایندگی در خودروهای دیزلی رقمی حدود 54 درصد است و به همین دلیل ساماندهی خودروهای دیزلی و کامیون‌ها در اولویت کاری ما قرار دارد و ان‌شاءالله در سال‌های آینده این وعده را می‌دهیم که با تمرکز طرح‌ها تدابیری برای کنترل این موتورسیکلت‌ها انجام دهیم.

پورسیدآقایی درپایان سخنان خود درمورد کمک‌های شهرداری تهران برای خرید موتورهای برقی در شهر تهران گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها مشکلاتی در این زمینه برای ما به‌وجود آمده که با رایزنی‌های صورت‌گرفته قراراست که از طریق سازمان برنامه و بودجه کمکی تحت عنوان یارانه پرداخت شود که البته شهرداری نیز بخشی را به‌صورت یارانه برای خرید موتور برقی به شهروندان خواهد داد.

 

مهماندار: مالکان خودروهای فاقد معاینه فنی خودرو 50 هزارتومان درهر روز جریمه می شوند

سردار«محمدرضا مهماندار» رئیس پلیس راهور پایتخت نیز دراین نشست خبری اظهارداشت:مالکان خودروهای فاقد معاینه فنی خودرو 50 هزارتومان در هر روز جریمه می شوند.

 رئیس پلیس راهورپایتخت تصریح کرد:براساس فاز دوم طرح کاهش آلودگی پایتخت ورود خودروها در همه نقاط سطح شهر تهران نیازمند معاینه فنی است و تاکنون داشتن معاینه فنی خودرو تنها برای ورود به محدوده های زوج و فرد و طرح ترافیک محدوده مرکزی پایتخت الزامی بود.

وی خاطرنشان کرد: خودروهای با عمر کمتر از 4 سال ملزم به دریافت معاینه فنی نیستند و باهماهنگی معاونت حمل و نقل و شهرداری تهران دوربین های شهر تهران تمامی پلاک ها را از مبادی ورودی شهر رصد و با اطلاعات موجود، معاینه فنی خودروها را کنترل می کنند.

سردارمهماندارعنوان داشت: کنترل میدانی معاینه فنی درسطح خیابان نیز انجام می شود ودر صورت مشاهده خودروهای دودزا که حتی معاینه فنی دارند پلاک آنان ضبط و به تعمیرگاه اعزام می شوند که می بایست در بازه زمانی 48 ساعته نقص های خودرو را برطرف کنند.

وی ادامه داد: پس از رفع نواقص خودرو، به پلیس و پس از آن مجدد به معاینه فنی اعزام خواهند شد و برخی رانندگان برای عبور از دوربین های طرح ترافیک پلاک های خودروهای خود را مخدوش می کنند و این اقدام جرم محسوب می شود و در صورت مشاهده، فرد متخلف برای عمل مجرمانه ضمن جریمه به دادسرا معرفی خواهد شد که طبق قانون 6 ماه تا یک سال محکومیت به همراه دارد.

 

حسینی منش: میانگین سن خودرو ها در مراکز معاینه فنی را 5 تا 7 سال است

سید نواب حسینی منش رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری تهران نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: از اسفند سال گذشته 369 هزار خودرو در سطح پایتخت معاینه فنی برتر کسب کرده اند.

حسینی منش تاکید کرد: با اجرای این طرح خودروها به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته توسط دوربین های معاینه فنی کنترل می شوند و در فاز سوم این طرح نیز در خصوص محدودیت خودروهای کاربراتوری تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری تهران عنوان داشت: تشویق مردم به استفاده از خودروهای پاک ادامه دارد به ابلاغ استاندار تهران به سازمان ها و وزارتخانه ها در مورد منع انعقاد قرارداد با رانندگان داراین خودروهای فاقد معاینه فنی است و این اقدام به کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک جدی می کند.

وی ابرازداشت: 13 مرکز معاینه فنی به صورت دو نوبته و سه خط سیار با ظرفیت دو میلیون و 500 هزار خودرو در پایتخت وجود دارد و تا چند روز آینده نیز دو مرکز جدید با ظرفیت چهار خط در چیتگر و شهرری به بهره برداری می رسد.

حسینی منش در پایان سخنان خود گفت: میانگین سن خودرو ها در مراکز معاینه فنی را 5 تا 7 سال است و در طرح معاینه فنی بیشترین مردودی ها را وانت نیسان، وانت مزدا، آردی و پیکان دارند. ضمن اینکه پراید و پژو 206 با 27 و 16 درصد بیشترین درخواست را برای دریافت گواهی معاینه فنی به را تا به امرروز داشته اند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب