امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3251 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مسکن گران نمی شود

اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها برخی از مردم را نگران آینده قیمت مسکن کرده است.
مسکن گران نمی شود
به گزارش خبر ایران، فردین یزدانی مدیربازنگری طرح جامع مسکن وزارت راه و شهرسازی اعتقاد دارد، با اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها هزینه های سخت افزایش می یابد ولی وضعیت بازار تعیین می کند که هزینه تمام شده افزایش یافته را خریداران پرداخت می کنند یا سازندگان.

فردین یزدانی در این رابطه گفت: یکی از  تاثیراتی که اجرای هدفمندی یارانه ها ممکن است بربخش مسکن داشته باشد، تغییر هزینه تمام شده ساخت و ساز است. زمین، عوارض و مجوزهای ساختمانی و مصالح ساختمانی هستند که در طبقه بندی هزینه تمام شده ساخت بنا سهم دارند. در کشورما زمین حداقل 50 درصد از هزینه تمام شده ساخت را برعهده دارد که افزایش قیمت حامل های انرژی تاثیری برروند قیمتی آن ندارد. حدود 10 درصد از هزینه تمام شده به عوراض و مجوزهای ساختمانی که به شهرداری پرداخت می شود، مربوط است و 40 درصد باقی مانده مربوط به مصالح ساختمانی است که در صورت افزایش قیمت در هزینه تمام شده ساخت تاثیر خواهند داشت.

وی ادامه داد: در صورتی که سایر عوامل تغییر نکند و در هزینه تمام شده تاثیر گذار نباشد، رشد قیمت حامل های انرژی 100 درصد برقیمت مصالح ساختمانی اثرگذار خواهد بود که در نهایت هزینه تمام شده ساخت را حدود 35 درصد افزایش می دهد که در نهایت قیمت تمام شده مسکن را حدود 15 درصد بالا می برد. البته اینکه در بازار مسکن افزایش هزینه ساخت بردوش خریدار منتقل می شود یانه، بستگی به شرایط رونق یا رکود بازار مسکن دارد. با توجه به اینکه حداکثر افزایش قیمت حامل های انرژی حدود 75 درصد است در صورتی که نقدینگی کنترل شود و سیاست های مکمل در بازار مسکن به شکل مناسب هدایت شود، این افزایش قیمت به معنای جهش آنچنانی در هزینه تمام شده ساخت نیست. اگر بتوان چرخ اقتصاد را راه انداخت به طوری که جریانات مالی نقدی به بخش زمین کمتر وارد شود، در اینصورت هدفمندی به معنای جهش قیمت هزینه تمام شده ساخت بنا از این سمت نیز نخواهد داشت.

او همچنین در مورد پرداخت وام های 35 میلیون تومانی به متقاضیان و اثراتش در بازار مسکن هم گفت: افزایش وام خرید مسکن قدرت خرید خانواده ها را افزایش می دهد. اما موجب می شود بخشی از هزینه تمام شده ساخت بنا بردوش خریداران منتقل شود. بنابراین درست است که در مجموع خوب است اما اگر افزایش یک مرحله ای داشته باشیم در وضعیت فعلی خطرناک است. افزایش وام خرید مسکن ضروری است ولی در وضعیت کاملا کنترل شده.

درحال حاضر گزارش های رسمی و همچنین تایید رئیس اتحادیه مشاوران املاک نشان می دهد که رونق به صورت نسبی به بازار مسکن بازگشته است ولی هنوز خبری از گرانی در این بازار نیست.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب